پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۴۴
|
کد خبر: ۴۱۱۳
حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌محمد عباسی تشریح کرد؛

فعالیت‌های نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا در دوران شیوع کرونا

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌محمد عباسی در گفتگو با خبرنگار بسنا، فعالیت‌های نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا در دوران شیوع کرونا را تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۱۵ تير ۱۳۹۹

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌محمد عباسی مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا،‌ در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: شیوع بیماری کرونا در ماه‌های اخیر تاثیرات گسترده‌ای را در ابعاد مختلف خود داشته است. به عنوان مثال اقتصاد جهان به میزان زیادی از رونق افتاده و حتی در مواردی روابط سیاسی و دیپلماتیک کشورها را هم با تنش‌هایی مواج کرده است.

وی افزود: باید توجه داشت که کشور ما ایران هم از این تاثیرات بی‌بهره نبوده است‌؛ تاثیراتی که از بعد اجتماعی تا سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی را در برگرفته و قطعا در آینده به شکلی واضح‌تر پدیدار خواهند شد که در جای خود قابل تامل‌اند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا تشریح کرد: سازوکار نهاد به گونه‌ای قرار گرفته که دفاتر تابعه آن در دانشگاه‌ها، همگام با مسؤولان دانشگاهی در کلیه فرآیندهای جاری دانشگاه‌ها اعم از امور مدیریتی، آموزشی، فرهنگی تربیتی و ... ایفای نقش می‌نمایند و همین امر موجب می‌گردد که در این برهه حساس بیش از همیشه نیاز ب نقش‌آفرینی و حضور در میدان احساس گردد.

وی تاکید کرد: لازمه حضور و نقش‌آفرینی کارآمد در بحران کرونا شناخت دقیق مساله، تعریف نقش متناسب و اقدام به موقع می‌باشد؛ از آنجایی‌که امور درمانی و پزشغلی بصورت تخصصی توسط کادر درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشغلی درحال انجام و پیگیری می‌باشد، لذا بهترین وظیفه‌ای که نهاد می‌تواند بر عهده بگیرد، هماهنگی و ایجاد انسجام میان گروه‌های جهادی و حمایت همه جانبه فرهنگی و جهادی می‌باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌محمد عباسی در رابطه با اهداف کاربردی عنوان کرد: حمایت و پشتیبانی از مدافعان حوزه سلامت، کمک به ریشه کنی و شکست ویروس منحوس کرونا با بهره‌گیری از باورهای غنی و اصیل اسلامی، ارتقای نقش نیروهای جبهه انقلاب در مقابل با بحران کرونا، ارتقای جایگاه متدینین و روحانیون نزد نخبگان، جامعه پزشکی و درمانی و افکار عمومی، ارزیابی توان و ظرفیت‌ نقش‌آفرینی دفاتر نهاد در هنگام بروز بحران‌های فراگیر و ارتباط موثر با کنشگران و فعالان جهادی دانشگاه‌ها و بسترسازی برای فعالیت‌های فرهنگی آتی از جمله اهداف کاربردی ما در این عرصه هستند.

علی‌محمد عباسی تشریح کرد: مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا شامل بازدید تعدادی از مسؤولین ستاد از بیمارستان‌ها و عیادت از بیمارا کرونایی، آموزش مجازی اساتید (ضیافت اندیشه)، انجام مشاوره آنلاین از طریق کانال‌های مجازی، انجام مسابقات پیامکی قرآنی و احکام، تشکیل حلقه‌های معرف مجازی، حضور ائمه جماعات در فضاهای درمانی و تفقد از کادر درمان، تفسیر قرآن مجازی بصورت روزانه و برگزاری مسابقه ترنم وحی، ارسال پیام تقدیر و تشکر برای کادر درمانی بیمارستان‌های درگیر کرونا، برگزاری رزمایش کمک مومنانه جامعه دانشگاهیان و جمع آوری کمک‌های نقدی و اقلام خوراکی و توزیع بین نیازمندان، جمع آوری کمک‌های نقدی جهت کمک به تعدادی از کارکنان قراردادی دانشگاه که با توجه به تعطیلی برخی از مراکز مانند خوابگاه‌ها و ... دچار تعدیل نیرو و یا بیکار هستند، تهیه کلیپ‌های آموزشی با موضوعات خانوادگی و رفع مسائل و شبهات مسئله کرونا شامل ۴۵ کلیپ مسائل خانوادگی و ۱۵ کلیپ مسائل اعتقادی توسط کمیته رسانه و کمیته پاسخ به شبهات و کمیته آموزش خانواده ستاد فرهنگی و جهادی حوزه سلامت و درمان استان، آموزش مجازی ائمه جماعات مراکز دانشگاهی (طرح اتقان)، ضبط و تدوین سه جلسه از ویژه برنامه‌ای تحت عنوان «درنگ»، سلسله نشست‌هایی با موضوعات دعا و توسل، بلایا و مصائب، مسئله علم و دین، برگزاری جلسات متعدد با نخبگان، سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده محترم مجلس جهت جذب کمک‌های مالی و تهیه بسته‌های غذایی و توزیع بین دانشجویان نیازمند، حضور تعدادی از دانشجویان با انگیزه و با روحیه جهادی در دفتر نهاد و ارائه طرح‌های پژوهشی در رابطه با مسئله کرونا و طرح کشوری روانخوانی قرآن کریم توسط بسیج دانشجویی با حمایت همه‌جانبه نهاد هستند.

عباسی یادآور شد: ستاد استان با حضور کلیه مسؤولین دفاتر تشکیل می‌گردد و مسؤول دفتر استانی به عنوان رئیس ستاد هماهنگی و مسؤول دفتر علوم پزشکی به عنوان دبیر ستاد هستند.

وی تبیین کرد: وظایف رییس ستاد، ارتباط و هماهنگی با ستادهای دیگر، تشکیل ستاد هماهنگی استانی و تعیین دفاتر معین، تلاش برای تامین امکانات و اقلام مورد نیاز با استفاده از ظرفیت مسؤولان استانی و خیرین، هماهنگی با رسانه‌ها و خبرگزاری‌های استانی برای پوش ش خبری فعالیت‌ها و اقدامات ستاد، نظارت بر کلیه فرآیندهای مرتبط با ستاد، استخراج نقاط قوت و ضعف فرآیندهای مرتبط، جمع‌آوری و ارسال ایده‌ها و تجربه نگاری‌ها و ارسال گزارش و مستندات اقدامات و فعالیت‌ها برای نهاد مرکز است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عباسی بیان داشت: وظایف دبیر ستاد نیز، برگزاری جلسه با مسؤولان ذیربط در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی تابع برای هماهنگی و احصای نیازها و خدمات فرهنگی و جهادی مورد نیاز، تهیه و تنظیم برنامه تفکیکی و زمانبندی شده اقدامات ستاد هماهنگی در مراکز درمانی مرتبط، با هماهنگی مسؤولان دانشگاهی، اعلام ظرفیت مورد نیاز به دفاتر معین برای اعزام گروه‌های جهادی دانشجویی و استادی زیر مجموعه (اعم از بسیج اساتید، گروه‌های جهادی، هم‌اندیشی اساتید، هیئات دانشجویی، فعالین سیاستی و فرهنگی دانشگاه‌ها و ...)، تعیین سهمیه هریک از دفاتر برای اعزام نیروی انسانی مورد نیاز از میان کارکنان وابسته به دفتر اعم از ائمه جماعت، معاونین، مدیران اجرایی، واحد خواهران و ...، راه اندازی شبکه ارتباطی مجازی میان اعضای ستاد و جهادگران و همچنین مستندسازی اقدامات و فعالیت‌ها در قالب گزارشات نوشتاری، فیلم و عکس است.

وی اعلام کرد: در این میان سه کمیته رسانه، اعتقادی و‌ خانواده تشکیل شد که وظیفه کمیته رسانه انجام کلیه ارتباطات و مکاتبات با دفاتر و ستاد، دریافت گزارشات مستندات، ایده‌ها، تجربه نگاری‌ها، مسائل و مشکلات دفاتر، دریافت مستندسازی فعالیت‌ها و تهیه بسته‌های گزارشی، ارزیابی و نظارت بر عملکرد دفاتر، راه‌اندازی شبکه ارتباطی، ارسال محتوا و مطالب تهیه شده توسط کمیته اعتقادی و خانواده به نهاد مرکز، بکارگیری صاحب‌نظران، اساتید و متخصصان سواد رسانه برای تولید محتوای غنی و نقط زن و تبدیل محتوای تولید شده به قالب‌ها و محصولات قابل ارائه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی (رسانه‌های نوین) همچون کلیپ کوتاه، پادکست، عکس نوشت، یادداشت، جزوه آموزشی، فیلم آموزشی، موشن گرافی و... است.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا اضافه کرد: علاوه بر آن، ارسال محصولات تولید شده برای نهاد مرکز به منظور نشر حداکثری، شناسایی گروه‌های جهادی فعال و غیرفعال که در بحران کرونا در سراسر کشور فعالیت دارند، ارتباط با گروه‌های جهادی برای هماهنگی و هم‌افزایی در اقدامات، تلاش برای تسهیل اقدامات و فعالیت‌های گروه‌های جهادی و زمینه‌سازی برای ارتباط مستمر با گروه‌های جهادی فعال با برنامه ریزی فعالیت‌های مشترک نیز از وظایف کمیته رسانه می‌باشد.

وی شرح داد: کمیته اعتقادی نیز با وظیفه احصاء مسائل، شبهات، فرصت‌ها، تهدیدهای مرتبط با بحران فعلی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، بین‌المللی، حاکمیتی، اعتقادی، دانشگاهی، و ... و تولید محتوای مناسب با نیاز‌های ذکر شده و همچنین رصد فضای مجازی و استخراج مطالب و موضوعات مرتبط با بحران فعلی به صورت روزانه تشکیل شد.

علی‌محمد عباسی بیان کرد: همچنین وظیفه کمیته خانواده احصاء مشکلات امور خانواده در فضای کرونایی، رصد فضای مجازی و استخراج مطالب و موضوعات مرتبط بود.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست