پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۶۳۶
|
کد خبر: ۲۷۳۸
حسینی یمین گفت: بر خلاف باور عموم که غرب با توجه به نوع پوشش زنان تاثیری را متحمل نشده است باید گفت، مشکل هم جنس بازی خانواده ها را گرفتار کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، حجت الاسلام سید مجتبی حسینی یمین استاد حوزه دانشگاه، در جلسه بررسی حقوق زنان که به همت کارگروه خانواده جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی سینا طی دو روز در مسجد دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، اشاره کرد: مبنای حق و تکلیف در اسلام به دو شاخه ی حقوق فطری که شامل استعداد ها و ظرفیت ها، حقوق فاعلی شامل فعالیت های اختیاری هستند تقسیم می شوند؛ این در حالی است که تفکر فمنیستی آزادی و تساوی جنسی را مطرح می کند و عملا نگاهی به ذات و فطرت انسانی ندارد.

حسینی یمین ادامه داد: قوانینی که گذاشته می شود برای عموم جامعه است اما استثنا را هم پوشش می دهد. گزاره های دینی عقل گریز، عقل گزین یا عقل ستیز هستند، در اسلام اموری یا حلال است یا حرام؛ حرام بودن به معنای بدی مطلق و یا حلال بودن به معنای خوبی مطلق نیست بلکه میزان خوبی نسبت بدی امری را حلال و حرام می داند. در بحث حقوق زنان هم امور به جهت حلال و حرام بودن به نفع زن ارجعیت پیدا می کند.

وی تشریح کرد: مسائل در اسلام دارای سه بعد فردی، اجتماعی و خانوادگی است؛ در فرد هدف رسیدن به بندگی،در اجتماع رسیدن به عدالت اما نه معنای مسوات و در خانواده رسیون به وحدت یا همان زوجیت و تبدیل منیت با ما است.
همچنین افزود: خانواده بر پایه حقوق که حداقل های زندگی را مهیا می کند و جلوی ظلم را می گیرد و با اخلاق اداره می شود. حکم در اسلام وضعی یا تکلیفی است؛ در وضعی امر یا صحیح است یا باطل و در تکلیفی حلال یا حرام است؛ با این حساب اگر فردی عملی صحیح انجام دهد اما شرعا درست نباشد یعنی بطور مثال معامله ای بین طرفین صورت گرفته و شخص از نیت طرف مقابل مطلع باشدحرام است.

حسینی یمین ضمن اشاره به موضوع حجاب ادامه داد: اسلام موسس حجاب نیست بلکه این موضوع در تمام ادیان مطرح می شود، مسئله بی حجابی به مدت ۱۰۰ است ک بروز کرده است؛ جالب اینجاست که اکثر مردان مخالف حجاب و مدافع بی حجابی هستند واین امر را راهی برای دستیابی رایگان می دانند. شهید مطهری حجاب را وسیله ای برای حفظ ارزش زن می داند نه صرفا پوشش ظاهری چرا که حجاب بر فرد، اجتماع و خانواده تاثیر گذار است.

این استاد دانشگاه با بیان آمار هایی که در سال گذشته اعلام شده است، متذکر شد: ۶۱ درصد از طلاق هایی که بدنبال خیانت اتفاق افتاده در پی بی حجابی نتیجه بی حیایی است. بر خلاف باور عموم که غرب با توجه به نوع پوشش زنان تاثیری را متحمل نشده است باید گفت، مشکل هم جنس بازی یا همان ازدواج سفید خانواده ها را گرفتارکرده است‌. برای حل این معضل راهکارهایی را می توان پیشنهاد داد که به ۳ مورد عدم توجه نه مثبت و نه منفی به بی حجاب ها چرا که توجه مثبت فرد را تشویق و نگاه منفی هم اورا زده می کند، زندگی خوب مذهبی ها و به رسمیت شناختن مانتوی خوب اشاره کرد.

خبرنگار: حوائجی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشجو