پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۸۶
|
کد خبر: ۳۷۸۶
به همت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود؛

پویش ملی مجازی ستاره باران

پویش ملی مجازی ستاره باران به همت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش بسنا، با توجه به اینکه اولاً، فضای مجازی در عین حال که دارای تهدیدات مختلف است، می‌تواند فرصتی عظیم برای توسعه فرهنگ اسلامی و قرآنی باشد؛ همچنان که مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در سخنان خود بر این موضوع تأکیدات فراوان داشته و از جمله فرموده است: «فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است. اگر از فضای مجازی غافل شویم، اگر نیرو‌های مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند، مطمئناً ضربه خواهیم خورد. هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد.»

ثانیاً، شرایط کنونی جامعه متأثر از شیوع ویروس منحوس کرونا، تجمعات دینی و مذهبی به خصوص در مساجد و حسینیه‌ها را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و بر این اساس سازمان‌ها و نهاد‌های متولی فرهنگ جامعه، ناگزیر باید فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی- ترویجی و... را با لحاظ سبک زندگی متأثر از این شرایط برنامه‌ریزی نمایند. چنان که با توجه به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر لزوم ماندن در منازل، مقام معظم رهبری «مدظله العالی» نیز تأکید فرمودند که «در غیاب جلسات عمومی ماه رمضان -که این جلسات عمومی، جلسات دعا، جلسات سخنرانی، جلسات توسل، بسیار مغتنم بود که امسال علی‌القاعده محرومیم از این جلسات- در غیاب این جلسات از عبادت و تضرع و خشوع در تنهایی غفلت نشود؛ ما می‌توانیم در اتاق خودمان، در خلوت خودمان، در خانواده خودمان، در میان خانواده و فرزندان خودمان، می‌توانیم همین معنا را، همین توجه را، همین خشوع و خضوع را به وجود بیاوریم.»

ثالثاً، نظر به اینکه ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن و انس با این کتاب انسان ساز الهی است و در رهنمود‌های ارزشمند معصومان علیهم السلام بر قرائت قرآن کریم در این ماه تأکید گردیده است و از سوی دیگر، روایات دیگری نیز بر نورانی کردن خانه‌ها با تلاوت قرآن توصیه نموده‌اند، شرایط فعلی فرصتی مغتنم برای نهادینه سازی فرهنگ انس خانوادگی مؤمنان با قرآن کریم و تلاوت روزانه در منازل را فراهم نموده است که می‌تواند جایگزینی مناسب برای برنامه‌های مختلف قرآنی اجرا شده در سال‌های گذشته از جمله طرح با قرآن در رمضان باشد؛ لذا سازمان تبلیغات اسلامی در اقدامی هماهنگ و سراسری اقدام به طراحی و برنامه ریزی «پویـش ملی مجازی ستـاره باران» ویژه ماه مبارک رمضان نموده است که به شرح زیر اجرا خواهد شد:

در قالب این برنامه صفحه مستقلی در اپلیکیشن «اینستاگرام» ایجاد می‌گردد. نام اختصاصی صفحه یاد شده «ستــــاره بـــاران»، نام کاربری آن setarebaran_ir @، شعار برنامه#هر_خــانه_ایرانی_یک_جلـــسه_قرآنی و هدف آن ترغیب عموم مردم به استفاده از فرصت در خانه ماندن، برای انس خانوادگی با قرآن و تلاوت آن در ماه مبارک رمضان است. جامعه هدف مورد نظر این صفحه علاوه بر جامعه قرآنی و قشر مذهبی، عموم مردم جامعه است که معمولاً در ماه مبارک رمضان، به انس با قرآن و تلاوت آن اقبال می‌نمایند. این صفحه به صورت تعاملی مدیریت خواهد شد. بدین معنا که ۳۰ درصد محتوای آن از سوی این سازمان و ۷۰ درصد آن از سوی فالوور‌ها تأمین خواهد شد.

محتوای تولیدی سازمان در این صفحه پست‌هایی در قالب موشنگرافیک، عکس گرافیکی، پلیر، موزیک پلیر، کلیپ، تیزر و دیگر قالب‌های تصویری قابل استفاده در اینستاگرام خواهد بود که به صورت روزانه طی سناریوی مشخص بارگذاری می‌گردد.

موضوع پست‌های یاد شده عبارتند از: مفاهیم و معارف قرآنیِ مندرج در کتاب «قرآن زنده است» (که فایل آن در کانال ادارات امور قرآنی و سایت تلاوت قابل دانلود است و نسخه‌های چاپ شده آن نیز به استان‌ها ارسال خواهد شد)، تشویق مردم به جزء خوانی و تلاوت خانوادگی قرآن کریم در منزل، مضامین ادعیه روز‌های ماه مبارک رمضان، آموزش اجمالی قرآن در حد تجوید الصلوة، کلیپ‌های مصاحبه با چهره‌های شاخص و ملی قرآنی، ورزشی، هنری و... مبنی بر دعوت مردم به ماندن در خانه و تلاوت روزانه قرآن کریم در منزل همراه با خانواده، مراسم زنده (Live) شب‌های قدر، مسابقات مختلف و مراسم قرعه کشی میان دنبال کننده‌های صفحه به صورت زنده (Live) جهت اهدای جوایز، مشارکت مخاطبان در قالب نظرخواهی در استوری (story) و ...

همچنین حدود ۷۰ درصد پست‌های روزانه صفحه، شامل عکس، فیلم و آثار هنری (خوشنویسی، نقاشی و...) ارسالی از سوی فالوور‌های صفحه با موضوع «جلســه خانــوادگی تلاوت قرآن در خــانه» خواهد بود که از طریق پیام رسان‌های مربوطه دریافت خواهد شد. همچنین جزئیات مربوط به ویژگی‌ها و شاخص‌های آثار دریافتی و کم و کیف آن در همان صفحه قابل ملاحظه است.

از آنجا که در سال جاری برگزاری مراسم‌های تجمعی و حضور در مساجد و اماکن مذهبی تحت الشعاع مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار گرفته، پویش ملی مجازی ستاره باران، جایگزین برنامه‌های میدانی و تجمعی نظیر با قرآن در رمضان، کرسی‌های تلاوت و ... شده، لذا ضروری است تمامی ظرفیت‌های موجود استان‌ها اعم از ادارات کل تبلیغات اسلامی، ادارات شهرستانی، تشکل‌ها و گروه‌های مردمی و فعالان قرآنی در سطح کشور با این پویش همسو گردیده و به کار گرفته شود؛ لذا ضمن تأکید بر احتراز از برگزاری و اجرای برنامه‌های پراکنده و ناهماهنگ، موضوع این پویش به عنوان برنامه ملی و اساسی ماه مبارک رمضان به تمامی واحد‌های تابعه و شبکه مردمی استان ابلاغ گردد تا نسبت به موارد زیر اقدام ورزند:

الف- دنبال کردن صفحه پویش ملی مجازی ستاره باران در اینستاگرام

ب- تبلیغ صفحه پویش در میان عموم مردم و جذب دنبال کننده از طریق تگ کردن، نوشتن آیدی (ID) صفحه (mention) و نیز هشتک گذاری شعار پویش در کپشن صفحات اختصاصی مخاطبان، ارسال پست و استوری برای دیگر کاربران اینستاگرام و روش‌های دیگر

ج- ارسال تصاویر و آثار با موضوع «جلسه خــانوادگی تلاوت قرآن در خــانه»

د- مشارکت در لایو‌ها و کامنت گذاری در ذیل پست‌ها و ...

هـ- انعکاس ایده‌ها و نظرات پیشنهادی

در خصوص تعدادی از فعال‌ترین استان‌ها که بتوانند بیشترین درصد فالوور‌های صفحه را به خود اختصاص دهند علاوه بر اعتبارات حمایتی تشویقی، جوایز نقدی به افراد اثرگذار (اعم از مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، رئیس اداره امور قرآنی و کارشناسان مربوطه) اهدا خواهد شد. به تعدادی از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی که بتوانند بیشترین تعداد فالوور صفحه و بازدیدکننده پست‌ها را داشته باشند پس از دریافت نام کاربری مخاطبان و ارزیابی و بررسی اطلاعات اعتبار حمایتی نقدی پرداخت خواهد شد. علاوه بر اهدای جوایز نفیس نقدی و غیر نقدی به ارسال کنندگان پست‌هایی که بیشترین بازدید و پسند (Like) را به خود اختصاص دهند و اهدای جوایز به برندگان مسابقات برگزار شده در استوری، در پایان ماه مبارک رمضان نیز یک جایزه ویژه ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریالی و چندین جایزه نقدی و غیر نقدی نفیس به تعدادی از فالوور‌ها به قید قرعه اعطا خواهد شد. یادآور می‌شود پست‌های تولیدی سازمان و پست‌های برتر دریافتی از مردم، علاوه بر بارگذاری در صفحه اینستاگرامی ستاره باران، در دیگر پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و نیز سایت تلاوت قرار خواهد گرفت و تعدادی از آن‌ها از شبکه‌های مختلف رسانه ملی پخش خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی