پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۳۸۶۶
|
کد خبر: ۳۷۲۳
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا در گفتگو با بسنا مطرح کرد؛

پاسخ به سؤالات پرتکرار آموزشی دانشجویان - بخش اول؛ ۱۰ سؤال

دکتر حسن ساری‌خانی گفت: با توجه به سؤالات دانشجویان عزیز، مطالب براساس موضوع دسته بندی شده و به تدریج جواب سؤال‌ها از طریق خبرگزاری بسنا منتشر خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹

دکتر حسن ساری‌خانی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، به ۱۰ سؤال پرتکرار آموزشی دانشجویان به شرح زیر پاسخ داد:

سؤال: حذف ترم بدون احتساب در سنوات به چه صورتی انجام خواهد شد؟

اجازه دهید ابتدا در مورد اختیارات شورا‌ها مطلبی را بیان کنم. شورای آموزشی در مورد حذف ترم با احتساب در سنوات می‌تواند تصمیم گیری نماید و فقط در دو مورد (پزشکی و زایمان) می‌تواند نسبت به حذف ترم یا مرخصی بدون احتساب تصمیم گیری نماید؛ لذا موضوع حذف ترم بدون احتساب می‌بایست در کمیسیون موارد خاص طرح گردد. برای نیسمال جاری نیز موضوع حذف ترم بدون احتساب به کمیسیون موارد خاص ارجاع شده است؛ لذا دانشجویان متقاضی می‌توانند در اوایل خردادماه به سامانه گلستان مراجعه و درخواست حذف ترم ارایه نمایند.

سؤال: حذف ترم دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به چه صورتی خواهد بود؟

دانشجویان نیمسال آخر نیازی به تمدید سنوات برای دفاع تا اوایل نیمسال بعدی نخواهند داشت و موضوع امکان برگزاری دفاع تا اوایل نیمسال بعدی در قالب نیمسال جاری در کمیسیون موارد خاص در حال بررسی است. به محض تصمیم گیری اطلاع رسانی خواهد شد. برای سایر موارد نیز در صورت نیاز می‌توانند در خردادماه درخواست خود را ارایه دهند. در این مورد نیز اطلاعات تکمیلی اطلاع رسانی خواهد شد.

سؤال: چرا در مصاحبه قبلی، حذف ترم را توصیه نکرده‌اید؟

توانایی ارائه دروس در دانشگاه محدود است. در هر نیمسال تحصیلی حدود ۳۰۰۰ عنوان درسی و در مجموع بیش از ۶۰۰۰ عنوان درسی در طول سال در دانشگاه ارایه می‌شود. براساس برنامه آموزشی هر رشته، این دروس در قالب دو نیمسال ارایه شده‌اند. در صورتی که دانشجویی حذف ترم انجام دهد به احتمال زیاد این دروس در نیمسال بعدی ارایه نخواهند شد و ممکن است سبب مشکلاتی در تحصیل دانشجو ایجاد نماید. به همین دلیل توصیه نمی‌شود. علاوه بر این، موضوع معافیت تحصیلی برای دانشجویان آقا نیاز به اخذ مجوز دارد که هنوز تصمیمی از خارج از دانشگاه اعلام نشده است.

سؤال: برخی از اساتید صرفا به قرار دادن یک فایل پی دی اف بسنده کرده‌اند. محتوای برخی از اساتید ناخوانا و بسیار بی کیفیت است. چرا نظارتی بر محتوای ارائه شده برخی از اساتید وجود ندارد؟

تهیه محتوای درسی برای آموزش مجازی امری زمانبر بوده و نیاز به داشتن تجربه می‌باشد. بسیاری از اساتید محترم در این مورد تلاش بسیار زیادی را انجام داده و محتوای استانداردی را در سامانه درس افزار گذاشته‌اند. اما در مواردی نیز محتوای نامطلوبی در سامانه قرار گرفته است. برخی از محتوا‌های گذاشته شده نامربوط، حجیم، بی کیفیت، ناخوانا و مبهم است. با توجه به نظرات ارسال شده، با مدرس درس در مورد بهبود کیفیت اطلاع رسانی لازم انجام شده و خواهد شد؛ لذا دانشجویان عزیز می‌توانند نظرات خود در این زمینه را در سایت elearning.basu.ac.ir در منو ارتباط با مدیریت اطلاع تا پیگیری لازم صورت گیرد.

سؤال: شورای صنفی درخواست عدم تاثیر مشروطی نیمسال جاری داده است. نظر شما در مورد آن چیست؟

تصمیم گیری در این موضوع امری بسیار سخت است. با توجه به حدود اختیارات واگذار شده به شورا‌های مختلف، این موضوع حداقل می‌بایست در سه تا چهار شورا بررسی و با توجه به حدود اختیارات تصمیم گیری شود. با اینحال موضوع به شورا‌های مربوطه ارسال خواهد شد. دانشگاه می‌تواند در مورد بازگشت به تحصیل این دانشجویان مساعدت نماید.

سؤال: باوجود اعلام دانشگاه مبنی بر ارایه دروس در سامانه درس افزاز چرا برخی از اساتید از اینستا یا ... برای ارایه دروس استفاده می‌کنند؟

با توجه به مکاتبات رسمی انجام شده سامانه درس افزار به عنوان ملاک اصلی برگزاری دروس شناخته می‌شود. ضروری است اساتید محترم از این سامانه استفاده نمایند. همچنین مکاتبه شده که حجم اینترنت مصرفی این سامانه برای دانشجویان بی هزینه باشد؛ لذا در همین جا از تمامی اساتید نیز دعوت می‌گردد در این سامانه محتوای درسی خود را قرار دهند.

سؤال: برخی از اساتید به یکباره حجم زیادی از مطالب ارایه کرده اند و این موضوع سبب اعتراض دانشجویان شده است. نظر شما در این مورد چیست؟

زمان اعلام تعطیلی در اسفندماه شروع هفته پنجم کلاس‌ها در دانشگاه بوعلی سینا بود. با توجه به سه هفته قبل از عید، برخی از اساتید به یکباره اقدام به جبران کلاس‌های قبلی و ارائه محتوای هر سه جلسه با هم شده اند. بله این موضوع موجب دل سردی دانشجویان و ایجاد تنش شده است. همین‌جا از اساتید محترم خواهشمندیم نسبت به نحوه ارائه محتوای کلاس‌های خود توجه بیشتری داشته باشند و محتوای متناسب با زمان را ارائه دهند. همچنین موضوع به دانشکده ها و اساتید اعلام شده است که به تدریج محتوای خود را انتشار دهند و محتوا نیز با سرفصل مطابقت داشته باشد. انتظار معقولی از دانشجویان داشته باشند که سبب سردرگمی دانشجویان عزیز نشود.

سؤال: آیا تدریس به صورت مجازی قابل قبول است؟

در شرایط معمولی می‌تواند به کمک آموزش حضوری بیاید و سبب افزایش کیفیت آموزش حضوری گردد. اما در شرایط حاضر که امکان برگزاری حضوری وجود ندارد می‌تواند جایگزین مناسبی برای تدریس حضوری باشد؛ متخصصین این امر نیز در این موضوع توافق نظر دارند که تدریس مجازی نمی تواند به صورت کامل جایگزین تدریس حضوری گردد. البته این موضوع به رشته و محتوای درس نیز ارتباط دارد. بسیاری از اساتید محترم برای هر جلسه تدریس غیر حضوری خود چندین ساعت وقت برای تهیه محتوا صرف می‌نمایند. این موضوع و صرف وقت بسیار زیاد این عزیزان جای تقدیر دارد. البته موارد کمی هم هستند که محتوای نامطلوبی را تهیه کرده‌اند و این موارد سبب نارضایتی دانشجویان شده است.

سؤال: چرا در برابر آموزش مجازی به صورت آنلاین مقاومت می‌کنید؟

مقاومتی وجود ندارد. در صورت وجود زیرساخت انجام می‌دهیم. تلاش برای فراهم کردن زیرساخت شده است و به زودی نیز شرایط برگزاری تدریجی آنلاین نیز فراهم خواهد شد. اما باید در آموزش مجازی آنلاین به شرایط امکان برگزاری کلاس هم دقت شود. در کلاس آنلاین همه افراد می‌بایست هم زمان در کلاس شرکت کنند، به اینترنت پایدار دسترسی داشته باشند، تجربه کافی برای برگزاری و استفاده از آن را داشته و تجهیزات سخت افزاری کافی را نیز داشته باشند.

سؤال: چرا برخی از اساتید محتوا قرار نمی‌دهند؟

براساس آمار روز گذشته کمتر از ۲۰ درصد دروس بدون محتوا هستند. با اساتید این دروس تماس گرفته شده است. برخی از اساتید اعلام کرده‌اند که از روش‌های دیگر محتوای درسی را انتشار می‌دهند؛ قرار شده است این اساتید محتوا را در سامانه درس افزار قرار دهند. برخی از اساتید نیز تا کنون هیچ محتوایی را منتشر نکرده‌اند که موضوع و دلایل آن در دست بررسی است.

خبرنگار: اسماعیلی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آموزش و پژوهش