پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۳۱
|
کد خبر: ۴۶۲۱
دکتر یعقوب محمدی‌فر در مراسم آغاز هفته پژوهش و فناوری استان همدان تاکید کرد:

دانش؛ مبنای توسعه در دنیا است/ خلاقیت را باید از مدرسه آغاز کرده و در دانشگاه‌ پرورش دهیم

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: خلاقیت را باید از مدارس آغاز کنیم و در دانشگاه‌ها پرورش دهیم و آن را در خدمت جامعه قرار دهیم.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر یعقوب محمدی‌فر رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش و فناوری استان همدان که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت دکتر محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشور، اظهار کرد: پس از دو دهه برگزاری مراسم هفته پژوهش به آن رسیدیم که باید فناوری و پژوهش مقدمه‌ای برای خلق ثروت از دانش باشد و در راستای اقتصاد مقاومتی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: سالیانی است که روز پژوهش را در مدارس به عنوان اینکه الگویی باشند برای پژوهشگران آینده برگزار می‌کنیم؛ این عمل پیامی برای دانش‌آموزان دارد که قبل از ورود به دانشگاه مباحث پژوهشی را جدی‌تر بگیرند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: در گذشته زمانی که هفته پژوهش را آغاز کردیم بحث ما صرفا پژوهش بود اما چند سالی است که پژوهش را در کنار فناوری قرار دادیم و حتی عنوان وزارت علوم نیز به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر کرد، به منظور خلق ثروت از دانش که سبب شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان شده است.

وی اضافه کرد: امروزه می‌بینیم که خیلی از کشورهای دنیا واردکننده مواد اولیه از کشورهایی هستند که بیشترین مواد اولیه را دارند، اما می‌بینیم که جهان توسعه یافته و برخوردار مبنای توسعه‌اش را مبنای دانش گذاشته است.

محمدی‌فر با بیان اینکه برخی شرکت‌ها با وجود سرمایه زیاد موفقیت و ثروت چندانی ندارند، یادآور شد: این در حالی است که شرکت‌هایی مثل گوگل، اپل و ... سرمایه مادی زیادی ندارند و سرمایه‌های آنها سرمایه ذهنی و معنوی بر مبنای دانش است؛ ارزش آنها در بازارهای بورس هم زیاد است و این نشان‌دهنده آن است که از دانش خود توانسته‌اند به ثروت برسند.

وی با تاکید بر اینکه مبنای پژوهش و فناوری خلاقیت است، گفت: ما باید خلاقیت را از مدارس آغاز کنیم و در دانشگاه‌ها پرورش دهیم و آن را در خدمت جامعه قرار دهیم.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه در نسل‌‌بندی مراکز آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های دنیا ابتدا اذعان به پژوهش‌محوری بود و سپس کارآفرینی اصل قرار گرفت، گفت: امروز محور اصلی کارهای پژوهشی کارآفرینی است، که تاثیرگذاری و نقش مسولیت اجتماعی مراکز آموزشی و پژوهشی و دانشگاهی است که باید این اصول را از نوجوانان و نونهالان آغاز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد ذهن پرسشگر در بچه‌ها باید به جد مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: نظام آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر این فعالیت‌ها را آغاز کرده اما باید این اقدامات را تسریع بخشد و ذهن پرسشگر بچه‌ها را از پرسش به مسئله‌محور تبدیل کند.

محمدی‌فر همچنین با بیان اینکه باید بچه‌های ما به دنبال حل مسائل علمی و جابه‌جایی مرزهای علمی باشند، متذکر شد: این مسئله دور از ذهن نیست و اذعان می‌کنیم که در جمهوری اسلامی اگر بخواهیم از نظر جمعیتی در نظر بگیریم یک درصد جمعیت جهان و بیش از دو درصد از تولیدات علمی دنیا را داریم که به عنوان شانزدهمین قدرت تولیدکننده دانش و مقاله مطرح هستیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم به زودی جزو ۱۶ قدرت اقتصادی اول دنیا نیز قرار گیریم، عنوان کرد: ما راهی را دنبال می‌کنیم که دانش را به ثروت تبدیل کند و این حاصل نمی‌شود مگر به اراده جوانان ما که همیشه در دنیا شگفتی آفریدند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: امروزه در عرصه تولید علمی، جهان به جمهوری اسلامی چشم دوخته که جوانان ما با مهندسی معکوس توانسته‌اند مرزهای دانشی را جابه‌جا کنند که در ادامه هم نیاز به هم‌آوایی در کل عرصه‌های کشور است و منوط به استفاده از کل انرژی و نیروهای جامعه است که قطعا بخشی از این ظرفیت‌های ویژه، نونهالان تا نوجوانان هستند.

وی در نهایت افزود: ان‌شاءلله این هفته بتواند اتفاقات خوبی را برای آینده اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رقم بزند.

خبرنگار: حوائجی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست