پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۹۹
|
کد خبر: ۵۰۴۱
مدیرکل ثبت احوال استان همدان در دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار داشت:

جمعیت؛ مهم‌ترین مؤلفه قدرت در کشور‌ها است

اسد حسن زاده زورمند مطرح کرد: جمعیت در طول تاریخ به عنوان عامل موثر در شکل دهی قدرت کشور‌ها و تمدن‌ها به ویژه در ابعاد نظامی و سیاسی مطرح بوده است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
به گزارش خبرنگار بسنا، اسد حسن زاده زورمند مدیرکل ثبت احوال استان همدان و دبیر شورای راهبردی استان، در نشست دفتر منطقه غرب انجمن جمعیت شناسی ایران که به صورت مجازی برگزار شد، مطرح کرد: جمعیت در طول تاریخ به عنوان عامل مؤثر در شکل دهی قدرت کشور‌ها و تمدن‌ها به ویژه در ابعاد نظامی و سیاسی مطرح بوده است.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش توسعه انسانی توسط سازمان ملل، مردم ثروت واقعی کشور را تشکیل می‌دهند و جمعیت مهم‌ترین مولفه قدرت در کشور‌ها است.

مدیر کل دفتر ثبت احوال استان همدان اشاره کرد: در تمام مدل‌ها و فرمول‌های ارائه شده هنوز جمعیت نقش خود را حفظ می‌کند؛ چرا که اعتماد به نفس در داخل، قدرت و احترام در خارج از کشور‌ها را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل مطالعه ترکیب و ساختار هر کشور می‌تواند گویای وضعیت اقصادی و سیاسی آن کشور باشد.

حسن زاده تاکید کرد: مطالعه جمعیت در ایران نیز به عنوان یکی از مباحث اصلی کشور است که همواره مورد توجه همگان قرار داشته است.

وی تشریح کرد: در دو دهه اخیر کشور‌های منطقه که به دنبال افزایش جمعیت خود بوده و هستند، ایران با با کاهش چشمگیر نرخ‌های جمعیتی روبه رو شده است که این امر در تاریخ کشور بی سابقه بوده است و می‌تواند آثار نسبتا منفی برای کشور داشته باشد.

دبیر شورای راهبردی استان همدان متذکر شد: با در نظر گرفتن پیچیدگی مسائل جمعیتی در ایران، با حفظ نظرات و ایده‌های اساتید مبنی بر لزوم ارائه برنامه‌ها و سناریو‌های مختلف، اعم از تشویقی، تدافعی و متعامل مواجه است.

اما موضوعی که کاملا مشهود است و نیاز به حرکت جمعی دارد، این است که تعیین عدد و چشم انداز‌های مشترک ضمن مسلط شدن به دانش وجود داشته باشد.

حسن زاده افزود: با بررسی وضعیت و برنامه‌های کشور‌های مخلف، نقاط مثبت آن‌ها را اخذ و متناسب با فرهنگ و ظرفیت‌های موجود در جامعه بومی سازی شود.

وی بیان داشت: در این بین لازم است سیاست‌های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری که در ۱۴ بند می‌باشد و تمام الویت‌های لازم در فرهنگ، جامعه، خانواده و حتی آمایش سرزمین زیست محیطی را مدنظر دارد، با نگاهی کلان نگر با هم و برنامه ریزی حرکت نماییم. به نظر می‌رسد در این مسیر لازم است با افزایش اعتماد اجتماعی، بدنه اجتماعی، سخن ها، نماد‌های مردمی و خیریه‌ها و تمامی دستگاه‌های اجرایی، قضایی و نظارتی، مراکز پژوهشی و ... استفاده کنیم؛ که این امر نیازمند تربیت نسلی با کمیت و کیفیت متناسب برای دستیابی به نتایج مطلوب در دهه‌های آینده لازم است.

وی تبیین کرد: این امر به مطالعات جامع و تخصصی ویژه‌ای در اختیار تصمیم گیران نیاز دارد؛ به همین دلیل می‌توان به جایگاه متخصصین و پژوهشگران جمعیت اشاره‌ای مستقیم داشت.

حسن زاده در پایان گفت: امید است با برنامه‌های آتی حرکت این برنامه عظیم فراهم آمده تا با دستاورد‌های مناسب به شرایط مطلوب جمعیتی برسیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی