پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۱۷
|
کد خبر: ۴۰۴
دکتر غلامی در جمع استادان برجسته دانشگاه‌ها، تأکید کرد: آموزش عالی کشور امروزه در شرایط خاصی قرار دارد و نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مهمی دارد تا در این برهه زمانی حساس بتوانیم از دستاوردهای آموزش عالی حراست کرده و جهت حرکت خود را به گونه‌ای صحیح تنظیم و پیش ببریم.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۷

به گزارش بسنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی در نشست هم‌اندیشی با برخی از استادان برجسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور، گفت: وظیفه ملی ما است که در راستای تحقق شعار سال تلاش کنیم و دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در این زمینه باید نقش خود را ایفا کنند و تحقق این شعار زمینه سازی‌های متعددی را لازم دارد که باید انجام داد.

وی افزود: وظیفه ما در این شرایط آن است که در راه تحقق اهداف و آرمان‌های آموزش عالی کشور تا جایی که مقدورات اجازه می‌دهد اعم از توان فردی و جمعی و پشتیبانی‌هایی که دریافت می‌کنیم، تلاش مضاعف نماییم.

وزیر علوم تصریح کرد: بدون هم‌اندیشی و شنیدن سخنان و دریافت نظرات صاحبان اندیشه و تجربه این راه را نمی‌توان با خوبی و دقت به پیش برد؛ لذا در طول دوره اجرای برنامه‌های پیش‌رو و در ابتدای سال جدید باید از نظرات صاحب‌نظران و پیشکسوتان حوزه آموزش و تحقیقات بهره‌مند شویم.
وی اظهار امیدواری کرد، چگونگی اجرای این نشست و تعهدی که بر اجرای نظرات داریم، موجب شود که بتوانیم در آینده توجه استادان را به چنین نشست‌هایی معطوف نماییم؛ چرا که اظهار نظرهای مفید آنها به پیشبرد برنامه ها و اهداف در حوزه اجرایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کمک شایانی خواهد کرد.

دکتر غلامی خاطرنشان کرد: آموزش عالی کشور امروزه در شرایط خاصی قرار دارد و نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مهمی دارد تا در این برهه زمانی حساس بتوانیم از دستاوردهای آموزش عالی حراست کرده و جهت حرکت خود را به گونه‌ای تنظیم و پیش ببریم تا در روزها و سال‌های آینده علاوه بر حفظ دستاوردهای باارزشی که تاکنون آموزش عالی کشور داشته، روند حرکت را همچنان رو به جلو و در جهت انجام وظایف خطیر ملی و بین‌المللی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور حفظ کنیم.

وی همچنین به آغاز طرح ساماندهی آموزش عالی در کشور اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی با افت تعداد جمعیت داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها، شاهد خالی شدن و حتی تخلیه کامل برخی مراکز آموزشی پراکنده در کشور بخصوص در شهرستان‌های کوچک در اقصی نقاط کشور بوده و هستیم و در برنامه‌های آتی باید به این امر توجه و دقت بیشتری شود.

به گفته وزیر علوم، در سال‌های گذشته به لحاظ برونداد‌های پژوهشی در حوزه مستندات علمی، مقالات، نشریات و کتب، دستاوردهای خوبی داشته‌ایم و رشد علمی بر مبنای شاخص‌های مربوط به بروندادهای پژوهشی امیدوارکننده و موجب افتخار آموزش عالی کشور در حوزه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

وی با بیان اینکه "نقدی بر ما وارد بوده و عنایت خاص و هم‌اندیشی بیشتری را طلب می‌کند و آن، حضور دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در حل مسائل و مشکلات مبتلابه جامعه کنونی کشور است"، افزود: چالش‌هایی از جمله مسائل اجتماعی، محیط زیست، اشتغال، عدم توانایی دانش‌آموختگان دانشگاهی در کارآفرینی و توسعه کسب و کار، مقوله‌هایی است که اندیشه‌های پژوهش‌محور و نتایج پژوهش‌های کاربردی و حضور اندیشمندان دانشگاهی، می‌تواند بر رفع معضلات و همچنین رونق این حوزه ها بیش از گذشته تأثیرگذار باشد.

دکتر غلامی افزود: در شرایط فعلی علاوه بر اینکه در ساختار آموزش عالی گرفتار مباحثی هستیم که نیاز به چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی دقیق دارد، در مقابلِ مجموعه اجرایی و کل جامعه مورد سئوال‌هایی قرار گرفته‌ایم. در این بین، در حوزه آموزش عالی نیز در سال‌های اخیر برنامه‌هایی در راستای مأموریت‌های ذاتی و آرمان‌های آموزش عالی در حال اجراست که نیاز به تقویت و سرعت بخشیدن دارد.

وزیر علوم اظهار امیدواری کرد؛ این نشست علاوه بر نشست‌های نخبگان علمی، در سطح دانشگاه‌های مناطق مختلف نیز در شرایط خاص شکل گیرد تا مجموعه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور را بتوانیم در پشتیبانی فکری از برنامه‌های پیش روی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و انجام وظایفی که در این برهه تاریخی دارد، مشارکت داده و انسجام و اتحادی سراسری را در مجموعه آموزش عالی برای یک حرکت قوی، تأثیرگذار، ماندگار، هماهنگ و هم‌افزایی ایجاد نماییم.

وی در ادامه، در جمع خبرنگاران، تصریح کرد: واحدهای تحقیق و توسعه مراکز تولیدی نیز باید در زمینه تحقق شعار سال تقویت شوند. ما در دانشگاه ها آمادگی داریم که به این مراکز تولیدی کمک کنیم.

وزیر علوم همچنین در خصوص اقدام برخی از مؤسسات آموزشی بدون اینکه کلاس برگزار کنند فقط از دانشجویان بعد از ثبت نام در موعد امتحانات آزمون می گیرند، گفت: تنها دانشگاه غیرحضوری ما در آموزش عالی کشور دانشگاه پیام نور است و به غیر از آن هیچ زیرنظامی نداریم که بدون حضور در کلاس آزمون برگزار کند و این تخلف است. مواردی که گزارش شده بود توسط بخش نظارت و ارزیابی برخورد شده و اگر موردی نیز باشد با آن برخورد می شود.

دکتر غلامی در خصوص بودجه سال ۹۷ نیز گفت: با تلاش‌هایی که در اواخر سال گذشته صورت گرفت، در حوزه پارک های علم و فناوری که محل عملیاتی شدن نتایج تحقیقات هستند و به شکل گیری شرکت ها و استارت آپ ها منجر می‌شوند، توفیقات خوبی داشتیم و با حمایت نمایندگان رشد ۵۰ درصدی بودجه را در زمینه پارک های علم و فناوری شاهد بودیم.

وزیر علوم در پایان در خصوص آخرین تصمیمات برای طرح پژوهانه دانشجویان دکتری نیز گفت: هنوز تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ نشده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست