پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۷۸
|
کد خبر: ۳۸
دکتر فاطمه تابنده پژوهشگر پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک نوعی مالچ زیستی یا میکروبی تولید کرده‌ است که علاوه بر سازگاری با محیط زیست، خاک را تثبیت می‌کند.
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
 به گزارش بسنا و به نقل از ایرنا، ریزگرد یا مجموعه‌ای از گردوغبار، دود و سایر آلودگی‌ها در هوا یا به دلایل مختلفی از جمله آلاینده های صنعتی، گسترش بیابان‌‌ها، خشک‌شدن تالاب‌ها و رفت و آمد خودروها و نظایر آن اغلب زمانی روی می دهد که ذرات گرد و غبار در هوای خشک افزایش می یابد.
در همین حال، دکتر فاطمه تابنده پژوهشگر پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک نوعی مالچ زیستی یا میکروبی تولید کرده‌ است که علاوه بر سازگاری با محیط زیست، خاک را تثبیت می‌کند و برای تولید انبوه به سرمایه گذاری نهادهای متولی نیاز دارد. وی در این باره گفت: این مالچ بر مبنای فرایند سیمانی شدن زیستی یا بیوسمنتاسیون ( biocementation ) عمل می‌کند. تابنده افزود: این فرایند به طور طبیعی و با سرعت پایین در محیط زیست رخ می دهد، البته در صورتی که شرایط مناسب برای انجام آن فراهم باشد. سیمانی شدن زیستی، به بالا بردن مقاومت و ارتقای سختی خاک و سنگ‌ها، با استفاده از محصولات و یا فعالیت‌های میکروبی گفته می‌شود که می‌تواند در مواردی مانند جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش پتانسیل تورمی خاک رسی و کاهش روان گرایی خاک ماسه‌ای در پروژه‌های بهسازی خاک استفاده شود، این فرایند مبتنی بر فناوری زیستی است. وی گفت: علاوه بر آزمایش هایی که در قالب‌های صاف یا با توپوگرافی در مقیاس آزمایشگاهی برای بررسی عملکرد مالچ، بهینه سازی فرایند تولید و شناخت عوامل موثر بر آن انجام شده است، تجهیزات لازم؛ از جمله مخازن تخمیر، مخازن اختلاط و نظایر آن برای تولید مالچ در مقیاس میدانی نیز طراحی و ساخته شد و پاشش مالچ میکروبی در یک منطقه بیابانی کشور با تپه های ماسه بادی با هماهنگی سازمان منابع طبیعی و فرمانداری انجام شد و در صورت تامین منابع مالی، انجام آزمایش های بیشتر نیز امکان پذیر است.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری