پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۴۷۰
|
کد خبر: ۳۱۴۷
دکتر رحیمی روشن گفت: ما هر رژیمی داشته باشیم، اگر تابع نباشیم آمریکا دشمن ماست؛ نمونه آن سرنگونی دکتر محمدخان مصدق‌السلطنه است برای این‌که دکتر مصدق نه جمهوری اسلامی بود و نه سلاح هسته‌ای می‌خواست همچنین درس‌خوانده غرب و شهزاده قاجار بود اما یک چیز داشت که افراد پیش از او و پس از او نداشتند و آن عظمت و استقلال ایران بود. همین مساله کافی بود تا جهان غرب دکتر مصدق را پیرمردی لجباز جلوه کند که نمی‌شود با او سازش کرد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۹ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر حسن رحیمی روشن عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینا در نشست هم‌اندیشی اساتید با موضوع تعامل سازنده یا تقابل مستمر که به همت دفتر هم‌اندیشی و بسیج اساتید دانشگاه در سالن فجر ساختمان مرکزی برگزار شد، گفت: ما با کشوری به نام ایالات متحده آمریکا مواجه هستیم و به صورت خلاصه با آن مساله داریم.

وی اضافه کرد: برای این‌که از میان گزینه‌های مختلف مانند جنگ، سازش، دوستی، رابطه متعارف و مبارزه یکی یا ترکیبی از آن‌ها را انتخاب کنیم ناچار به شناخت هستیم و باید طرف مقابل را بشناسیم؛ شناخت یعنی شناخت حریف، شناخت خودمان، شناخت توانایی‌های خودمان و حریف، شناختن محیط بین‌الملل. اگر هر اقدامی بدون یکی از این پایه‌ها باشد، اقدام احتمالا احساسی خواهد بود و نتیجه به درستی نخواهد شد.
دکتر رحیمی روشن خاطرنشان کرد: یک تصمیم راهبردی و ضروری نیازمند عقلانیت است،‌ نباید احساسی در کار باشد و باید بر اساس منطق پیش برود.
وی تصریح کرد: رفتار آمریکا فارغ از این‌که چه نوع حکومتی در ایران برقرار باشد، بخشی از مساله و حکومتی که با نام دین وجود دارد بخش دیگری از مساله است که بنده معتقدم آمریکا با ما در هر دو صورت به عنوان تمدن ایران سر سازش نخواهد داشت که به ما اجازه تمدن و پیشرفت دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: اگر دوستی ایالات متحده برای ما دوستی و توسعه سیاسی و اقتصادی می‌آورد، قاعدتا نباید انقلاب می‌شد چون معمولا انقلاب یک کار ارادی نیست و گفته می‌شود انقلاب‌ها می‌آیند.
وی در رابطه با دوستی یا دشمنی آمریکا گفت: ما هر رژیمی داشته باشیم، اگر تابع نباشیم آمریکا دشمن ماست؛ نمونه آن سرنگونی دکتر محمدخان مصدق‌السلطنه است برای این‌که دکتر مصدق نه جمهوری اسلامی بود و نه سلاح هسته‌ای می‌خواست همچنین درس‌خوانده غرب و شهزاده قاجار بود اما یک چیز داشت که افراد پیش از او و پس از او نداشتند و آن عظمت و استقلال ایران بود. همین مساله کافی بود تا جهان غرب دکتر مصدق را پیرمردی لجباز جلوه کند که نمی‌شود با او سازش کرد.
رحیمی روشن در ادامه تبیین کرد: در صورت دوم که جمهوری اسلامی است نیز وضعیت مشخص است؛ وقتی مصدق که تحصیل کرده سوییس است را نمی‌تواند تحمل کند، جمهوری اسلامی را هم نمی‌تواند تحمل کند.
وی تاکید کرد: دشمنی آمریکا از کودتای ۲۸ مرداد گرفته تا بازگرداندن دیکتاتوری که از کشور فرار کرده، مشخص است؛ اگر آمریکا تنها دولت ملی را سرنگون کرده بود و شاهی که فرار کرده را بر‌گردانده‌ بود برای دشمنی‌اش با ایران کافی بود زیرا تبعات این کار از بین بردن استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی و نابود کردن کشاورزی و ... ایران بود.
دکتر حسن رحیمی روشن اظهار داشت: چه بسا اگر کودتای ۲۸ مرداد انجام نمی‌شد به انقلاب اسلامی نیازی نبود و شکل نمی‌گرفت.
وی در رابطه با متجاوز یا تعامل‌گر بودن آمریکا گفت: در طول ۵۰۰ سال حیات آمریکا بعد از کشف آن و حدود ۲۵۰ سال شکل‌گیری ایالات متحده آمریکا دوران‌هایی که این کشور در صلح به سر برده و هیچ جنگی نداشته بسیار کمتر از دوران‌هایی است که جنگ داشته و کودتایی را فرماندهی و پشتیبانی کرده است.
حسن رحیمی روشن گفت: در حقوق بین‌الملل هم اگر قدرتمند بودی می‌توانی قانون را به نفع خود تفسیر و استفاده کنی؛ آمریکا از قدرت خودش استفاده می‌کند و معمولا قواعد بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد.
وی تشریح کرد: اولین قرارداد ما با آمریکا یعد از انقلاب قرارداد الجزایر است که منجر به آزادی گروگان‌ها شد؛ طی آن آمریکا لیستی از تعهدات را پذیرفت اما پس از آزادی گروگان‌ها به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرد. همچنین آمریکا در تعاملی که ما با او در زمان سقوط طالبان و سقوط صدام داشتیم هم همین کار را تکرار کرد.
استاد رحیمی روشن اذعان کرد: آمریکا می‌گوید ما به ایران فشار می‌آوریم تا ایران یک کشور متعارف شود و متعارف عمل کند؛ اولین جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی پاکستان است و نماز جمعه مکه از نماز جمعه تهران شلوغ‌تر است اما چرا حساسیت ‌برانگیز نیست؟ آمریکا با نمازخواندن ما مشکلی ندارد با هیهات منا الذله مشکل دارد و می‌گوید نباید بگویید آمریکا جهان‌خوار است که در این صورت با اسلام ما مشکلی ندارد.
وی یادآور شد: تجربه تاریخی علمی این را اثبات می‌کند که آمریکا کارهایی از قبیل دخالت در کودتاها، بلوکه کردن دارایی‌های ایران، سنگ‌اندازی در مسیر خط لوله نفت و گاز، تولید محصولات سینمایی علیه ایران، قطع پخش برنامه‌های صدا و سیما، دستگیری و مزاحمت برای دانشمندان ایرانی و عدم پذیرش قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله برجام انجام داده است.
رحیمی روشن در پایان تاکید کرد: ما با آمریکا تقابل نداشتیم؛ تقابل و ظلم یک‌سویه و از طرف آمریکا بوده است. همواره ما مظلوم بوده‌ایم و آن‌ها ظالم. تنها ابزار ما دادزدن بوده که آمریکا می‌خواهد همین را هم از ما بگیرد.

خبرنگار: میرزایی
عکس: امینی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر