پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۷۳۰
|
کد خبر: ۳۳۲۹
دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در مراسم گرامیداشت روز دانشجو گفت: روز دانشجو یادواره و بزرگداشت سه بزرگی است که این روز را به نام‌ خود با شهادت مزین کردند؛ امروز قصد من بیان ریشه‌های حادثه است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رییس دانشگاه بوعلی‌سینا در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که در سالن شهید چمران دانشکده علوم پایه برگزار شد، گفت: بسیار خرسندم که این فرصت دست داد، به نمایندگی از مجموعه دانشگاه بوعلی‌سینا، روز بزرگ دانشجو را که یک مناسبت ملی است، به همه دانشجویان تبریک عرض کنم.

وی ابراز کرد: اغلب این‌گونه تصور می‌شد که روز دانشجو روز جشن است؛ این تصور صحیح است؛ اما در حقیقت روز دانشجو، روز کرامت و غرور دانشجو است.

یعقوب محمدی‌فر بیان کرد: روز دانشجو یادواره و بزرگداشت سه بزرگی است که این روز را به نام‌ خود با شهادت مزین کردند؛ امروز قصد من بیان ریشه‌های حادثه است.

وی عنوان کرد: جوانان ما سرمایه‌های ارزشمند این کشور هستند؛ اگر به تاریخ میلادیِ ظهور و بروز ناصرالدین شاه بنگرید، می‌بینید آنچه پایه‌های زندگی مدرن را در دنیا ایجاد کرد، در این عصر اتفاق افتاد و به تبع آن توسعه دانشگاه‌ها نیز به وقوع پیوست.

محمدی‌فر در ادامه افزود: در پنجاهمین سالگرد سلطنت که ناصرالدین شاه عازم حرم مطهر عبدالعظیم حسنی در ری بود، توسط میرزارضا کرمانی کشته می‌شود و در تاریخ ایران، عصری آغاز می‌شود که تحولات جدی در بردارد.

وی تبیین کرد: پس از ناصرالدین شاه، فرزندش مظفرالدین شاه، فرمان مشروطه را امضا می‌کند و چند روز بعد از دنیا می‌رود که این آغازکننده داستانی به نام محمدعلی‌شاه و تحولات جدی در آن دوران است.

استادتمام باستان‌شناسی دانشگاه بوعلی‌سینا همچنین تشریح کرد: افرادی که در روشن‌گری مردم در آن روز تاثیرگذار بودند آخوند خراسانی، آیت‌الله بهبهانی، ستارخان‌ها، باقرخان‌ها و ... بودند.

وی خاطرنشان کرد: پس از این مطلب، ما داستان تبریز و قهرمانی‌های تبریزی‌ها و آذربایجانی‌ها را داشتیم و مقابله‌ای که با استبداد جدی محمدعلی شاه انجام دادند؛ در آن زمان تبریز حدود ۱۰ ماه در محاصره بود به نحوی که دیگر آبی برای خوردن باقی نمانده بود.

دکتر محمدی‌فر اظهار کرد: در کنار آن، قهرمانی‌های ایل بختیاری و لرهای بزرگوار ما بود که به بازگشت مجلس مشروطه کمک کردند‌؛ مجاهدان گیلانی هم تلاش کردند و آزادی را به کشور برگرداندند و در نهایت محمدعلی شاه رفت و فرزند ۱۳ ساله‌ای را به جای نشاند.

وی ادامه داد: پس از آن احمدشاه به حکومت رسید، اما چون توان حکومت نداشت نائب‌السلطنه‌هایی قرار داد و در نهایت دیکتاتوری از آستین انگلیس بیرون آمد.

وی خاطرنشان کرد: جالب است بدانید زمانی‌که احمدشاه در انگلیس بود، پس از قرائت متن سخنرانی شاه انگلیس از امضای عهدنامه با آن‌ها سرباز زد و گفت «من حاضر هستم پادشاهی کشوری را که این عهدنامه را امضا کند با یک خربزه‌فروشی در یکی از دکه‌های سوییس عوض کنم».

وی در ادامه گفت: پس از آن جنگ جهانی اول بود و فاجعه‌ای که بر ایران برجای گذاشت؛ در این فضاها ما اعزام محصلین به خارج از کشور داشتیم و ‌نهایتا پس از رفتن احمدشاه، قیام‌های کسانی مانند خیابانی و میرزا کوچک‌خان جنگلی را داریم که همه این‌ها مقدمه‌ای بر تاریخ معاصر ایران است.

رئیس دانشگاه تصریح کرد: در زمان رضاشاه و فرزندش به نوعی باستان‌گرایی افراطی را داریم که با برآمدن هیتلر و گرایش به سمت نازی‌ها در نهایت پهلوی اول رفت.

وی اضافه کرد: جنگ جهانی دوم باعث شد یک اتفاق مهم رخ داد که آن چیزی جز آمدن شاه جدید و قرارگرفتن کشور در تصرف قدرت‌های بزرگ نیست.

محمدی‌فر تشریح کرد: در این زمان، تاسیس دانشگاه تهران را در حدود سال ۱۳۱۳ داشتیم که در آن زمان جنبش‌های دانشجویی اعم از مارکسیستی، ملی‌گرایی افراطی و اسلام‌گرایی نیز آغاز شد.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۲۱ انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه تهران را به وجود آمد که در آن زمان تنها دانشگاه کشور بود؛ پس از آن دوازده سال عجیب در کشور رقم می‌خورد که از شهریور ۱۳۲۰ تا مرداد ۱۳۳۲ طول کشید و تفکرات گونانی مانند کومونیسمی و تفکرات بومی قوی اسلام‌گرایی را مشاهده می‌کنیم.

یعقوب محمدی‌فر افزود: در این زمان شاهد احزاب گوناگون هستیم؛ مجموعه دانشگاه در معرض چاپ هزاران خبرنامه و ویژه‌نامه در خود است و نهایتا جریان ملی شدن صنعت نفت را تجربه کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: به یاد داشته باشیم که تحریم‌ها مختص امروز نیست و از سال ۱۳۳۰ به این کشور اعمال شده، به گونه‌ای که در آن زمان قطره‌ای نفت را نمی‌توانستیم بفروشیم؛ اسناد نشان می‌دهد که دولت توان پرداخت حقوق را نداشته است و بعضا اقلامی را به عنوان حقوق به مردم می‌داد.

رئیس دانشگاه در ادامه یادآور شد: در این فضا دانشجویان به پا می‌خیزند؛ آیت‌الله بهشتی گفته‌‌اند «دانشجو مؤذن جامعه است. اگر مؤذن خواب بماند، نماز صبح شما قضا می‌شود». آن دانشجویان به پا می‌خیزند و حادثه‌ای رخ می‌دهد که تاریخ ما را دگرگون می‌کند.

وی در پایان عنوان کرد: قصد من از بیان این مطالب این بود که تاریخ معاصر ما مهم است و دانشجویان ما لازم است بدانند و بدانند و بدانند.

خبرنگار: میرزایی و گمارنوری
عکس: موسوی ستوده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست