محققان منظومه‌ای با ۶ سیاره کشف کرده اند که یکی از آن‌ها ابر زمین است. سیارات این منظومه با ریتمی هماهنگ دور ستاره شان مدار می‌زنند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

کشف منظومه‌ای با ۶ سیاره که با ریتمی هماهنگ مدار می‌زنند

به گزارش بسنا و به نقل از نیوزویک، محققان یک منظومه با ۶ سیاره کشف کرده اند که به طور ریتمیک و هماهنگ دور یک ستاره مدار می زنند.

طبق تحقیقی که در ژورنال Astronomy&Astrophysics  منتشر شده ستاره این منظومه HD ۱۵۸۲۵۹ نام دارد.  یکی از این ۶ سیاره ابر زمین و ۵سیاره دیگر مشابه نپتون اما کوچکتر از آن هستند.

مشخصات این منظومه عجیب توجه ستاره شناسان را جلب کرده است. تا به حال محققان حدود ۱۲ منظومه کشف کرده اند که ۶سیاره یا بیشتر داشته باشند. اما نکته جالب و حائز اهمیت درباره این منظومه فاصله منظم میان سیارات آن است. شیوه مدار زدن این سیارات دور ستاره نیز جالب است. وقتی نزدیک ترین سیاره به ستاره، ۳ بار دور آن مدار می زند، سیاره پس از آن(سیاره دوم) دومین مدار دور ستاره را تکمیل کرده است.

همچنین هنگامیکه دومین سیاره برای بار سوم  دور ستاره مدار می زند، سیاره سوم این منظومه دومین مدار دور ستاره را تکمیل می کند. این الگو در تمام ۶ سیاره تکرار می شود.

به گفته محققان این الگوی خاص مدار زدن، سرنخ هایی درباره نحوه ایجاد منظومه فراهم می کند.

مشاهدات نشان می دهد این منظومه متراکم است  و فاصله بین دورترین سیاره تا ستاره HD ۱۵۸۲۵۹ حدود ۲.۶ بار کمتر از فاصله بین خورشید و عطارد در منظومه شمسی است.

استفان اودری یکی از محققان این پژوهش در دانشگاه ژنو می گوید: تاکنون چند منظومه  متراکم  مانند TRAPPIST-۱ , Kepler-۸۰ شناسایی شده اند.  تصور می شود این منظومه ها در فاصله ای زیاد از ستاره شکل گرفته و بعدا به سمت آن حرکت کرده اند.