پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۳
|
کد خبر: ۵۰۷۴
مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه بوعلی‌سینا، در گفتگو با بسنا از جزئیات ارزشیابی اساتید و مدیران گروه و نظرسنجی آموزش مجازی دانشگاه گفت.
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰

دکتر افشین افضلی مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه بوعلی‌سینا، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا اظهار داشت: برای شناخت نقاط قوت و ضعف هر سیستم و همچنین رفع نقاط ضعف آن باید ارزیابی صورت بگیرد؛ در دانشگاه بوعلی‌سینا سیستم آموزش یکی از مهم‌ترین سیستم‌ها است و اصلی‌ترین متولی آن استاد است.

وی افزود: طبیعتا اگر استاد وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، بسیاری از فرایند‌های آموزشی نتایج بهتری را رقم خواهند زد به همین دلیل، لازم است فعالیت‌های اساتید مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ اساتید در این ارزشیابی از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. طبق روال در آموزش عالی، یکی از مهم‌ترین عوامل در ارزشیابی اساتید، نظر دانشجویان است چرا که بیشترین ارتباط بین این دو قشر صورت می‌گیرد.

افضلی ادامه داد: طبق نظرات دانشجویان در این ارزشیابی، در مورد بعضی از اساتید به این نتیجه رسیده‌ایم که ارائه درس با استاد مربوطه موثر نخواهد بود؛ همچنین این نتایج ارزشیابی اساتید در انتخاب استاد نمونه تاثیرگذار است، زیرا مراجعه به نظرات دانشجویان مهم است؛ دغدغه‌ای مبنی بر نگرانی دانشجویان از دسترسی اساتید به شخص نظر دهنده وجود دارد که با قطعیت می‌توانم بگویم که تنها میانگین نظرات به دست اساتید می‌رسد. همچنین طراحی این ارزیابی به صورت کاملا ناشناس صورت می‌گیرد که نقطه قوت این فرایند است، زیرا در ابن صورت یک نظرسنجی امن انجام می‌شود.

مدیر گروه نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه در ادامه تبیین کرد: این دغدغه‌ها موجب شده است که بعضی از دانشجویان این نظرسنجی را جدی نگیرند و نظرات درستی ثبت نکنند که این امر یکی از معضلات ما در این نظر سنجی است؛ خواهش بنده این است که دانشجویان روی این موضوع دقت کنند و بر مبنای واقعیت نظرات خود را ثبت کنند.

افشین افضلی اذعان کرد: می‌توان گفت ارزیابی اساتید یک تکلیف بر عهده دانشجو است؛ وقتی دانشجو در جایگاه قضاوت قرار گرفته، باید به درستی تصمیم بگیرد تا هر دو طرف از جریان پیش آمده راضی باشد.

وی اضافه کرد: همچنین در دانشگاه بوعلی سینا مدیران گروه‌های آموزشی نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های دانشگاه ارزیابی می‌شوند؛ بسیاری از اتفاقات در سطح گروه نتیجه تصمیم‌گیری مدیران گروه‌ها است. ارزشیابی مدیران گروه‌ها، در تمدید دوره مدیریت آن‌ها تاثیر گذار است؛ لازم به ذکر است عدم انجام این ارزشیابی موجب تاخیر در انتخاب واحد ترم بعد دانشجویان نیز خواهد شد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه در ترم جاری تدریس اساتید به صورت مجازی و با استفاده از سامانه درس‌افزار یا سایر سامانه‌های آموزش مجازی انجام شده است، سوالات ارزشیابی اساتید نیز بر این اساس تغییر یافته است و عملکرد اساتید محترم در آموزش مجازی توسط دانشجویان ارزشیابی می‌گردد.

افضلی عنوان کرد: در این ارزشیابی مواردی همچون، کیفیت تدریس، کیفیت محتوای ارائه شده، تعامل استاد با دانشجویان، میزان و کیفیت تکالیف، ارایه بازخورد و ... در قالب ۱۵ سوال بررسی خواهد شد.

وی تصریح کرد: در طراحی سوالات سعی شده به جنبه‌های عمومی آموزش مجازی که توسط اکثریت قریب به اتفاق اساتید، انجام شده است، پرداخته شود.

مدیر دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه بوعلی‌سینا بیان داشت: از دانشجویان محترم انتظار می‌رود با توجه به شرایط موجود و لزوم دریافت نظرات دقیق دانشجویان برای استفاده در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های آتی و همچنین اهمیت نظرات دانشجویان برای مسوولین و اساتید بزرگوار، با دقت و منصفانه به سوالات ارزشیابی پاسخ دهند.

وی گفت: در نیم‌سال جاری همچنین تاثیر کلاس‌های همزمان و ناهمزمان (آنلاین و آفلاین) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که شرکت دانشجویان در آن باعث دستیابی به نتایجی معتبر و موثر، در راستای بهبود فرآیند‌ها و تصمیم‌گیری‌های آموزشی می‌گردد.

دکتر افضلی در نهایت گفت: ارزشیابی اساتید، مدیران گروه‌ها و تاثیر کلاس‌های همزمان و ناهمزمان (آنلاین و آفلاین)، که از روز شنبه ۱۵ خرداد آغاز می‌شود و تا روز چهارشنبه ۱۹ خرداد ادامه دارد، برای همه دانشجویان الزامی بوده و در صورت عدم ثبت ارزشیابی، انتخاب واحد نیم‌سال بعدی با تاخیر برای دانشجو فعال خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست