پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۹۴۲
|
کد خبر: ۴۱۵۱
مهندس خلیل طالع‌اسلامی گفت: در روز ۶ جولای اختراع بنده با عنوان آستانه اتوماتیک درب یا آستانه متحرک توانست در مسابقه آنلاین اختراعات در مقابل ویروس کرونا که در ترکیه (ترکیه ۲۰۲۰) برگزار شد، در بین اختراعات مخترعانی از سراسر جهان مدال نقره را از آن خود کند.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۵ تير ۱۳۹۹

آستانه اتوماتیک درب که از انتقال کرونا جلوگیری می‌کند/ شرکت‌های خارجی برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند، اما می‌خواهم تولید آن از ایران شروع شود + گزارش تصویری

مهندس خلیل طالع‌اسلامی معاون مدیر برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه بوعلی‌سینا و مخترع ایرانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: در هفته گذشته اختراع بنده با عنوان آستانه اتوماتیک درب یا آستانه متحرک توانست در مسابقه بین المللی وآنلاین اختراعات در مقابل ویروس کرونا که در ترکیه (ترکیه ۲۰۲۰) برگزار شد، در بین اختراعات مخترعانی از سراسر جهان مدال نقره را از آن خود کند.

وی پیرامون اختراع خود تشریح کرد: درب‌ها از نظر آستانه دو نوع هستند یا در قسمت پایین درب آستانه ثابت دارند که از ورود سرما و گرما، باد، آلودگی و ... جلوگیری می‌کند و ایمنی ساختمان تامین شده است، ولی از طرفی برای تردد معلولین، وسایل چرخ دار و ناتوانان و کهنسالان مشکل ساز است و یا دربی که آستانه ندارد و کف دو طرف درب یک‌دست و زیر آن‌ها باز می‌باشد که خوب مشکل تردد وسایل چرخدار و معلولین را ندارد از طرفی برای تردد افراد مخصوصا کهنسالان و کودکان بسیار مناسب می‌باشد، اما مشکل هدر رفت انرژی، ورود گردوغبار و آلودگی، حشرات و حیوانات ریز جثه مثل موش و مار و ... را دارد.

طالع‌اسلامی ما بنا به کاربری فضاهاهر دو نوع درب را نیاز داریم؛ درب آستانه‌دارثابت برای فضای ورودی اصلی ساختمان و در فضا‌هایی که امنیت و موارد دیگر اهمیت دارد و درب بدون آستانه برای اتاق‌خواب، فضا‌های عمومی بیمارستان‌ها و ادارات نیاز است. ما بنا به کاربری فضا، در بعضی مواقع نیاز داریم که درب، آستانه داشته باشد و در بعضی مواقع دیگر نیاز داریم که درب آستانه نداشته باشد.

وی تصریح کرد: درب آستانه‌دار جلوی ورود گرد و غبار، سرما و گرما، حیوانات موذی، آلودگی و صدا را می‌گیرد، اما عیب آن این است که هنگام تردد ممکن است پا گیر کند و یا به پا آسیب وارد کند. علاوه بر آن برای تردد معلولین و کهنسالان و تردد با وسایل چرخ دار مثل ترالی، تخت چرخدار، و ... مشکل ساز خواهد بود.

مهندس طالع‌اسلامی افزود: با استفاده از درب بدون آستانه، تردد راحت‌تر می‌شود و مشکلی برای پا ایجاد نمی‌کند، اما سرما و گرما و ... وارد می‌شوند؛ به طور کلی می‌توان گفت محاسن درب آستانه‌دار، معایب درب بدون آستانه و محاسن درب بدون آستانه، معایب درب آستانه‌دار است.

وی بیان داشت: بنده به دنبال راه‌حلی بودم که هم محاسن درب‌های آستانه‌دار و هم محاسن درب‌های بدون آستانه را دربر داشته باشد؛ و معایب هر دو مدل را تا حد ممکن برطرف نماید یعنی درب در حالت باز، بدون آستانه باشد و هنگامی که بسته می‌شود، آستانه‌دار داشته باشد.

خلیل طالع‌اسلامی شرح داد: اختراع بنده سه مدل کلی دارد؛ پااردکی که هنگامی که درب بسته می‌شود، به صورت پای اردک پایین می‌آید و مسیر را می‌بندد. مدل چرخشی یا دوار و ثقلی نیز انواع دیگر آستانه درب متحرک هستند. این اختراع قابلیت نص بروی همه نوع درب با مصالح مختلف را دارد حالا چه روی درب‌های موجود و درحال استفاده در بنا چه روی درب‌های نوساز، برای نصب آن نیاز به تخصص خاص یا تعویض درب مگر در موارد نادر نمی‌باشد و استفاده از آن بسیار ساده و راحت می‌باشد و تنها کاری که شخص باید انجام بدهد این است که درب را باز کند در این هنگام آستانه بطور خودکار باز می‌شود و هنگامی که شخص درب را ببند آستانه دوباره بطور اتوماتیک بسته خواهد شد. وی خاطر نشان کرد متاسفانه در فضا‌های عمومی مثل بیمارستان ها، دانشگاه ها، ادارات و ... به علت الزام به استفاده از درب بدون آستانه به علت حجم تردد زیاد، پرت حرارتی زیادی وجود دارد از طرفی در بیمارستان‌ها که فشار بعضی از فضا‌ها باید تحت کنترل باشد مشکل داشتن استانه ثابت برای تردد با ویلچر و وسایل چرخدار مثل تخت و برانکارد و وسایل پزشکی سنگین بسیار مشهود می‌باشد و اگر درب بدون آستانه استفاده شود مشکلات خاص خودش را دارد.

طالع‌اسلامی ابراز کرد: نمایشگاهی در دی‌ماه ۹۸ در کارخانه نواوری آزادی در تهران برگزار شد و جناب اقای مهندس اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی و جناب اقای دکتر شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات مسکن هنگام بازدید از طرح بنده استقبال کردند و قول حمایت دادند، اما بعد از آن با توجه به شیوع کرونا هنوز فرصتی پیش نیامده است و پس از آن هنوز صحبتی برای تولید انبوه نشده است. در این نمایشگاه از پرسنل چند مرکز درمانی و بهداشتی و حتی سازمان‌های متصدی کنترل مصرف انرژی از اختراع بنده استقبال کردند و پرسنل مراکز درمانی و بهداشتی اعلام کردند که برای ساختمان‌های خودشان که مثل بیمارستان و ... هست برای اتاق‌های بستری، اتاق عمل و ... خود نیاز به چنین محصولی دارند و گفتند اگر الان از محصول به تعداد زیاد و ابعاد مورد نیازشان موجود باشند خریدارند که اعلام کردم فعلا تولید تجاری نشده و شماره تماس برای اینده تبادل شد.

مخترع ایرانی خاطرنشان کرد: یک مدل پااردکی کنترل از راه دور هم دارد و می‌تواند به اینترنت و سیستم تهویه ساختمان وصل شود؛ آستانه اتوماتیک می‌تواند از مصالح مختلفی اعم از فلزی، پلاستیکی، چوبی و ... باشد که بسته به نوع کاربری و اقلیم تغییر می‌کند.

طالع‌اسلامی ادامه داد: این مدل آستانه‌ی درب‌ها به صورت خودکار با باز شدن درب باز و با بسته‌شدن آستانه هم بسته می‌شود و احتیاجی به انرژی یا نیروی بیرونی خاصی مانند برق (بجز مدل پااردکی برای کنترل از راه دور) ندارند و کاربر اگر قبلا از وجود آن مطلع نباشد به ندرت ممکن است بعد از نصب متوجه وجود آن شود مگر با دقت و کنجاوی بیشتری نگاه کند.

وی تصریح کرد: این اختراع سه هدف اصلی را دنبال می‌کند؛ اول اینکه جلوی سرما، گرما و هدر رفت انرژی را می‌گیرد و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. دوم اینکه از ورود یا خروج هوا، آلودگی و میکروب جلوگیری می‌کند و سوم عایق صوتی است که مدال نقره کسب‌شده توسط بنده به دلیل مورد دوم بود.

طالع‌اسلامی عنوان کرد: اکنون بنا به گفته پزشکان بهترین درمان برای کرونا در خانه ماندن است و بهترین راه پیشگیری است. به تازگی طبق نظر متخصصین امر اعلام شده است که کرونا از طریق هوا هم جابه‌جا می‌شود و در جایی که کولر وجود داشته باشد، اگر فردی عطسه کند، حدود ۲۰ تا ۳۰ متر آلودگی انتقال می‌یابد؛ با نصب این اختراع در زیر درب‌ها های بدون آستانه از تبادل هوا و انتقال آلودگی جلوگیری می‌شود.

معاون مدیر برنامه ریزی آموزشی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بسنا، بیان داشت: دلیل و منشا اصلی اختراع محصول آستانه اتوماتیک درب این بود که بنده شخصا مشکلات درب بدون آستانه و ناراحتی‌های نزدیکان ناشی از ورود سرما و ... از زیر درب را شاهد بوده ام. در زمان زلزله و مواقع اضطرار هم ممکن است هنگام فرار پای افراد به آستانه درب ضد حریق یا درب ورودی بنا که حتما به دلایلی که قبلا اشاره شده باید آستانه داشته باشد گیر کند که ممکن است باعث وارد امدن صدمه به پای فرد و در صورت زیاد بودن استفاده کنندگان ممکن است باعث جراحات جدی و حتی منجر به فوت بر اثر ازدحام هنگام خروج شود؛ من از مشکل به که حل مشکل رسیده‌ام.

مهندس طالع‌اسلامی خاطرنشان کرد: در زمان حریق و آتش‌سوزی از طرفی نباید آتش انتقال پیدا کند و از طرفی هنگام فرار از ساختمان، نباید پای شخص گیر کند که یک مدل آتش پاد آستانه درب متحرک این قابلیت را فراهم کرده است.

مخترع ایرانی متذکر شد: نمونه خارجی این محصول را هنگامی که طراحی و ثبت اختراع کردم بنده پیدا نکردم؛ اما بعدا متوجه شدم که یک نمونه مشابه وجود دارد که فقط برای درب‌های تک لنگه و برای فضای داخلی است یعنی فقط روی درب‌های تک لنگه و فقط لولایی نصب می‌شود و اگر درب شما دولنگه، ریلی یا پروانه‌ای یا چرخشی باشد، قابلت نصب ندارد و فقط برای درب‌های داخلی است، اما اختراع بنده برای تمام درب‌ها و انواع حالت‌های باز شدن و در هر تعداد لنگه و برای فضای داخل و خارج قابلیت نصب دارد.

وی اضافه کرد: مدل خارجی به مرور زمان به چارچوب درب به دلیل سیستم عمک کننده صدمه می‌زند و به مرور زمان کلاف درب را خراب می‌کند؛ مدل خارجی به دلیل مشکلات فراوانش به صورت بسیار محدود و فقط در چند کشور غربی استفاده می‌شود که می‌توانم بگویم که در خیلی از کشور‌ها اصلا از ان مطلع نیستند و حتی داخل کشور هم کسی نمونه آن را ندیده یا نشنیده است حتی شاید متخصصین امر و قطعا با توجه به مزیت‌های اختراع بنده پیش بینی می‌شود از استقبال خوبی در داخل و خارج از کشور حتی در کشور‌هایی که نمونه خارجی عرضه می‌شود روبرو شود.

مهندس خلیل طالع‌اسلامی پیرامون بازار هدف تشریح کرد: طبق آمار در ایران حدود ۲۵ میلیون بنای مسکونی و ۷ میلیون بنای عمومی مانند دانشگاه، بیمارستان و ... داریم.

وی اعلام کرد: آستانه درب متحرک ثبت اختراع شده است؛ همچنین بنده هم‌اکنون در حال ثبت اختراع چند محصول دیگر هستم که یکی از آن‌ها تراس متحرک یا تاشونده و دیگری کانکس تاشو می‌باشد.

معاون مدیر برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه بوعلی‌سینا بیان کرد: تمایل و خواسته بنده این است که این محصول اول در ایران ساخته و تولید تجاری شود بعد در کشور‌های دیگر، زیرا ما در ایران -خصوصا مناطق سرد و گرم- پِرت انرژی زیادی به ویژه از زیر درب‌ها مخصوصا در پارکینگ ها، فضا‌های عمومی مثل بیمارستان ها، ادارات و دانشگاه‌ها داریم.

خلیل طالع‌اسلامی عنوان کرد: اگر از ایران شروع شود هم تبلیغی برای تولید ایرانی است و هم ازایران صادر می‌شود و منافع آن حاصل از صادرات آن به کشور بر می‌گردد؛ هم‌اکنون چند شرکت خارجی اعلام همکاری کرده‌اند و حتی برای خرید حق اختراع، پیگیر هستند، اما ترجیح بنده این است که تولید این محصول از ایران شروع شود.

خبرنگار: میرزایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری