پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۵۲
|
کد خبر: ۴۰۲۶
عضو هیأت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بوعلی‌سینا تأکید کرد: ضروری است افراد عادی از کاهش وزن در شرایط قرنطینه پرهیز نمایند چرا که منجر به ضعف و کاهش ایمنی بدن شده و می‌تواند عواقبی را در پی داشته باشد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر سجاد مؤمنی عضو هیأت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه در شرایط فعلی که افراد مجبور به ماندن در خانه هستند، ممکن است با افزایش وزن روبه‌رو شوند و اخبار مختلفی که در رابطه با کروناویروس منتشر می‌گردد، می‌تواند منجر به بروز استرس در افراد گردد، عنوان نمود: راه‌حل‌هایی که در کشورهای مختلف جهان وجود دارد و سازمان بهداشت جهانی هم پیشنهاد می‌نماید این است که افراد باید سیستم ایمنی بدن را با خوردن و نوشیدن مواد سالم و مقوی تقویت نموده و از مصرف زیاد مواد قندی دارای کربوهیدرات پرهیز نمایند.

وی ادامه داد: شدت و نوع ورزش با توجه به شرایط به وجود آمده متفاوت است و حداقل زمان پیشنهادی برای انجام وزرش برای افراد بالای ۶۴ سال روزانه به مدت ۳۰ دقیقه، برای افراد با سن کمتر از ۱۰ سال روزانه یک ساعت و برای افراد ۱۰ تا ۴۰ سال روزانه بیشتر از یک ساعت است اما باید توجه کرد توان جسمی افراد با یکدیگر متفاوت است و این مدت زمان برای افراد با توانایی های متفاوت، تفاوت دارد بنابراین بهترین شدت برای فعالیت‌های ورزشی شدت متوسط است.

مؤمنی با اشاره به اینکه افرادی که باید در خانه دورکاری نمایند، می‌توانند جدای از توصیه‌های ورزشی معمول بعد از نشستن به مدت ۳۰ دقیقه با چند حرکت کششی ساده نشاط و شادابی خود را افزایش دهند، اظهار کرد: با این کار می‌توان مانع از بروز بیماری‌های مختلف و صدمات عضلانی- اسکلتی که به علت نشستن یا سرپا ایستادن به مدت طولانی می‌گردد، شد.

وی با بیان اینکه باید نکاتی را در حین ورزش کردن مدنظر داشت، اعلام نمود: ضروری است با شکم پر و یا معده خالی اقدام به انجام فعالیت ورزشی نکنیم. برای ورزش کردن در محیط خانه احتیاج است تا محل مورد نظر از تهویه هوای مناسب برخوردار باشد، نباید سطح مکان مورد نظر لغزنده و سُر باشد که می‌توان با استفاده از کفش ورزشی مناسب از زمین خوردگی و بروز آسیب‌های احتمالی پیچیدگی مچ پا یا زانو جلوگیری کرد.

سجاد مؤمنی با اشاره به نوع حرکات ورزشی در ابعاد منزل، اضافه نمود: با توجه به عدم دسترسی به وسایل ورزشی حرفه‌ای، بیشتر افراد مجبور به انجام حرکات ورزشی ساده متناسب با تحمل وزن بدن هستند، ضمناً پیاده روی در منزل، دویدن نرم، دویدن با درجا زدن، استفاده از کش‌های ورزشی که حرکات ورزشی زیادی را می‌توان انجام داد و حرکات قدرتی مانند شنای سوئدی، دراز و نشست و طناب زدن از جمله حرکات ورزشی مناسب برای ایام در خانه ماندن است که می تواند باعث سوزاندن چربی سطح بدن و منجر به سوزاندن کالری‌های اضافی بدن گردد.

وی با تأکید بر اینکه ورزش کردن در روز منجر به افزایش سلامت جسمانی و ذهنی افراد می‌گردد، بیان نمود: این تحرکات روزانه موجب تقویت سیستم ایمنی و سلامت بدن نیز می‌گردد و باید درنظر داشت که بیماری سراغ افرادی می‌رود که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند اما در مجموع اگر به طور میانگین در روز ۴۵ دقیقه به انجام تحرکات ورزشی بپردازیم این امر در سلامت افراد مفید خواهد بود.

مؤمنی توضیح داد: ضروری است که توجه داشته باشیم در برخی از شرایط خاص ورزش توصیه نمی‌گردد؛ برای مثال برای افراد دارای علائم تب و سرفه و نیز بیماری‌های گوارشی ورزش توصیه نمی‌گردد بلکه استراحت و تغذیه مناسب می تواند راه حل مناسبی برای این افراد باشد.

وی با بیان اینکه افرادی که به صورت حرفه‌ای به فعالیت‌های ورزشی مشغول هستند، احتیاج است تا معیارهایی را در نحوه استفاده از برنامه‌های رژیم غذایی و نوع فعالیت ورزشی رعایت نمایند، گفت: شدت و نوع تمرین‌های این افراد با افراد عادی متفاوت است به علت اینکه افراد حرفه‌ای دارای تمرینات اختصاصی هستند و احتیاج است تا این موارد را به وسیله مربی‌های خود دریافت نمایند.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا اذعان کرد: ضروری است افراد عادی از کاهش وزن در این شرایط پرهیز نمایند چراکه منجر به ضعف و کاهش ایمنی بدن می‌گردد که خود می تواند عواقبی را در پی داشته باشد.

دکتر مؤمنی با تأکید پرهیز از مصرف زیاد مواد حاوی کربوهیدرات و چربی، توصیه کرد: مصرف این مواد منجر به افزایش وزن می‌گردد اما افراد می‌توانند از مواد پروتئینی، سبزیجات و چربی‌های مورد احتیاج استفاده نمایند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگ و هنر