پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۳۳۶
|
کد خبر: ۳۲۹۷
دکتر علی حسین نجفی ابرندآبادی متخصص جرم شناسی و سیاست جنایی، با حضور افتخاری در یکی از کلاس‌های درس دانشجویان حقوق دانشگاه بوعلی‌سینا، با این دانشجویان گفتگو کرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر علی حسین نجفی ابرندآبادی متخصص و یکی از اساتید برجسته جرم شناسی و سیاست جنایی، با حضور افتخاری در یکی از کلاس‌های درس دانشجویان حقوق دانشگاه بوعلی‌سینا، با این دانشجویان به گفتگو پرداخت.

دکتر علی حسین نجفی ابرند آبادی - متولد ۱۳۳۱

تحصیلات:
دانشنامه کارشناسی حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشنامه کارشناسی ارشد علوم جنایی (جرم شناسی و کیفر شناسی) دانشگاه پاریس ۲
دانشنامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی (مطالعات سیاسی) دانشگاه پاریس ۲
دکترای سیکل سوم حقوق ـ گرایش جامعه شناسی جنایی ـ دانشگاه پو (pau) فرانسه
دکترای دولتی حقوق ـ گرایش سیاست جنایی ـ دانشگاه پو (pau) فرانسه
استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
تخصص جرم شناسی و سیاست جنایی

رئیس زمینه های بزهکاری اطفال، کیفرشناسی، جرم شناسی، جامعه شناسی جنایی، سیاست جنایی، تاریخ حقوق کیفری و...

برخی از آثار او عبارتند از: دانشنامه جرم شناسی به همراه آقای حمید هاشم بیگی، تقریرات، مباحثی در علوم جنایی، دفاع اجتماعی، مارک آنسل به همراه جناب دکتر آشوری، کیفر شناسی، برناربولک، تاریخ اندیشه های کیفری، ژان پرادل، نظام های بزرگ سیاست جنایی، میری دلماس مارتی ، درآمدی به سیاست جنایی ـ کریستین لازرژ، سیاست جنایی ـ کریستین لازرژ، جرم شناسی ـ ژرژپیکا

اقتصاد آزاد در گذشته متکی بر اصل «بگذارید تجارت آزاد باشد»، «بگذارید ثروت جریان آزاد پیدا کند» بوده است. مدت زمان زیادی است که این نوع اقتصاد، دچار تغییراتی شده و سرمایه داری به صورت یک نوع سرمایه داری واحدهای بزرگ درآمده است. رقابت سرسام آوری که شرکتهای تجاری و صنعتی با هم می کنند، موجبات تجمع و ادغام روز افزون آنها را فراهم می آورد، که این خود ضربه مهلکی است بر ضعیف تران. مؤسساتی که فعالیتشان با موفقیت همراه است، مؤسساتی هستند که مانند آدمخوران، دیگر مؤسسات را به خود جذب کرده و از میان می برند. ما در زمانی به سر می بریم که کنسرسیوم های بزرگ به راحتی کارخانجات کوچک را باز خرید می کنند. تجارت و معاملات کوچک به وسیله فروشگاه های زنجیره ای تهدید می شود. دیگر جایی برای پیشه ور و صنعتکار وجود ندارد. اگر دفاع و جانبداری از آنان تشدید نشود، بزودی از بین خواهند رفت. کشاورزان اگر به قطعه زمین کوچکی قناعت کنند، احتمال از میان رفتن و نابود شدن برای آنان زیاد است. رقابت اقتصادی یک نوع جنگ است. ایده ای که به موجب آن شخص قویتر و ثروتمندتر در اجتماع امروزی برنده است، اساس و پایه دموکراسی آزاد را فرسوده و نابود می کند» این یادداشت بخش هایی از مقاله بلند ژاک لئوته درباره خشونت است که علی حسین نجفی ابرند آبادی در دهه ۵۰ یعنی زمانی که دانشجوی دوره دکتری حقوق در دانشگاه پاریس بوده، به فارسی برگردانده است. نجفی ابرندآبادی در این سی سالی که از آن دوران گذشته، روحیه کنجکاو و جستجو گر دانشجویی اش را حفظ کرده و چه بسا گسترش و تعمیق بخشیده است.

ابرند آبادی پس از پایان تحصیلات متوسطه، به دانشگاه تهران رفته و تا اخذ کارشناسی حقوق از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تحصیل در ایران را پی گرفته است. پس از آن بلافاصله راهی فرانسه می شود تا در جایی که گمان می برد مهد مبانی نظری رشته مورد علاقه اش است، به ادامه تحصیل بپردازد. علی حسین جوان کارشناسی ارشد علوم جنایی یا جرم شناسی و کیفر شناسی را از دانشگاه پاریس دریافت می کند و با گرایش تحصیلی جدید؛ مدرک کارشناسی ارشد مطالعات سیاسی را نیز از این دانشگاه می گیرد. ابرند آبادی در این دوران، آنچنان شیفته تحصیل و علم آموزی است که میان مقاطع تحصیلی اش وقفه ای نمی افتد و بلافاصله بعد از کارشناسی ارشد، در دانشگاه پو فرانسه، دانشجوی دکترای سیکل سوم حقوق با گرایش جامعه شناسی جنایی می شود. او بعد از دریافت این دکترا، از این دانشگاه موفق به اخذ درجه دکترای دولتی حقوق با گرایش سیاست جنایی نیز شده است. پس از پایان تحصیلات، او که میل جدی برای تطبیق یافته های علمی خویش با زادگاهش داشته، به ایران باز می گردد و همزمان با پژوهش و تحقیق، تدریس در دانشگاه را آغاز می کند. ابرند آبادی بیش از دو دهه است که به تدریس زمینه های آموزشی بزهکاری اطفال، کیفرشناسی، جرم شناسی، جامعه شناسی جنایی، سیاست جنایی، تاریخ حقوق کیفری و... سرگرم و اکنون دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی است. زمینه مشاوره او نیز در طول این سالها منطبق بر دانشی که آموخته؛ کیفر شناسی، جرم شناسی، بزهکاری اطفال و تاریخ حقوق کیفری بوده است. ابرند آبادی همچنان که مباحث روز حقوقی را دنبال می کند، به موضوعات تاریخی این دانش نیز علاقمند است. حاصل این علاقه و نگاه جست و جو گر در مباحث حقوقی، تألیف کتاب «تاریخ حقوق کیفری بین النهرین» به همراه حسین بادامچی بود که برای دانشجویان رشته حقوق کیفری و جرم شناسی به عنوان منبع اصلی درس «تاریخ حقوق کیفری» در مقطع کارشناسی ارشد به ارزش ۲ واحد تدوین شد.

این کتاب در یازده بخش و چهار فصل کلی با عناوین مفاهیم، نظریه جرم، نظریه مجازات و آیین دادرسی، به بررسی دقیق تمدن بین النهرین از منظر حقوق جزا می پردازد. از دیگر آثار ابرند آبادی باید از کتاب دانشنامه جرم شناسی یاد کرد که به همراه حمید هاشم بیگی تدوین شده است. همچنین کتاب «تقریرات، مباحثی در علوم جنایی» که دی ماه ۱۳۸۱ به چاپ رسید، از دیگر آثار تألیفی ابرند آبادی به شمار می رود. تسلط و دانش به روز او در حوزه علم حقوق از یک سو و نیز آشنایی با مباحث تازه و منابع پایه این علم، در کنار تسلط و آشنایی او به چند زبان زنده دنیا، ابرند آبادی را ترغیب به ترجمه کتب مهمی در حوزه کاری اش نیز کرده است. از آن جمله است ترجمه دفاع اجتماعی اثر مارک آنسل به همراه دکتر آشوری، کیفر شناسی اثر برناربولک، تاریخ اندیشه های کیفری اثر ژان پرادل، نظام های بزرگ سیاست جنایی نوشته میری دلماس مارتی، درآمدی به سیاست جنایی نوشته کریستین لازرژ، سیاست جنایی اثر کریستین لازرژ و جرم شناسی نوشته ژرژپیکا.

او در انتخاب موضوعات کتب ترجمه اش و نیز تهیه منابع به روز برای دانشجویان، همواره وسواس ویژه ای داشته است. به طور مثال کتاب کیفرشناسی اثر بولک در سال ۱۹۹۱ میلادی به چاپ رسیده و ابرندآبادی فصل مقدماتی آن را در فاصله کمی یعنی در سال ۱۳۷۳ ترجمه کرده و توسط انتشارات مجد به چاپ رسانده است. ابرندآبادی مدیرگروه حقوق جزا و جرمشناسی نیز هست. او جرم را منطبق و برخاسته از محیط پیرامون جرم ارزیابی می کند و معتقد است: «ما در گام نخست جرم شناسی از نظر جامعه شناسی تأثیر سه نوع محیط را بر بزهکاری مطالعه می کنیم؛ نخست بررسی محیط طبیعی یا فیزیکی و شرایط جغرافیایی و اقلیمی بر بزهکاری است. در این بحث مطرح می شود که نحوه استقرار محل، کنار دریا بودن، گرم بودن، فصول سال و شمال یا جنوب بودن بر رفتار انسان ها تأثیر می گذارد. دوم درمقابل محیط طبیعی، ما محیط اجتماعی داریم. یکی از مؤلفین بلژیکی محیط اجتماعی را به دو دسته تقسیم کرده است: محیط اجتماعی عمومی و محیط اجتماعی خصوصی. محیط اجتماعی عمومی، آن شرایط عمومی است که برای تمامی مردمی که در یک نقطه معین و زمان معین قرار دارند و در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای خود سیاست و برنامه هایی دارند، به طور مشترک وجود دارد و ما می توانیم یک جرم یا بزه را در پرتو آثار آن، بر سیاست های کلان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و در بستر آن نظام بررسی کنیم. این تحقیق برای اولین بار بعد از فروپاشی شوروی سابق و آشکارشدن آمار جنایی در این کشور انجام شد و به این ترتیب بعضی از جرم شناسان غربی، نوع بزهکاری در شوروی سابق را با جرائمی که در دموکراسی های غربی، دموکراسی های لیبرال یا سوسیال دموکرات در اروپا اتفاق می افتد، مقایسه کردند. البته در شوروی سابق و در دوران حکومت حزب کمونیست، آمار اعمال مجرمانه افزایش داشت. در نظام شوروی سابق، جرم ها عموماً از نوع فساد مالی بود، چرا که در آنجا مالکیت خصوصی معنایی نداشت و مالکیت به صورت عمومی بود. درمقابل در کشورهای غربی بزهکاری جوانان بیشتر بوده و هست. این کجروی های اجتماعی که جنبه جرم هم ندارند، در این کشورها به دلیل آزادبودن روابط و وجود آزادی نسبت به شوروی سابق بیشتر بوده است. از این رو محیط سیاسی، محیط اقتصادی و محیط اجتماعی که هر نظام ایجاد می کند، بر رفتار افراد و ازجمله بزهکاری آنها تأثیرگذار و قابل تأمل و بررسی است. همچنین ما محیط اجتماعی شخصی نیز داریم. این محیط، محیطی است که در مورد هر فرد ویژگی خاص خود را دارد. برای نمونه یک فرد در یک خانواده پرجمعیت به دنیا می آید و دیگری در خانواده ای کم جمعیت. یک فرد در خانواده ای منسجم و سلامت تربیت می شود و دیگری در خانواده ای در حال فروپاشی.» ابرند آبادی در کنار پژو هش و تدریس، حضور مستمر و پر رنگی در مجتمع علمی مرتبط با رشته خویش دارد و پیوسته در حال انطباق یافته های علمی خویش با شرایط پیرامون است. به همین سبب است که او درارتباط با وقایع پیرامون، همواره واکنش های سریع و به موقع داشته است.


خبرنگار: میرزایی
عکس: زند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست