پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۴۰۷
|
کد خبر: ۴۰۰۰
فرزاد کیان ارثی دانشجوی دکتری گروه زراعت و اصلاح نباتات، دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا موفق به چاپ مقاله خود در مجله بین‌المللی Scientific reports با ضریب تاثیر ۴.۲ شد‌.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، فرزاد کیان ارثی دانشجوی دکتری گروه زراعت و اصلاح نباتات، دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا موفق به چاپ مقاله خود در مجله بین المللیScientific reports  با ضریب تاثیر ۴/۲(چهار و دو دهم) شد که این مجله، زیر مجموعه انتشارات Nature می‌باشد و تحت این انتشارات نمایه می‌شود.

کبر (Capparis spinosa L.) یک گیاه دارویی خوراکی است که به عنوان منبع عالی ماده موثره روتین در نظر گرفته میشود. بر اساس گزارشات مختلف علمی، روتین یک ترکیب فلاونوئیدی است که نقش مهمی در کنترل بیماریهای مختلف مانند فشار خون بالا ، دیابت و سرطان دارد. وجود ماده موثره روتین در گیاهان مختلف در دنیا گزارش و ژنهای مسیر بیوسنتز روتین در آنها شناسایی شده است. از طرفی، اهمیت و ارزش تجاری گیاه کبر بدلیل وجود ماده روتین میباشد که منجر به استفاده فراوان این گیاه در صنایع پزشکی، کشاورزی و صنعتی شده است ولی تاکنون در دنیا، ژنهای دخیل در مسیر بیوسنتز و تولید ماده روتین در گیاه دارویی کبر شناسایی و گزارش نشده است.    

وی در تحقیق اخیر خود که در سال 2020 در زمینه شناسایی ژن و بررسی بیان ژنهای ماده موثره روتین در گیاه دارویی کبر، تحت راهنمایی دکتر محمدرضا عبداللهی عضو هیأت علمی دانشگاه انجام داد، برای اولین بار در دنیا، موفق به شناسایی و ثبت ژن‌های دخیل در مسیر بیوسنتز ماده روتین گیاه دارویی کبر در پایگاه مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری ایالات متحده امریکا (NCBI)، شد. 

مقاله مذکور از عضو هیأت علمی و دانشجوی دکتری اصلاح نباتات دانشگاه بوعلی سینا، اولین مقاله پژوهشی چاپ شده از دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا در این مجله و انتشارات است.

عنوان مقاله چاپ‌شده Identification and tissue-specific expression of rutin biosynthetic pathway genes in Capparis spinosa elicited with salicylic acid and methyl jasmonate و لینک دسترسی به مقاله https://www.nature.com/articles/s41598-020-65815-2 می‌باشد.

لازم به ذکر است که ضریب تاثیر در حقیقت میزان تاثیری است که مقاله‌ای بر مقالات بعدی می‌گذارد. این فاکتور نشان می‌دهد که چه میزان به این مقاله ارجاع شده است. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
آفرين بر کُر بختیاری
آموزش و پژوهش