پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۴۹
|
کد خبر: ۳۶۶۶
دکتر یعقوب محمدی‌فر اظهار داشت: دانشگاه باید کاری کند که خلقِ ثروت از طریق علم و نوآوری صورت بگیرد. ارتباط با صنعت یکی از بحث‌هایی است که اگر جدی گرفته بشود موجب جهش تولید علمی دانشگاه‌ها خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۹

به گزارش بسنا و به نقل از دانشجو، دکتر یعقوب محمدی‌فر، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا، در خصوص اینکه در طی چند سال اخیر این دانشگاه چقدر جهش علمی داشته و در پیشرفت رتبه دانشگاهی ایران موثر بوده، گفت: جهش علمی را باید از دو منظر ارزیابیِ کیفی و توصیفی مورد مطالعه قرار بدهیم. دانشگاه بوعلی‌سینا در لیست دانشگاه‌های وزارت علوم رشد چشمگیری را داشته و بنا بر گزارش‌های isc دانشگاه‌های ایران در سال ۲۰۱۹ رتبه‌های خوبی را کسب کرده است. در این موضوع، ارائه مقالات و فعالیت‌های بین‌المللی، آموزش اصولی و پژوهش باعث پیشرفت بیش از پیش دانشگاه شده است.

محمدی‌فر افزود: ارتباط با صنعت یکی از بحث‌هایی است که اگر جدی گرفته بشود موجب جهش تولیدات علمی دانشگاه‌ها خواهد شد. خوشبختانه کشور ما در این مسیر قرار گرفته و براساس گفته isc، دانشگاه بوعلی‌سینا هم‌رتبه با دانشگاه‌های مطرح در جایگاه ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا درباره مدل‌های پیشنهادی ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها نیز گفت: در این دوره، همه نگاه طلبکارانه‌ای به دانشگاه داشته‌اند، در حالی که هرجا به دانشگاه‌های کشور رجوع شده کار به درستی رفع شده است، اما آن‌گونه که باید ریل‌گذاری‌های صنعت به سَمتِ دانشگاه درست صورت نگرفته است.

وی همچنین در ادامه عنوان کرد: در حوزه‌هایی که شاید اصلا صنعتی نباشند ما ارتباطات گسترده‌ای با مراکز و سازمان‌های مختلف ایجاد کردیم و درصدد افزایش آن هستیم؛ در مقابل آن‌ها نیز به ما اعتماد کرده‌اند و کار‌های خود را به دانشگاه ارجاع می‌دهند.

دکتر محمدی‌فر اذعان داشت: در کل، مسوولین باید به دانشگاه‌ها اعتماد کرده و در مسائل کلان، کار‌های خود را به دانشجویان بسپارند تا هم باب آشنایی باز بشود و روابط حسنه بین دانشگاه و جامعه شکل بگیرد. باید این نکته را در نظر گرفت، بهترین جایی که می‌تواند مشکلات جامعه را حل کند، دانشگاه است و نیاز به توجه همه جانبه دارد.

وی در مورد این سوال که چه مقدار از منابع دانشگاهی در یادگیری و مهارت‌افزایی دانشجویان تاثیر دارد، گفت: دانشگاه باید در زمینه بهره‌برداری از علم پیشرو باشد. درواقع این درست نیست که بگوییم دانشگاه کارآفرین است. دانشگاه باید کاری کند که خلقِ ثروت از طریق علم و نوآوری صورت بگیرد. برای مثال در بخش علوم انسانی، کشور ما عقب‌رفت داشته و نتوانسته‌ایم پیشرفت چندانی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا تاکید کرد: وقتی کشوری فقط به فکر فروش نفت است، نباید انتظاری از دانشگاه‌ها برای بُروز خلاقیت و نوآوری داشت. با اینکه تحریم‌ها مشکلات زیادی را برای کشور ما به وجود آورده، ولی به نظر می‌آید می‌توان آن را فرصتی برای پیشرفت هرچه بیشتر دید. اگر قرار است خلاقیتی صورت بگیرد باید سنت شکنی شده و دست دانشگاه در انجام فعالیت‌ها باز بماند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست