پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۸۰۲
|
کد خبر: ۲۷۱۵
دکترحسن بلخاری رئیس انجمن مفاخر فرهنگی ایران گفت: همدان به عنوان یک نقطه پاک، مطهر و ‌افتخار امیز کشور محل ظهور نخستین بارقه‌های سیاسی تمدن در ایران است؛ از همدان به عنوان بزرگ‌ترین مهد فلسفی ایران یاد کرده‌اند و می‌توان گفت چنین پیکری باید در چنین پیکره‌ای به خاک‌ سپرده شود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر حسن بلخاری رییس انجمن مفاخر فرهنگی ایران در افتتاحیه اولین همایش ملی اخلاق علمی و اخلاق کاربردی با محوریت اندیشه‌های دانشمند حکیم شیخ‌الرییس بوعلی‌سینا که در سالن سرو دانشکده کشاورزی برگزار شد گفت: به اندازه شان و عظمت بوعلی سینا مدفن ایشان هم شان بالایی دارد.
وی افزود: همدان به عنوان یک نقطه پاک، مطهر و ‌افتخار امیز کشور محل ظهور نخستین بارقه‌های سیاسی تمدن در ایران است؛ از همدان به عنوان بزرگ‌ترین مهد فلسفی ایران یاد کرده‌اند و می‌توان گفت چنین پیکری باید در چنین پیکره‌ای به خاک‌ سپرده شود.
رییس انجمن مفاخر فرهنگی ایران اظهار کرد: نقد و‌ انتقاد گوهری است که سبب فروزانی اندیشه می‌شود؛ نقد تمییز پاکی از ناپاکی است. البته در فرهنگ ما نقد معنای دیگری نیز دارد و آن افشا امر مکنون است.
وی در رابطه با نظام اخلاقی بوعلی سینا گفت: رویکرد ابن سینا به اخلاق یک ‌رویکرد فلسفی است؛ بوعلی سینا در هیچ کدام از کتاب‌هایش نسبت خود را با مباحث اخلاقی و ‌دینی گم نمی‌کند.
بوعلی در کتب رسالة فی الاخلاق و رسالة فی العهد از قاعده اوسط استفاده می‌کند و نشان می‌دهد ارسطویی است؛ قاعده اوسط می‌گوید شجاعت بی باکی نیست بلکه امر بین جبن و تهور است.
ابن سینا به تفاوت ماهوی میان تن و ‌نفس معتقد نیست. وی معتقد است ظاهر نقطه مقابل باطن نیست.
وی خاطر نشان کرد: ابن سینا از مریدان حضرت عقل است و همه چیز را در حوزه عقل بررسی می‌کند؛ محور بنیادی تبیین اخلاق در اندیشه بوعلی سینا عقل است.
حسن بلخاری تشریح کرد: بوعلی سینا معتقد است که اگر نفس میل جهان نور و‌ بالا کرد اخلاق آن نفس فضیله می‌شود اما اگر نفس رو به تن آورد دو حالت ممکن است؛ اول در غیبت عقل که متابعت امیال جسمانی است و دوم در پناه عقل که منشا اخلاق عملی یا کاربردی می‌شود. بنابراین بوعلی سینا توجه به نفس را فی حد نفسه مگر در صورت غیبت عقل قبیح نمی‌شمارد.

خبرنگار: میرزایی
عکس: امامی‌زاده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست