دکتر عبدالحسین خداممحمدی مدیر برنامهریزی آموزشی دانشگاه بوعلیسینا و عضو هیات علمی گروه فیزیک این دانشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا در پاسخ به سوالات مطرح شده پیرامون سامانه درسافزار و آموزش الکترونیکی گفت: هماکنون در زمینه آموزش غیرحضوری، اساتید به سه صورت عمل میکنند؛ دسته اول اساتیدی که با استفاده از سیستمهایی مانند اسکایپ و آموزش آنلاین و یا تشکیل گروههایی در فضای مجازی تدریس میکنند. تعداد این اساتید انگشتشمار است و دانشگاه این شیوه را تبلیغ نکرده بلکه اساتید با هماهنگی دانشجویان این شیوه را در پیش گرفتهاند.
وی تشریح کرد: تعدادی از اساتید در بعضی دروس که امکان تدریس غیر حضوری بیشتری دارد، محتواهایی شامل متن، صوت، فیلم و ... را قرار دادهاند که دانشجو میتواند با مطالعه آنها، جلسات تشکیل نشده را جبران کند؛ این نوع آموزش مربوط به دروسی است که به طور کامل امکان ارائه دروس به این شیوه فراهم است.
دکتر خداممحمدی بیان داشت: بعضی اساتید هم تنها بخشی از دروس را در سامانه قرار داده اند. این اساتید مقداری از محتوای درسی را در سامانه قرار میدهند تا دانشجو وارد بحث و مطالعه آن بخشها شود و بعد از بازگشایی دانشگاه، ضمن برگزاری کلاس رفع اشکال، کلاسهای جبرانی فشرده نیز برای این دروس برگزار خواهد شد.
مدیر برنامهریزی آموزشی دانشگاه بوعلیسینا شرح داد: چون پس از بازگشایی دانشگاه، نمیتوان به طور کامل جلسات تشکیل نشده را جبران کرد (از نظر زمانی)، اساتید برای حفظ زنجیره آموزش مطالب درسی را در سامانه قرار میدهند؛ تا بتوان زمان جبران را کوتاه کرد و همچنین اگر دانشجو مدت زیادی از درس فاصله بگیرد، مطالبی که قبلا آموخته نیز فراموش خواهد کرد.
وی افزود: میتوانیم با برگزاری کلاس جبرانی فشرده در روزهای ایام آموزش مانند روزهای پنجشنبه، از زمانِ افزوده به تقویم نیز بکاهیم.
دکتر خداممحمدی تصریح کرد: آموزش به شیوه سامانه درسافزار ادعای رقابت با آموزش حضوری ندارد؛ پروتکلها هم این اجازه را به ما نمیدهند که با این شیوه بتوانیم کلاسها را جبران کنیم. آموزش به این شیوه با توجه به شرایط پیشآمده در نظر گرفته شده است و به تدریج اشکالات آن نیز رفع خواهد شد.
وی در رابطه با نگرانیهای دانشجویان پیرامون افت کیفیت یادگیری دروس تاکیدکرد: دانشجویان نباید نگران باشند؛ تنها نگرانی این است که ترم -به صورت حضوری- احتمالا کوتاه خواهد بود و شاید آموزش مقداری فشرده باشد. بارگذاری دروس در سامانه درسافراز از این فشردگی میکاهد و به آموزش سرعت میبخشد.
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلیسینا اظهار داشت: عدهای از اساتید متاسفانه هنوز هیچ مطلبی را در سامانه بارگزاری نکردهاند که ما مرتبا در حال پیگیری هستیم و همکاری اساتید مرتبا در حال افزایش است؛ برای دروسی که امکان تدریس به شیوه الکترونیکی هم وجود ندارد، انتظار میرود اساتید اطلاعاتی در رابطه با سرفصلها، تکلیف و موارد کمک آموزشی در سامانه درسافزار قرار دهند تا دانشجویان نیز از درس فاصله نگیرند.
وی متذکر شد: ترم حتما تمام خواهد شد؛ حذف ترم درست نیست و ترم برگزار خواهد شد اما احتمالا کلاسهای حضوری فشردهتر خواهد بود.
خداممحمدی در پاسخ به میزان زمان افزایش ترم یادآور شد: چون هیچ ابلاغیهای تا کنون به ما نرسیده است و تصمیمگیری با ستاد کرونا خواهد بود، امکان تصمیمگیری در رابطه با مدت زمان افزایش ترم یا تعطیلی وجود ندارد.
وی پیرامون میزان استفاده دانشجویان از سامانه درسافزار بیان کرد: طبق آماری که هفته گذشته از مرکز آیتی به دست ما رسیده است، ۵۰ درصد دانشجویان با سیستم درسافزار تعامل داشتهاند که این آمار خوبی است؛ با توجه به مراجعه بیشتر اساتید برتی تکمیل دروس، آمار مراجعه دانشجویان نیز در حال افزایش است.
مدیر برنامهریزی آموزشی دانشگاه تبیین کرد: مشکل اصلی ما دروس تخصصی با ماهیت عملی است و اتمام سرفصل دغدغه استاد است؛ همکاری استاد با آموزش در این شرایط حالت انجام وظیفه دارد.
وی در پاسخ به سوالات دانشجویان تاکید کرد: بعضی دروس عملی که نیاز به وسایل آزمایشگاهی دارد، امکان تدریس این دروس به صورت غیرحضوری وجود ندارد؛ اما در دروس عملی دیگری مانند هنر، شاید استاد بتواند به صورت غیرحضوری آموزش دهد و مقداری از کلاس را جلو ببرد.
دکتر عبدالحسین خداممحمدی خاطرنشان کرد: مطلبی به نام کلاس معکوس وجود دارد که استاد مطلب درسی را روز قبل به دانشجو میگوید و دانشجو مطلب را مطالعه میکند سپس در کلاس حضوری بحث و رفع اشکال صورت میگیرد که سر عت عمل این نوع کلاس بالاست. درس افزار امکان استفاده از این شیوه را به ما میدهد.