پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۰۷
|
کد خبر: ۲۸۸۴
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تفاوت رویکرد کشورهای مختلف درزمینهٔ پیشگیری از اعتیاد گفت: شیوع اعتیاد در بین جوانان مختص کشور ما نیست و پدیده‌ای جهانی است؛ اما رویکردها و برخوردها در بین کشورها متفاوت است. ما به دنبال تبادل تجربیات در زمینهٔ پیشگیری از اعتیاد هستیم.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، دکتر غلامی در همایش طرح یاری‌گران زندگی که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، با اشاره به اهمیت پیشگیری و آموزش درزمینهٔ مقابله با مواد مخدر اظهار داشت: پیشگیری و آموزش هم ازلحاظ تأثیر و هم ازلحاظ هزینه‌ای مؤثرتر از مبارزه و درمان است. در مبارزه و درمان آسیب‌های ماندگاری به‌جا می‌ماند اما در پیشگیری و آموزش این آسیب‌ها کمتر است. اگر تمرکز در بخش آموزش و پیشگیری باشد، تأثیر بیشتری خواهد داشت اما این به معنای نادیده گرفتن فواید مبارزه و درمان نیست.

وی با اشاره به اهمیت بررسی معضل اعتیاد به‌خصوص در میان جوانان خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز مانند دیگر کشورهای دنیا، جامعه هدف اصلی توزیع‌کنندگان مواد مخدر، جوانان هستند. در میان این جوانان تعدادی هم جزو جوانان در حال تحصیل هستند. اگرچه آمار جوانان در ایران از آمار متوسط جهانی پایین‌تر است اما این موضوع از تلاش ما برای کمتر کردن این آمار نمی‌کاهد.

وزیر علوم، با تأکید بر اینکه شرایط زندگی دانشجویی می‌تواند بر روی گرایش جوانان به مواد مخدر تأثیر داشته باشد، گفت: دوری از خانواده، آشنایی با افراد جدید و محیط اجتماعی جدید ازجمله عواملی هستند که بر روی این موضوع تأثیرگذارند. افتادن جوانان در دام اعتیاد، آن‌ها را درگیر اتفاقات ناگواری همچون بزهکاری، آسیب‌های جسمی و روحی و ترک تحصیل می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات وزارت علوم درزمینهٔ پیشگیری و آموزش اظهار داشت: وزارت علوم در حال تدوین راهبردی جدی برای پایش و آموزش دانشجویان و محیط‌های دانشجویی ازجمله کارمندان و اساتید جوان است. از دیگر برنامه‌های ما می‌توان به استفاده از چهره‌های شاخص علمی که دارای احترام ویژه بین کارکنان و دانشجویان هستند، اشاره کرد. نتایج این پایشهای ملی که در دو مرحله صورت گرفته، خطرها را در ۵ گروه تقسیم کرده و ۱۷ عامل مختلف را مشخص کرده است. این ۵ گروه شامل عوامل فردی، خانوادگی، محیطی، همسالان و محیط دانشگاهی هستند.

دکتر غلامی در ادامه سخنان خود یادآور شد: یکی از نتایج مهم در این پایش این است که اعتقادات مذهبی و پایبندی به وظایف شرعی اثری معکوس بر گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر دارد. نتایج نشان داده که عوامل خطرزا کمتر بر روی جوانانی که اعتقاد قوی‌تری دارند تأثیرگذار بوده است و برنامه ما این است که از این جوانان در طرح‌های بعدی خود استفاده کنیم. در بین دانشگاه‌های مختلف کشور مطالعاتی در دست انجام است که ما به دنبال مبادله این مطالعات و تجربیات بین دانشگاه‌ها از یک‌سو و امکان تبادل این تجربیات با نهادهای بیرون از آموزش عالی مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر از سوی دیگر هستیم.

حضور ۱۷ هزار عضو در کانون سلامت همیاران جوان

وزیر علوم با اشاره به لزوم مشارکت جوانان دانشگاهی در برنامه‌های آموزشی و پیشگیری گفت: هم‌اکنون کانون‌های بسیاری در فضای دانشگاهی فعال هستند. ازجمله این کانون‌ها می‌توان به کانون سلامت همیاران جوان اشاره کرد که در چند سال اخیر شکل‌گرفته و هم‌اکنون بالغ بر ۱۷ هزار عضو دارد. این کانون‌ها می‌توانند به اشکال مختلف با همکاران ما در دانشگاه‌ها همیاری داشته باشند. از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بخش می‌توان به گسترش فضای ورزشی برای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان اشاره کرد.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی صورت گرفته از سوی وزارت علوم خاطرنشان کرد: غیر از تشکل‌های سیاسی و اجتماعی فعال در دانشگاه‌ها تعداد زیادی کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی نیز فعال هستند که دانشجویان زیادی در آن‌ها عضویت دارند. ازجمله ثمرات زودبازده این نهادها می‌توان به پر کردن اوقات فراغت دانشجویان با فعالیت‌های مفید علمی و فرهنگی صورت گرفته در این نهادها اشاره کرد. در کل می‌توان گفت عموم فعالیت‌های انجام‌شده از سوی وزارت علوم اقدامات پیشگیری و آموزشی است و کمتر به اقدامات تنبیهی همچون جریمه‌های انضباطی منجر می‌شود.

دکتر غلامی با تأکید بر لزوم حمایت دستگاه‌های مختلف از آموزش عالی و آموزش‌وپرورش درزمینهٔ پیشگیری از اعتیاد گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی برنامه‌هایی را درزمینهٔ پیشگیری دنبال می‌کند که هم‌اکنون فاز دوم این برنامه‌ها در دست اجرا است. ازجمله مهم‌ترین بخش‌های این برنامه می‌توان به جذب حامی، توانمندسازی عوامل و ارزشیابی برنامه‌های در حال اجرا در دانشگاه‌ها اشاره کرد. بقیه دستگاه‌های کشور بایستی از ظرفیت‌های محیط علمی کشور استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران از کشورهای موفق در این زمینه بوده و ما بایستی از این جایگاه موفق، مراقبت کنیم.

گفتنی است این همایش با حضور دکتر محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، دکتر محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش، اسکندر مؤمنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور و همچنین برخی مقامات قضایی برگزار شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست