به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، در نشست وبینار وزارت علوم با رؤسای دانشگاهها و پژوهشگاههای سراسر کشور، دکتر یعقوب محمدیفر، رئیس دانشگاه بوعلیسینا بر لزوم توسعه و تقویت زیر ساختهای آموزشهای الکترونیکی در دانشگاهها و ارائه بستههای اینترنتی رایگان به دانشجویان تاکید کرد.
وی همچنین امکان تهیه و در دسترس بودن سیستمهای سخت افزاری برای همه دانشگاهیان را ضروری دانست.
دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد: دانشگاه تهران تلاش کرد در زمینه آموزشهای مجازی زیرساختهای خود را تقویت کند؛ حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کلاسها به شکل برخط برگزار میشود. از جمله محدودیتها میتوان به عدم دسترسی برخی دانشجوها به شبکه اینترنت و عدم دسترسی برخی دیگر از دانشجوها به امکانات سختافزاری اشاره کرد. پیشنهاد ما این است که بایستی وامی را برای این دانشجویان در جهت تامین سختافزار در نظر گرفت. کاهش هزینههای اینترنت هم میتواند راهکار دیگر باشد.
رئیس دانشگاه تهران درخصوص چالشهای پیش روی این دانشگاه در زمینه آموزش مجازی خاطرنشان کرد: چالشهای ما نخست عدم آمادگی برخی اساتید برای آموزش مجازی بود. اگرچه بسیاری از اساتید این دانشگاه سریعاً آموزشها را آغاز کردند اما برخی هم بودند که از ابتدا نتوانستند با این شیوه تدریس همراه شوند. در این میان برخی شوراهای صنفی نیز علاقهمند بودند که این ترم از برنامه آموزشی حذف شود اما مدیریت دانشگاه بر روی برگزاری کلاسها به صورت مجازی تاکید کرد.
در ادامه نشست دکتر هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به آغاز جلسات برنامهریزی برای آموزش الکترونیکی در این دانشگاه از تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۸ گفت: بخشی از زیرساختهای لازم را از پیش داشتیم اما برای کل اقدامات مورد نیاز به تقویت آن نیازمند بود.
وی تصریح کرد: در دانشگاه اصفهان حدود ۳ هزار درس در سیستم تدوین شده اما زیرساختهای این دانشگاه تا پیش از این برای ۴۰۰ درس آمادگی داشت. همچنین ۶۵ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان تا آخر اسفندماه ۱۳۹۸ به شبکه پیوستند؛ در هفته گذشته ۷۰ درصد از دروس به صورت آنلاین برگزار شد.
طالبی تشریح کرد: از دیگر اقدامات دانشگاه اصفهان میتوان به مستندسازی کلاسهای مجازی به شکل فیلم و گزارش اشاره کرد؛ مردم، دولت و دیگر بخشهای کشور باید از سرمایه ایجاد شده در زمینه آموزش الکترونیک مطلع شوند.
دکتر طالبی با تاکید بر اینکه باید تهدید پیش آمده را به شکل فرصت ببینیم و به آن به شکل سرمایه نگاه کنیم، افزود: برای بالفعل کردن این سرمایه به افزایش پهنای باند و نیز افزایش سرعت اینترنت در کشور نیاز داریم. نکته دیگر درخصوص برنامه برگزاری دورههای دکترا بوده که با توجه به استادمحور نبودن این دوره، تاکید بر بازگشایی کلاسهای حضوری در شرایط فعلی ضروری نمیتواند باشد.
دکتر طالبی در پایان با اشاره به اینکه درخصوص دفاع پایاننامهها نیز این دانشگاه منعطف برخورد کرده و آماده برگزاری جلسات دفاع ها به صورت آنلاین است، گفت: در هفته پیش رو اولین جلسه دفاع آنلاین را در دانشگاه اصفهان برگزار خواهیم کرد. درخواست نهایی این دانشگاه تقویت زیرساختها، به خصوص با همکاری وزارت ارتباطات است.
دکتر قاسم برید لقمانی، رئیس دانشگاه یزد با اشاره به اینکه تا امروز بیش از ۹۵ درصد کلاسها به صورت آنلاین در دانشگاه یزد برگزار میشود، بیان داشت: این دانشگاه توانسته ۵ هزار کاربر را برای آموزش آنلاین پوشش بدهد که برای این کار ۳ سرور تهیه شد! تمامی دروس برگزار شده مستندسازی و سپس در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.
دکتر لقمانی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دانشگاه یزد آمادگی کامل خود را برای برگزاری آزمون دانشگاههای سراسر کشور برای دانشجویان یزدی، با رعایت پروتکلهای بهداشتی اعلام میکند؛ این دانشگاه همچنین اقدامات مناسب برای دانشجویان بینالمللی را انجام داده و نیز به فرهنگسازی مناسب برای برگزاری دورههای مجازی در دانشگاهها اقدام کرده است.
گفتنی است بهرهگیری از اساتید خبره دیگر دانشگاهها، پیشنهاد دانشگاه یزد برای مدیریت شرایط موجود بود.
دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز توجه به مسائل روحی و روانی دانشجویان درخصوص شیوع ویروس کرونا را ضروری دانست و بر لزوم حضور حداکثری اساتید در ارائه دروس الکترونیکی تاکید کرد و گفت: سرورهای دانشگاه به ۶۰۰۰ دانشجو خدمات ارائه میدهند و تا میزان ۱۶ ترابایت دروس را ذخیره میکنند. همچنین تاکنون تولید چندین فیلم توجیهی و آموزشی در خصوص مسایل شیوع کرونا توسط دانشکده روانشناسی انجام شده است.
دکتر مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز به تشکیل ستادی متشکل از رؤسای دانشگاههای استان درخصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۵ درصد دروس به صورت برخط و برونخط ارائه شده است.
وی خواستار ادامه ارائه برخی دروس به صورت مجازی پس از بحران کرونا و همچنین کمک به شرکتهای دانشبنیان درخصوص آموزشهای مجازی و تولیداتشان شد.
دکتر نجفیان، رئیس دانشگاه زنجان دیگر سخنران این نشست مجازی به عدم آمادگی دانشجویان و اساتید از نظر روحی و روانی برای حضور در دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: ۹۰ درصد از دروس دانشگاه به صورت الکترونیکی ارائه شده است.
ضرورت توسعه زیرساختهای اموزش مجازی، ارزیابی جامع در خصوص معایب و مزایای آموزش مجازی توسط وزارت علوم، استفاده از تجربیات دانشگاههای داخلی و خارجی در زمینه آموزشهای مجازی، اصلاح آییننامهها درخصوص ارائه دروس به صورت الکترونیکی و ادامه ارائه دروس به صورت مجازی پس از بحران کرونا در دانشگاهها از دیگر مواردی بود که دکتر نجفیان به آنها اشاره کرد.
دکتر ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در ادامه این نشست گفت: با وجود داشتن سیستم آموزش مجازی از اولین دانشگاههایی بودیم که به این روش اقدام کردیم؛ لذا لزوم پشتیبانی مستمر از سیستم نقش کلیدی در ارائه دروس دارد.
وی با اشاره به اینکه حضور دانشجویان دکترا در آزمایشگاهها با رعایت تمام مسائل ایمنی و بهداشتی انجام میشود، بر لزوم ایجاد انگیزه در اساتید و دانشجویان برای استفاده از آموزشهای مجازی و تفویض اختیارات و برداشتن محدودیتها در ارائه دروس الکترونیکی تاکید کرد.
دکتر مصلح، رئیس دانشگاه خلیجفارس بر لزوم دانشجومحور کردن آموزش در دانشگاهها تاکید کرد و آموزشهای الکترونیکی را به نوعی گذر از آموزش سنتی به آموزش نوین دانست و گفت: بهتر است آموزش مجازی در کنار آموزشهای حضوری برای همیشه در دانشگاه ها ادامه یابد.
دکتر مولوی، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری: گفت: آموزشهای مجازی، فرصتی مناسب برای تحقق دولت الکترونیک است. در این مسیر باید وزارتخانههای علوم، بهداشت، ارتباطات و آموزش و پرورش پیشقدم باشند؛ آموزش الکترونیکی رابطه استاد و دانشجو را ۲۴ ساعته برقرار میکند.
دکتر مولوی، همچنین پیشنهاد لزوم کاهش مدت دوره کارشناسی به سه سال با توجه به ارائه آموزشهای مجازی و ضرورت مستندسازی علمی یا توجه به ارائه دروس به صورت مجازی را نیز ارائه کرد.
دکتر حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی نیز گفت: حضور دانشجویان در دانشگاه نیازمند گواهی سلامت است که باید انجام شود؛ آمادگی روحی و روانی دانشجویان برای حضور در کلاسها را الزامی دانست و بر لزوم توسعه زیرساخت های آموزش مجازی در دانشگاهها تاکید کرد.
دکتر عریان، رئیس دانشگاه یاسوج و دیگر سخنران این نشست مجازی نیز به تشکیل ستاد مبارزه با ویروس کرونا در دانشگاه اشاره کرد و گفت: ۴ سرور دانشگاه فعال هستند و دروس به صورت مجازی ارائه میشوند.
دکتر فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف بر لزوم عدم بازگشایی رستورانها و خوابگاههای دانشجویی تا پایان شیوع ویروس کرونا تاکید کرد؛ وی همچنین به برگزاری جلسات با نمایندگان تشکلهای صنفی دانشجویان و ارائه ۸۳ درصد دروس به صورت مجازی در این دانشگاه اشاره کرد.
برنامهریزی برای دفاع از پایاننامهها به صورت غیرحضوری، اختصاص یک بسته اینترنتی ۱۰۰ گیگ سه ماهه به دانشجویان از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه و برگزاری کلاسهای کارگاهی و آزمایشگاهی در تابستان از دیگر مواردی بود که دکتر کریمی، رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان به آنها اشاره کرد و تبیین کرد: هماکنون ۹۵ درصد کلاسها به صورت برخط برگزار میشوند.
دکتر نصیری، رئیس دانشگاه سمنان در ادامه به تشکیل کلاسهای ۵۷۰ استاد به صورت مجازی اشاره کرد و گفت: با فعالیت ۷ سرور تاکنون ۶ هزار کلاس درس مجازی ارائه شده است که این کلاسها ضبط میشود و برای غائبین نیز ارائه میشوند.
وی همچنین برای پذیرش دانشجویان سایر استانها در دوره بحران کرونا اعلام آمادگی نمود و بر لزوم برنامهریزی برای حضور دانشجویان دکترا در آزمایشگاهها تاکید کرد.