پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۶۹
|
کد خبر: ۴۶۰۴
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا و دبیر کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران گفت: کمیته بانوان به صورت الگویی درآمده و مشارکت بانوان در سایر سطوح علمی را می‌طلبد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۶ - ۰۶ آذر ۱۳۹۹

به گزارش‌خبرنگار بسنا، دکتر اشرف دانشخواه دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا و دبیر کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، در همایش رابطین کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران ضمن اشاره به نخستین جرقه فکری تشکیل این کمیته، بیان داشت: اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان متشکل از ۹۰ کشور، در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد که از جمله انگیزه‌ آن رعایت‌شدن حقوق برابری برای زنان و مردان و دیده‌شدن بیشتر زنان نسبت به قبل بوده است.

وی افزود: از آن زمان تاکنون سعی کردیم نقش زنان را در این زمینه پررنگ‌تر کنیم؛ بدین ترتیب در سال ۱۳۹۳ کمیته ۵ نفره بانوان انجمن ریاضی تشکیل شد و پس از تدوین اساسنامه با حکم شورای اجرایی شروع به کار کرد.

دانشخواه گفت: مجمع عمومی اتحادیه بین‌المللی ریاضی و کنگره بین‌المللی ریاضی‌دانان هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌گردد؛ این دو رویداد در سال جاری در کشور برزیل و همچنین اولین همایش جهانی زنان در ریاضی یک روز قبل از کنگره بین‌المللی ریاضی‌دانان برگزار شد.

دبیر کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران تشریح کرد: اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، روز تولد مرحوم 'مریم میرزاخانی' (۱۲ می - ۲۲ اردیبهشت) را «روز زنان در ریاضیات» نام‌گذاری کرد.

وی اضافه کرد: از دیگر دستاورد‌های آن اختصاص جایزه برای بانوان محققین ریاضی‌دان به نام مریم میرزاخانی بود که شورای اجرایی انجمن پیشنهاد آن را داد و این جایزه در سال ۹۹ تعیین شد.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: از فعالیت‌های این کیمته علاوه بر همایش‌های سالانه در کنار کنفرانس ریاضی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای تمام دبیران ریاضی در تمام استان‌ها، تا به حال چندین کارگاه با همکاری آموزش و پروش برگزار شده است؛ اگرچه به علت پدیده کرونا مقداری با مشکل روبه رو شدیم اما برگزاری این کارگاه‌ها در قالب برگزاری در فضای مجازی ادامه خواهند داشت.

دانشخواه گفت: برای ایجاد ارتباط بین ریاضی‌دانان ایرانی و بانوان ریاضی‌دان سراسر جهان و همچنین انجمن بین‌اللملی ریاضی از ریاضی‌دان‌ها در سراسر کشور خواسته شده که در این پنل‌ها حضور داشته باشند.

دبیر کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران اظهار داشت: در راستای دستیابی برای ایجاد انگیزه و مشارکت بانوان ایرانی در ارتقاء سطح کشور تصمیمی گرفتیم که در تمام دانشگاه‌های ایران، کمیته رابط داشته باشیم و شرح وظایفی برای رابطین تشریح شده است تا آنها با توجه به آن راهکارهای خود را ارائه دهند و ما بتوانیم به صورت یک مصوبه در اختیارشان قرار دهیم.

دانشخواه در پایان خاطرنشان کرد: کمیته بانوان به صورت الگویی درآمده و مشارکت بانوان در سایر سطوح علمی را می‌طلبد، به گونه‌ای که شورای زنان فرهنگستان علوم درخواست کرده‌اند که آنها نیز چنین رابطی و کمیته‌ای داشته باشند تا بتوانیم شاهد مشارکت بانوان در تمام سطوح علومی و پیشرفت آنان را در زمینه‌های مختلف باشیم.


خبرنگار: یاری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه