پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۸۳۴
|
کد خبر: ۳۱۰۶
۲ هفته تا آغاز بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بیشتر نمانده و از ۲ آبان تنور این رویداد فرهنگی و هنری در سرمای زودرس پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین گرم شد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۰۳ آبان ۱۳۹۸

به گزارش بسنا و به نقل از ایرنا، بهترین نمایش‌ها برای اجرا برگزیده شده‌اند، مهمانان خارجی هم مشخص و سالن‌های نمایش هم آب و جارو شده‌اند تا بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اینبار هم با آبرو و بی هیچ حرف و حدیثی برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خبرنگاران را گرد خود جمع کرد و گزارشی از کارهای انجام شده داد و از همه چیز ابراز رضایت کرد اگر چه کم و کاستی هایی در مرکز استان وجود دارد اما او به نیمه پر لیوان اشاره کرد و نوید اجرای جشنواره‌ای با کیفیت و متفاوت از گذشته را به مردم داد. 

رشد ۲۰ درصدی نمایش‌های متقاضی

اعلام تعداد نمایش های رسیده به دبیرخانه جشنواره و چند و چون گزینش آثار، مطلع سخن احمدرضا احسانی بود که نخستین نشست مطبوعاتی اش را پس از گذشت چهار ماه از انتصابش برگزار کرد.

به گفته او ۳۰۳ اثر از ۳۱ استان کشور برای حضور در جشنواره آمادگی خود را اعلام کردند که طبق حساب و کتابهای او با سال گذشته ۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

۵۰ اثر برای بخش مسابقه نوجوان، ۴۶ نمایش برای بخش خیابانی، ۴۸ اثر برای بخش خردسال، ۸۲ نمایش برای قسمت کودک ایران و ۵۷ اثر متقاضی شرکت در بخش نمایشنامه نویسی بودند که هیات داوران به دقت آنها را گلچین کردند.

از بین آثار یاد شده در نهایت ۳۰ نمایش با رای و نظر هیات داوران برگزیده شد.

آب و جاروی هفت سالن نمایش

گلچین نمایش های راه یافته به بیست و ششمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در هفت سالن شهر همدان به روی صحنه می‌رود.

سالن و پلاتوهای مجتمع فرهنگی شهید آوینی که به کاخ جشنواره مشهور شده، مجتمع بوعلی سینا و تالار فجر که سال قبل نماد بیست و پنجمین دوره جشنواره در آن نصب شد، محل اصلی اجرای تئاتر صحنه ای و محوطه این اماکن برای اجرای نمایش های خیابانی پیش بینی شده است. 

دوره های آموزشی (ورکشاپ) هم جزو بخش های جنبی جشنواره است که با حضور اساتید برجسته از سه کشور الجزایر، ایتالیا و استرالیا برای آموزش تخصصی مربیان، معلمان و کودکان برگزار می شود.

سینما کانون برای دایر کردن این کارگاه های آموزشی در نظر گرفته شده است.

پذیرش ۹ نمایش خارجی از پنج قاره جهان

علاوه بر ۳۰۳ اثری که شرحشان رفت، ۱۰۰ کشور خارجی آثارشان را برای جشنواره ارسال کردند که از بین آنها ۹ اثر توسط هیات داوران انتخاب شد.

ایتالیا با سه اثر و کشورهای اسپانیا، آرژانتین، یونان، تاجیکستان، فرانسه و بلژیک هر کدام با یک نمایش در بیست و ششمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان هنرنمایی می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی علت سخت گیری در پذیرش نمایش های خارجی را مطابق با اصول فرهنگی و اسلامی کشورمان و نیز بالا بودن هزینه حضور گروه های خارجی ذکر کرد که پرداختش خارج از توان جشنواره است.

وی اطمینان خاطر داد که نمایش خارجی راه یافته به این رویداد به دقت پالایش و بهترین ها انتخاب شده اند.

طعم جشنواره در کام کودکان محروم

امسال از تمرکز اجرای برنامه های جشنواره در همدان کاسته شده و کودکان شهرستانی، روستاها و حاشیه شهرها، فرزندان بی سرپرست، کودکان تحت پوشش مراکز حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد نیز طعم و مزه جشنواره را بیشتر می‌چشند. 

پوستر جشنواره نیز با همین هدف در یکی از مدارس روستایی با حضور هنرمندان کشوری در قالب یک برنامه شاد و با هدیه های رنگارنگ برای کودکان رونمایی می‌شود.

برنامه رونمایی پوستر برای هشتم آبان ماه برنامه ریزی شده است.

همدان پرچم‌دار نمایش‌های پذیرفته شده

از بین آثار پذیرفته شده، هفت اثر از همدان برای شرکت در جشنواره انتخاب شد، این تعداد بیشترین نمایش پذیرفته شده در بین ۳۱ استان شرکت کننده است که طبق حساب و کتاب های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدانی ها در حدود ۲۰ درصد آثار را تشکیل می دهند.

در بخش های جنبی جشنواره نیز چند گروه نمایشی دیگر از همدان حضور دارند، این فراوانی حاکی از ارتقای کیفیت نمایش های تولید شده و اشتیاق هنرمندان برای درخشیدن در عرصه جهانی است.

جشنواره به بلوغ رسید

تنها ۲ هفته دیگر به بیست ساله شدن جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان باقی مانده، این رویداد ۶ سال از این منطقه کوچ کرده و در دیگر شهرهای کشور برگزار شد.

احسانی، بیست بار تجربه اجرای این جشنواره در همدان را نشانه پختگی و بلوغ این رویداد دانست و تاکید کرد: تاثیرگذاری این دوره باید بیشتر از دوران قبل باشد و این نیازمند همت هنرمندان،  مسئولان و همه مردم هنردوست استان است.

بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار"کودک، طبیعت و تئاتر" به دبیری مجید قناد ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه سال جاری به میزبانی همدان برگزار می شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر