پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۱۲۲
|
کد خبر: ۲۷۹۲
رئیس صندوق رفاه دانشجویان از افزایش ۵۵ درصدی وام شهریه و اضافه شدن ۶۰ خوابگاه جدید در سال تحصیلی پیش رو خبر داد.
تاریخ انتشار: ۰۳:۲۸ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش بسنا، دکتر ناصر مطیعی درباره افزایش وام های دانشجویی در سال تحصیلی جدید اظهار داشت: مطابق سنوات قبل وام شهریه به دانشجویان دولتی، غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص می یابد.

به گفته رییس صندوق رفاه دانشجویان، در سال تحصیلی جدید اعتبارات وام شهریه ۵۵ درصد افزایش یافته و به دانشجویان متقاضی ۱۴۷ میلیارد تومان وام شهریه پرداخت خواهد شد.

دکتر مطیعی تاکید کرد: وام شهریه برای مقاطع  مختلف تحصیلی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در سال ۹۸ افزایش یافته است.

۶۰ خوابگاه جدید افتتاح می شود

وی با اشاره به وضعیت فعلی خوابگاه های دانشجویی اظهار داشت: بیش از هزار واحد خوابگاهی در سطح دانشگاه های کشور با بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع فضا در حال خدمات رسانی به دانشجویان است.

دکتر مطیعی افزود: از این تعداد خوابگاه، ۵۰ درصد به دانشجویان دختر و ۵۰ درصد به دانشجویان پسر اختصاص دارد. همچنین حدود ۱۷۷ هزار و ۶۰۰ دانشجو در این خوابگاه ها سکونت دارند که البته کیفیت این سراهای دانشجویی در شرایط فعلی متفاوت است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در این باره تصریح کرد: در برخی از دانشگاه ها و مناطقِ دارای خوابگاه کمتر، تراکم دانشجویی بیشتر است و گاه تعداد ساکنان یک خوابگاه به پنج الی شش نفر در یک اتاق هم می رسد؛ اما در برخی خوابگاه ها فضاها توسعه مناسبی یافته است.

دکتر مطیعی از افزایش تعداد سراهای دانشجویی در سال تحصیلی پیش رو خبر داد و گفت: در سال تحصیلی جدید حدود ۶۰ خوابگاه با ظرفیت ۱۲ هزار نفر به سراهای موجود دانشجویی اضافه می شود و بخشی از نیازهای دانشجویان را پاسخ می دهد. علاوه بر این ظرفیت جدید، حدود ۳۱ درصد از تعداد کل دانشجویان دانشگاه های دولتی که ۵۷۳ هزار نفر می شوند در سراهای دانشجویی اسکان دارند.

کمبود خوابگاه متاهلی

دکتر مطیعی درباره آخرین وضعیت خوابگاه های متاهلی یادآور شد: در حوزه خوابگاه متاهلی  هزار و ۵۰۰ زوج دانشجو در ۶۴ هزار متر مربع از خوابگاههای متاهلی اسکان دارند. در حال حاضر، سرانه هر دانشجوی متاهل حدود ۴۱.۳ متر مربع است و تا استاندارد کمّیِ ۴۵ متر مربع، فاصله زیادی نداریم.

وی درباره کمبود فضای خوابگاه های متاهلی تاکید کرد: برای رسیدن به استانداردها حدود پنج هزار و ۶۰۰ مترمربع کمبود داریم. در مقابل حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر از دانشجویان دکتری در صف انتظار برای خوابگاه های متاهلی هستند و در مقطعی، مجلس شورای اسلامی در یکی از قانون های برنامه توسعه، ساخت خوابگاه های متاهلی را از دستور کار دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خارج کرد و به دلیل تعداد زیاد دانشجویان، اولویت را به توسعه فضاهای دانشجویی مجردی داد.

مطیعی افزود: با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر سیاست های جمعیتی، احداث خوابگاه های دولتی بار دیگر در دستور کار وزارت علوم، مجلس و دولت قرار گرفته است.

خوابگاه ها در تابستان بهبود یافتند

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در مورد آخرین وضعیت بهبود و ارتقاء خوابگاه ها و امکانات رفاهی دانشجویان در فصل تابستان گفت: در تابستان بهسازی و ارتقاء کیفیت سراهای دانشجویی را در دستور کار قرار دادیم و بیش از ۱۱۴ میلیارد تومان برای ارتقاء کیفیت خوابگاه ها، رستوران ها و آشپزخانه ها اختصاص یافت.

افزایش نرخ غذا

دکتر مطیعی از افزایش نرخ غذای دانشجویی در سال تحصیلی جدید خبر داد و تاکید کرد: هزینه های طبخ و توزیع غذای دانشجویی در کشور از نظر بهای مواد اولیه مانند گوشت و مرغ نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی این افزایش قیمت ها در آشپزخانه های دانشگاه های دولتی که ۱۲۴ میلیون پرس غذای دانشجویی در سال تحصیلی جدید طبخ می شود، مشاهده خواهد شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان به منظور کاهش فشار روی دانشجویان، کارگروه تخصصی و کارشناسی برای بررسی و مطالعه دقیق این هزینه ها و اثر آن روی قیمت تمام شده تشکیل داده که تا قبل از شروع سال تحصیلی درباره قیمت های نهایی اطلاع رسانی خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست