پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۶۲
|
کد خبر: ۳۶۰۲
مهدی تقوی، اقتصاددان، در یادداشتی بر خروج مردم از شوک کرونا تأکید کرد و آثار آن بر معیشت مردم را بررسی نمود.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۸

به گزارش بسنا، متن این یادداشت به شرح زیر است:

کرونا، ویروسی که مبتلایان بسیار و مرگ و میر محدود دارد؛ در ابتدای سال میلادی و پایان سال شمسی گریبان هزاران انسان را در سراسر جهان گرفته است و از چین به بسیاری از کشور‌ها صادر شده است. این بیماری به دلیل امکان شیوع گسترده و سرعت انتقال بالا نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد؛ بنابراین از چند وجه بر اقتصاد و معیشت مردم اثر می‌گذارد. از یک سو، مساله پیشگیری، دارو و درمان است که با توجه به وضعیت معیشتی مردم هزینه‌هایی را بر آنان تحمیل کرده است. در بعد پیشگیری خرید مکرر شوینده‌ها، ضدعفونی‌کننده‌ها، ماسک و چنین مواردی دغدغه‌هایی برای اقشار گوناگون به ویژه قشر آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه فراهم کرده است. در بعد دارو و درمان، بالاخره حضور در بیمارستان‌ها، هزینه دارو و ویزیت و بستری در میان است که هم می‌تواند به معیشت مردم آسیب بزند و هم واردات دارو و تجهیزات پزشکی بار مالی قابل توجهی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

وجه دیگر، نگرانی از درگیری با این بیماری است که به موجب آن شاهد تعطیلی اجتماعات و عدم حضور در بسیاری از فضا‌های جمعی هستیم. از طرفی افرادی که در خانواده خود فردی یا افرادی مبتلا به کرونا دارند؛ به دلیل مشغله ذهنی و عملی ایجاد شده در این بازه زمانی از خرید غیر ضرور که معمولا در این روز‌ها به «خرید عید» مشهور است، اجتناب می‌کنند و از طرفی دیگر افرادی که تاکنون درگیر نشده اند؛ در بحث پیشگیری و تاکیدی که پیام‌های بهداشتی درباره این بیماری داده است؛ از حضور در بازار اجتناب و با وجود امکان خرید آنلاین (در برخی موارد) از انجام آن امتناع می‌کنند؛ بنابراین با این رویکرد شاهد کاهش تقاضا در آستانه سال نو که برای بسیاری مشاغل از جمله در حوزه پوشاک و خوراک، زمان طلایی فروش و درآمد زایی است؛ هستیم و نگرانی از ورشکستگی در این مشاغل و بد شدن وضع معیشتی مردم در پی بروز این بیماری به شکل گسترده به ویژه در میان بازاریان شکل گرفته است.

مساله دیگر در بعد جذب مسافر و توریست است که در فضای بین‌الملل و ملی طی ماه‌های آتی و برای ما به ویژه در بازه ۱۳ روزه عید مشکلات بسیاری را همراه خواهد داشت. در این موارد به ویژه جذب توریست بسیاری از کشور‌های درگیر بیماری با مشکل مواجه شده‌اند. بناراین بروز و شیوع این بیماری بر فعالیت هتلداران و موسسات و تور‌های گردشگری نیز اثر نامطلوبی دارد. به عبارتی این بیماری بر بازار کالا و خدمات و معیشت بخش قابل توجهی از افراد سایه افکنده است و نگرانی نسبت به آن روز به روز بیشتر می‌شود.

همه می‌دانیم؛ دغدغه دولت در بعد پیشگیری و درمان در شرایط فعلی بسیار است و تلاش‌های خوبی هم انجام گرفته؛ مثلا همین اطلاع‌رسانی در روزنامه‌هایی مانند همشهری که اگر خوانده شود و مورد توجه قرار بگیرد بر بعد پیشگیری و گذر از این شرایط کمک می‌کند. حال فارغ ازاینکه آیا دولت پیشتر می‌توانست مانع از گسترش این بیماری در کشور با کنترل مبادی ورودی شود یا خیر؟ ضروری است فکری به حال وضعیت معیشتی مردم داشته باشند و راه‌کار‌هایی برای جلوگیری از ورشکستگی و ضرر‌های کلان در مشاغل گوناگون تدوین و تبیین کند. قطعا این بیماری آسیب اقتصادی جهانی دارد و بر بازار‌های مختلف جهان اثر می‌گذرد و تا زمانی که واکسن یا داروی کنترل کننده آن فراهم نشود در بازه‌های زمانی گوناگون امکان بروز و حتی تکرار دارد؛ بنابراین نیاز است ما از شوک آن خارج شویم. البته شوک تولید داروی کرونا هر زمان اتفاق بیفتد موجب رونق کسب و کار‌ها می‌شود، اما در حال حاضر باید دولت با در نظر گرفتن تسهیلات و برنامه‌ریزی درباره این مشاغل مانع از ضرر گسترده و ورشکستگی آن‌ها در چنین وضعیت بحرانی شوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست