پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۵۱
|
کد خبر: ۳۷۹۴
دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا، باصدور پیامی روز معلم و استاد را تبریک گفت.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، متن این پیام به شرح زیر است:

«ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» (قلم: ۱)

دوازدهم اردیبهشت، سالروز شهادت معلمِ شهید، مرتضی مطهری و روز پاسداشت مقام والای معلم و استاد، بر همۀ استادان و آموزگاران ایران گرامی باد.

در این روزهای سخت و تلخ و بی‌سابقه در سالیان اخیر، سخن گفتن از شأن و جایگاه متعالی معلم و تکریم مقام استاد، واژه‌هایی جدید را می‌طلبد به دور از تکرار و لفّاظی و عبارت‌پردازی‌های کلیشه‌ای و شاعرانه. تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها افزون بر همۀ مشکلاتی که در امر آموزش و پرورش به بار آورده، نشاط و طراوت اجتماعی را یکسره از میان برده است که هزارویک پیامد ناگوار دیگر این تعطیلی‌ها در آینده‌ها کشف خواهد شد. در روزگار سراسر مجازی‌شدۀ آدمیان، کلاس درس، حقیقتی است اجتناب‌ناپذیر و جایگاه معلم واقعیتی است انکارناشدنی، هرچند باید قدردان آموزش‌های مجازی باشیم که معلم را به خانه‌هایمان آورده است اما ای کاش از این مشکلات بیاموزیم که باید بیاموزیم.

امسال که روز پرخاطرۀ معلم در ایام پرمخاطرۀ بیماری کرونا فرارسیده است، بسیار بایسته و لازم است که این قشر فرهیخته و فداکار به سبب مشکلات موجود به بوتۀ فراموشی سپرده نشوند؛ مخصوصاً اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها. به نظر می‌رسد تا به امروز به این نکتۀ بسیار حائز اهمیت کمتر پرداخته که این استادان دانشگاه‌ها هستند که از یک سو پرچم‌دار تعالی علم و پژوهش در کشور هستند و از سوی دیگر، معلمانِ معلمان هستند و پرورش‌دهندۀ پرورش‌دهندگان و آموزش‌دهندۀ آموزگاران؛ هرچند تا به امروز فقط گفته می‌شده که هر استادی نیز یک روز از معلمانش آموخته است! به هر روی، همین نکته یک وظیفۀ خطیر را متوجۀ همکاران محترم در دانشگاه‌ها می‌کند که مجاهدت‌ها و کوشش‌هایشان را چندین برابر کنند و از جانب دیگر عنایت ویژۀ مسئولان و متولیان امر را می‌طلبد که مشکلاتِ معلمانِ معلمان را درک کنند و ایشان را خارج از دایرۀ معلمان به حساب نیاورند!

اینجانب بر خود لازم می‌دانم از مساعی ارزشمند و بی‌وقفۀهمۀ ارکان دانشگاه و معاونان محترم و اعضای هیأت علمی دانشگاه که با اهتمام تمام در جهت رفع مشکلات مختلف در این ایام کوشش می‌کنند صمیمانه قدردانی نمایم؛ همچنین از معاونت آموزشی ومدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه که علی‌رغم کمبودهای متعدد در زیرساخت‌ها در امر فراهم آوردن بسترهای آموزش مجازی، به خوبی از عهدۀ وظایف خود برآمدند نهایت سپاس‌گزاری را دارم. افزون بر این‌ها باید گفت که جملات از انعکاس بزرگی و ایثار مدافعان سلامت و کادر بیمارستان‌ها که جان دادند تا به مردم ایران جانی دوباره ببخشند، قاصر است. بی‌تردید ایثار و جان‌فشانی مدافعان راستین سلامت، هرگز از حافظۀ مردم حق‌شناس کشورمان پاک نخواهد شد.

در پایان، ضمنِ درود بر روان پاک استاد شهید، آیت‌الله مرتضی مطهری، روز بزرگداشت مقام معلم را  به همۀ همکارانِ دانشمند و فرهیخته‌ام در دانشگاه بوعلی‌سینا تبریک می‌گویم و امیدوارم که در این ایام ماه مبارک رمضان که ماه استجابت دعاست، خداوند متعال همۀ شما عزیزان و سروران ارجمند را در سایۀ توجهات حضرت ولی عصر(عج) از تمام بلاها و بیماری‌ها و سختی‌ها مصون بدارد.

دکتر یعقوب محمدی‌فر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست