پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۷۳۶
|
کد خبر: ۴۶۱۲
علیرضا عبدلی، دانش‌آموخته شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا از تولید الکل ۹۶ درصد در محیطی مینیاتوری خبر‌ داد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۹ آذر ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، کرونا؛ موضوع روز کشور ما و دیگر کشورهای جهان، نیازهای جدیدی را برای مردم به وجود آورده است که پیش از این در زمره نیازهای اساسی نبود. از جمله این نیازها، مصرف مواد ضدعفونی‌کننده، به ویژه الکل برای جلوگیری از ابتلا به کروناویروس است. بی‌شک هزینه‌های تولید و محدودیت‌های موجود در صنعت، تولید این حجم الکل مورد نیاز جامعه را با مخاطره مواجه می‌کند؛ لذا حضور متخصصان کاربلد و متعهد در این عرصه می‌تواند همچون گذشته به رفع نیازهای جامعه کمک قابل توجهی داشته باشد.

در همین راستا و پس از احساس نیاز دانشگاهیان و نیز مردم همدان، بازهم یکی از دانش‌آموختگان کارآزموده و متعهد این مرز و بوم با ایده خلاقانه و پشتکاری مثال‌زدنی اقدام به تولید الکل با درجه خلوص ۹۶درصد در دانشگاه بوعلی‌سینا کرده است.

علیرضا عبدلی، دانش‌آموخته شیمی و کارمند دانشگاه بوعلی‌سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: ایده اولیه تولید اتانول از آغاز شیوع بیماری کرونا شکل‌ گرفت؛ با توجه به محدودیت‌هایی که در عرضه این محصول استراتژیک در آن برهه زمانی وجود‌ داشت، افراد سودجو به عرضه الکل‌های صنعتی به جای الکل طبی در سطح بازار رو آورده‌ بودند و عموم مردم هم به دلیل بی‌اطلاعی، این محصول را خریداری و استفاده می‌کردند.

وی افزود: ما در اواخر سال ۹۸، اتانول ۸۵ درصد را به صورت آزمایشگاهی تولید کردیم، سپس با حمایت‌های دکتر محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا، پیگیر رفع نیازهای داخلی دانشگاه از جمله ضدعفونی کردن اماکن مختلف آن شدیم؛ در این راستا دستگاه تقطیر نیمه‌صنعتی طراحی شد و اتانول ۸۸ درصد تولید کردیم.

وی خاطرنشان کرد: البته به طور همزمان، برخی از دانشگاه‌های کشور نیز در این زمینه اقداماتی انجام دادند، اما حداکثر خلوصی که از اتانول گرفتند بین ۸۰ تا ۸۶ درصد بود.

عبدلی تشریح کرد: مقررات سازمان غذا و دارو بر این است که ابتدا اتانول ۹۶ درصد تولید شود و پس رقیق‌سازی و تبدیل‌شدن به اتانول ۷۰ درصد مورد استفاده قرار‌ گیرد؛ استحصال اتانول معمولا در فضای کوچک قابل انجام نیست و غالبا به صورت صنعتی اتفاق می‌افتد، به طوری که در کشور ۳۵ شرکت اتانول‌سازی مشغول به کار و تولید اتانول ۹۶ درصد هستند و باقی واحدهایی که در زمینه تولید مواد بهداشتی، آرایشی و شوینده‌ها مشغول به فعالیت هستند، اتانول ۹۶ درصد را از این شرکت‌ها خریداری کرده و بهینه‌سازی فرمولاسیون خود را انجام می‌دهند.

دانش‌آموخته دانشگاه بوعلی‌سینا توضیح داد: در ادامه، مقدمات اولیه و ایده‌پردازی و طراحی برج تقطیر استحصال اتانول ۹۶ درصد شکل‌ گرفت، اما با توجه به زیرساخت‌های تخصصی که این کار لازم داشت، امکان انجام آن در دانشگاه وجود نداشت.

وی اظهار‌ داشت: نهایتا با تشکیل گروه کاری و طراحی و مهندسی مناسب به همراه متخصصانی از دیگر نقاط کشور، این برج تقطیر تولید و به بهربرداری رسید، که امروزه قابلیت استحصال اتانول ۹۶ درصد جهت استفاده در مصارف مختلف تحقیقاتی، پژوهشی و به عنوان ضدعفونی‌کننده وجود دارد.

عبدلی اضافه‌ کرد: با استفاده برج تقطیر آکنده با ارتفاع دو متر و استفاده از پکینگ خاص، در این طرح، در هر ساعت بین ۶ تا ۷ لیر اتانول ۹۶ درصد حاصل‌ می‌شود و از آن‌جائی‌که این برج تقطیر قادر است به صورت تمام‌وقت کار کند، در هر شبانه روز قادر به تولید ۱۶۰ لیتر اتانول ۹۶ درصد هستیم.

این کارمند و معاون مدیر امور دانشجویی دانشگاه بوعلی‌‌سینا همچنین عنوان کرد: به جهت استفاده بهینه از آب در سیستم خنک‌کننده برج تقطیر، دستگاه کولینگ‌تاور، خریداری شد، که وظیفه آن خنک‌سازی بخار اتانول خارج شده در کندانسور است؛ در کندانسور عمل میعان انجام و گاز اتانول به اتانول تبدیل و جمع‌آوری می‌شود.

وی تأکید‌ کرد: این برج تقطیر به صورت آماده قابل تهیه نیست و توسط تیم کاری طراحی و ساخته شده که امروزه در دانشگاه بوعلی‌سینا مستقر است و نیازهای دانشگاه را تأمین می‌کند.

عبدلی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموعه وزارت علوم نیز پژوهشگاه شیمی ایران، همین کار را با سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام داده است.

خبرنگار: مولوی

عکس: محمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست