پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۵۴۸
|
کد خبر: ۴۷۹۹
رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی‌سینا ‌در گفتگوی با بسنا تصریح کرد:

وظیفه اصلی هر مهندس ارائه راه‌حل برای مشکلات و مسائل جامعه و صنعت است

دکتر جواد بهنامیان گفت: وظیفه اصلی هر مهندس ارائه راه‌حل برای مشکلات و مسائل جامعه و صنعت است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹

دکتر جواد بهنامیان، عضو هیأت علمی و رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی‌سینا ‌در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا، به‌ مناسبت "روز مهندس‌" مصادف با سالروز تولد فیلسوف، اندیشمند، پزشک، معمار و مهندس ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی‌، ضمن تیریک این روز،گفت: مهندسی، علم اندازه‌گیری، محاسبه، تجزیه و تحلیل و ارائه راه‌حل‌های بدیع برای مسائل سخت و دشوار با استفاده از دانش و تجربه است.

وی افزود: مهندسی یکی از اصیل‌ترین حرفه‌هاست، زیرا از دانش و تجربه خود استفاده کرده تا راه‌حلی مناسب برای مشکلات واقعی زندگی که اغلب مردم با آن‌ها روبرو هستند، بیابند، در همین راستا است که حرفه مهندسی در جبهه تلاش و فعالیت در خط مقدم قرار می‌گیرد.

بهنامیان تشریح کرد: برای هر مهندس، شناخت مسئله و ابزار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در این رابطه منظور از ابزار صرفا استفاده ابزار نیست چراکه هر آنچه به حل مسئله کمک می‌کند باعث خواهد شد تا مهندسان به رسالت ذاتی خود عمل نمایند.

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی‌سینا‌ اد‌امه داد: قدم بعدی در حوزه مهندسی شناخت محدودیت‌هاست، زیرا بدیهی است که هیچ‌چیز بدون محدودیت نبوده و شناخت هر چه بهتر واقعیتها سبب خواهد شد راه حل پیشنهادی راه حلی مناسب و در خور مساله باشد.

وی خاطرنشان کرد: درنهایت وظیفه هر مهندس پیاده‌سازی، تحلیل نتایج، کنترل وضعیت و ارائه راه‌حل است، زیرا مهندسان مانند پزشکانی هستند که برای یک‌ بیماری و یا یک مشکل در صنعت/جامعه و پیرامون آن، با استفاده از محاسبات و تحلیل‌ها ، راه‌حل ارائه نمایند.

جواد بهنامیان در رابطه با برآورد حضور دانشجویان در رشته‌های مختلف دانشکده مهندسی و حضور و تأثیر‌گذاری آنها بر مسائل اجتماع نیز اظهار داشت: گرچه رویکرد تخصصی‌‌شدن شاخه‌های مختلف علمی، یکی از تفاوت‌های بارز فضای علمی و دانشگاهی در عصر حاضر نسبت به اعصار و دوره‌های پیشین است؛‌ اما در این میان، اهمیت مهندسی از نظر اثربخشی این حرفه در کشور و عملکرد مهندسان فعال در عرصه اطلاعات مکانی، غیرقابل توصیف است و در کشور بایستی نگاه ویژه‌ای به این رشته شکل گیرد.

وی تاکید کرد: اگر کسی جایگاه خود را نشناسد، به دنبال ایفای نقش نخواهد بود و موضوعی که در رابطه با دانشجویان این رشته وجود دارد این است که متأسفانه برخی آنها نیز از جایگاه رفیع خود آگاه نبوده و به همین علت، خود را کمتر درگیر مسئله می‌کنند و در بهترین حالت نسبت به مسائل نگاه تئوری دارند.

دکتر بهنامیان با تأکید بر اینکه نیازهای واقعی جامعه، رسالت حرفه‌ای و همت متخصصان این رشته را‌ می‌طلبد گفت: اگر دانشجویان ما جایگاه خود را به خوبی بشناسند و خود را درگیر مسائل دنیای واقعی کنند و با آن ارتباط بگیرند، قطعا رسالت ارجمند مهندسی بهتر از پیش به انجام خواهد رسید.

این عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی‌سینا‌ ‌خاطرنشان کرد: مسئله‌ای مسئله است که مسئله دنیای واقعی باشد و روشی، روش‌مند است که بتواند گره‌ای کوچک را به صورت عملیاتی و بهتر از قبل باز کند.

بهنامیان همچنین با ذکر مسئله عدم تناسب بین نیاز و حضور مهندسی توضیح داد: اگر چه مسئله عدم تناسب بین نیاز و حضور مهندسی سبب‌ افزایش میزان بیکاری در این رشته شده و درهمین راستا انگیزه اکثر دانشجویان کاهش پیدا کرده است، اما این مهندسان هستند که به عنوان زمینه‌سازان هرگونه تحول و پیشرفت فنی در جامعه امروز شناخته می‌شوند و بار عبور از مشکلات سخت در عرصه‌های اجرایی عمدتا‌ بر دوش آنها قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: مهندسی می‌تواند در شرایط، محدودیت‌ها و موانع، مورد اتکای جامعه خویش باشد و جامعه را در مسیری رو به جلو به حرکت درآورده و فراتر از نگاه فردی، به مصالح کلان جامعه و مردم بیاندیشد.

دکتر بهنامیان در رابطه با رسالت مهندسین در قبال صنعت و جامعه بعد از دانش‌آموختگی آنها نیز تصریح کرد: برای شروع کار بایستی ابتدا یک احساس نیاز در صنعت‌ و جامعه ایجاد شود و این احساس نیاز نیز برای مهندس در نقطه مقابل ایجاد شود، تا درنهایت بتواند یک ارتباط دوطرفه شکل بگیرد؛ در این رابطه انتظار می رود که مهندس بتواند از طریق آموزشهایی که در محیط آکادمیک کسب کرده ، با پایین آوردن سطح توقعات خود در ابتدای کار وارد دنیای واقعی شود و به حل مشکلات بپردازد.

وی همچنین توضیح داد: پایین‌آوردن سطح توقعات در ابتدای کار به معنای تنزل جایگاه آنها نیست، چراکه جای هیچ شک و شبهه‌ای در جایگاه رفیع رسالت مهندسی نبوده و اهمیت این حرفه هیچگاه نباید مورد غفلت واقع شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا در پایان بیان کرد: مهندسی به عنوان یکی از تخصص‌های مهم مورد نیاز جامعه، در واقع پایه و اساسی برای حل مشکلات صنعت و جامعه بوده و اگر مهندسین جوان ما بتوانند به عنوان در جایگاه درخور و مناسب خود قرار بگیرند دنیای ما به مکان بهتری تبدیل خواهد شد.

 

خبرنگار: یاری

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست