پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۲۱
|
کد خبر: ۲۸۹۸
دکتر منصور غلامی با بیان اینکه موسسات کوچک به سمت ماموریت‌گرا شدن هدایت می‌شوند، گفت: در حال حاضر گسترش کمی مراکز آموزشی توجیه ندارد اما این به معنای ممنوعیت ایجاد رشته‌های جدید نیست.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی سراسر کشور که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید گفت: در حال حاضر مدیریت آموزش عالی در شرایط خاص زمانی و ویژه‌ای قرار گرفته است که این امر ایجاب می‌کند در این دوره به مسیرهای جدید مدیریت ازجمله توجه به خواسته‌ها و نیازهای مطرح شده و انتظارات توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مدیریت در دانشگاه‌ها، بخش ویژه‌ای از مدیریت در کشور محسوب می‌شوند و ما با مدیریتی پویا در طول شبانه‌روز در عرصه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی مواجه هستیم، گفت: امروزه دانشگاه‌ها و مراکز علمی جایگاه خود را در کشور پیدا کرده‌اند هر چند گاهی نقدهایی به آن‌ها می‌شود اما باید به این نکته توجه کنیم که در پس هر نقدی، ایده‌ای جدید می‌توان یافت.

وی با اشاره به انتظارات موجود از مجموعه آموزش عالی اظهار داشت: در جامعه افراد مختلفی هستند که نگاهشان به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است. از جمله انتظاری که بسیاری از نخبگان و مسئولان از باب تأثیرگذاری در حل مسائل کشور و چالش‌های مهم مردم دارند فرصتی است که باید با رویکردی فعالانه با آن روبرو شویم.

وزیر علوم مطرح کرد: مدیریت آموزش عالی با شناختی که از سبقه علمی و آموزشی کشور دارد با یک نگاه ویژه به آینده می‌تواند طرحی را رقم بزند که در آینده از رشد سریع علم و پیشرفت در جهان غافلگیر نشود.

دکتر غلامی ادامه داد: در درجه اول مدیران آموزش عالی باید شناخت بیشتر و وسیع‌تری نسبت به مقوله‌های مدیریت آموزش و پژوهش پیدا کنند. این توصیه‌ای است که باید در وزارت علوم و دانشگاه‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در وزارت علوم انجام می‌شود، برگزاری نشستی به منظور تبادل تجربه با رؤسای جدید و جوان دانشگاه‌های کشور است. این اقدام بسیار مختصر است اما اگر قرار باشد که برای آموزش عالی طرح‌های جدید ریخته شود، به اقدامات وسیع‌تری نیاز داریم.

دکتر غلامی با تاکید بر لزوم افزایش اثرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه، گفت: در شرایط فعلی لازم است تا دانشگاه‌ها اثرگذاری محسوس‌تری داشته باشند و در حل مسائل محسوس و مورد سوال در جامعه پیش قدم شوند.

وزیر علوم افزود: حرکت به سمت نهادهای اجرایی و مسئول به منظور کمک به حل مسائل، می‌تواند موجب استقرار دانشگاه‌ها در هدایت و راهنمایی مجموعه کشور شود.

دکتر غلامی مطرح کرد: توجه به کسب منابع درآمدی موضوع مهمی در این جریان است، تنوع‌بخشی به منابع درآمدی دانشگاه‌ها از جمله رویکردهای دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

وی افزود: آنچه در حوزه پژوهش در حال رخداد است قابل دفاع و قابل طرح است. دانشگاه‌های جوان در سایر استان‌ها که در گذشته بیشتر مشغول آموزش بودند، امروزه رویکرد آنها به سمت انجام پروژه‌های تحقیقاتی رفته است.

وی ادامه داد: در بحث تربیت نیروی انسانی هم پس از گذر از توسعه کمی بسیار زیاد در حوزه آموزش عالی که در پاسخ به درخواست وسیع تقاضا برای ورود به دانشگاه بود، اکنون از ما سوال می‌شود که نقش دانش آموختگان و دانشگاهیان در حل مسائل جامعه چقدر است؟

دکتر غلامی با بیان اینکه در حال حاضر رویکرد مهارت‌افزایی دانشجویان آغاز شده اما کافی نیست، گفت: نظارت قوی‌تر در ارائه دروس به دانشجویان باعث می‌شود اوقات دانشجویان به صورت بهینه استفاده شود. محدودیت‌هایی نیز در ارائه دروس عملی وجود داشته و دارد که ما باید با همکاری با نهادها و دستگاه‌های دیگر این مسیر را هموار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه تزریق ناامیدی در بدنه دانشجویی را بدهیم، بیان کرد: اساتید باید از ظرفیت کلاس‌ها و نشست‌های مختلفی که با دانشجویان دارند، استفاده کنند و امیدواری به آینده را در میان دانشجویان بیشتر کنند. امیدواری باعث خلاق‌تر و پویاتر شدن ذهن دانشجویان خواهد شد.

وزیر علوم تصریح کرد: بخش فعال در دانشگاه‌ها بر عهده حوزه فرهنگی و نیز ارتباط آن با دفاتر نهاد رهبری در دانشگا‌ه‌ها بوده و در این‌باره توفیقات مطلوبی در ارائه این خدمات به دانشجویان حاصل شده است.

دکتر غلامی گفت: بخش فرهنگی دانشگاه‌ها علی‌رغم محدودیت‌ها می‌تواند با آسیب‌های حوزه فرهنگی مقابله کند. با حمایت بیشتر، محیط‌های دانشجویی پویاتری خواهیم داشت. علاوه بر آن، انجمن‌های علمی، فرهنگی و هنری که در دانشگاه‌ها که در تأمین هدف امیدواری دانشجویان ما را یاری می‌کنند و به‌نوعی انجام کار جمعی و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌ها را به دنبال دارند، باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

وزیر علوم گفت: محدودیت‌های مالی که در سال‌های اخیر وجود داشته امسال هم وجود دارد، اما قابل حل خواهد بود. تأمین و تجهیز ملزومات دانشگاه‌ها در روزهای گذشته مورد بررسی قرار گرفته، بحث منابع درآمدی تغذیه دانشجویان نیز امیدواریم به زودی محقق شود.
دکتر غلامی مطرح کرد: سازمان برنامه و بودجه در این زمینه ورود کرده و امید داریم مشکلات مالی دانشگاه‌ها حل و فصل شود و نگرانی‌ها کمتر شود. از این رو از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تقاضا داریم که در برخورد با بودجه سال ۹۹ فعالانه‌تر برخورد کنند.

وی گفت: بحث ساماندهی آموزش عالی در سال گذشته مطرح و پیگیری شد و ساماندهی به منظور ارتقای کیفی است، لذا واحدها و مؤسسات کوچک به سمت ماموریت‌گرا شدن هدایت خواهند شد.

وزیر علوم افزود: گسترش کمی در حال حاضر توجیه ندارد اما این به معنای ممنوعیت ایجاد رشته‌های جدید نیست و قطعاً با مطالعه جدی و قوی می‌توانیم بازنگری در مقاطع را حوزه آموزش عالی داشته باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست