ستاره‌شناسان خبر می‌دهند؛

کشف نشانه‌های حیات در جو سیاره زهره

ستاره‌شناسان از شناسایی نشانه‌های حیات در جو سیاره زهره خبر می‌دهند و می‌گویند میکروب‌های بیگانه موفق به تولید مقدار زیادی ماده شیمیایی فسفین شده است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۲ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
به گزارش بسنا و به نقل از انگجت، بر اساس تازه‌ترین تحقیقات ستاره شناسان در جو ضخیم سیاره زهره فسفین وجود دارد. احتمال می‌رود این ماده توسط ریزارگانیسم‌های زنده که از خارج از سیاره زهره وارد آن شده اند، به داخل سیاره مذکور رسیده باشد.

پژوهشگران دانشگاه ولز می‌گویند اولین بار در سال ۲۰۱۷ موفق به شناسایی فسفین در جو سیاره زهره شده اند. اما در مارس سال ۲۰۱۹ با استفاده از تلسکوپ‌های قدرتمند مستقر در شیلی مقدار زیادی فسفین در جو سیاره زهره شناسایی شد. مقدار این ماده شیمیایی هزاران برابر بیشتر از مقدار آن در جو کره زمین است.

اگر چه تحقیقات در این زمینه به علت شیوع ویروس کرونا مختل شده، اما محققان می‌گویند افزایش مقدار فسفین در جو زهره ناشی از فعالیت میکروب‌هایی زنده است. هنوز در مورد ماهیت این میکروب‌ها اطلاعات دقیقی وجود ندارد و بعید به نظر می‌رسد اکتشافات بیشتر در این زمینه از راه دور ممکن شود.

تا پیش از این زهره سیاره‌ای دانسته می‌شد که نزدیکی بیش از حد آن به خورشید امکان زندگی هر جنبنده‌ای را ناممکن می‌کند. اما حالا توجه بیشتری به این سیاره برای کشف شگفتی‌های آن ضروری به نظر می‌رسد.