پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۱۳
|
کد خبر: ۵۰۹۷
دکتر امیر شجاعان جزئیات و نحوه استفاده از سامانه انتخاب ایران را تشریح کرد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
به گزارش بسنا و به نقل از وزارت کشور، امیر شجاعان عضو ستاد انتخابات کشور و رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور با اشاره به راه اندازی سامانه انتخاب ایران و در تشریح مبانی ایجاد این سامانه گفت؛ بمنظور بهره‌گیری بیشتر از فرصت‌های فضای مجازی در انتخابات و به ویژه ایجاد شور انتخاباتی، افزایش مشارکت مردمی و مقابله با تخریب و شائبه‌افکنی علیه نامزد‌ها و ضابطه‌مند نمودن تبلیغات درفضای مجازی، دستورالعمل تبلیغات انتخابات در فضای مجازی تصویب و ابلاغ شده است.

دکتر شجاعان ادامه داد: در اجرای مفاد این دستور العمل، سامانه انتخاب ایران، به عنوان بستر ارتباطی میان مردم، دست اندرکاران انتخابات، نامزدها و انتشار دهندگان، برای ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی و آگاهی از فعالیت‌های تبلیغاتی در این فضا راه‌اندازی شده است و این سامانه از طریق آدرس https://entekhabiran.moi.ir در دسترس عموم مردم قرار دارد. در این سامانه اطلاعات مربوط به نامزدهای انتخاباتی که در حال برگزاری است، قابل مشاهده برای رای‌دهندگان خواهد بود.

رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور خاطر نشان کرد: کلیه نامزد‌های انتخابات، برای انجام تبلیغات در فضای مجازی، "آدرس کانال‌ها و صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی"، "آدرس درگاه‌های اینترنتی" و "زندگینامه" خود را بر اساس پیامک دریافتی از وزارت کشور، در این سامانه بارگذاری می‌نمایند.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور، تاکید کرد: در صفحات معرفی شده، نامزد‌ها و طرفداران آن‌ها به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزد‌های دیگر نبوده و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود را مطرح نمایند و لازم است از نشر محتوای مجرمانه، نظیر هرگونه توهین، تهمت، افترا، انتشار اسرار و همچنین هرگونه محتوا یا اخبار جعلی یا خلاف واقع، خودداری کنند.

وی افزود: ثبت لینک‌ها صرفا شامل صفحات مجاز و غیرفیلتر خواهد بود و مسئولیت رعایت این موضوع به عهده نامزد است.

شجاعان به یک کارکرد دیگر سامانه انتخاب ایران، علاوه بر نمایش اطلاعات نامزد‌های انتخابات، اشاره کرد و گفت: این سامانه، قابلیت نمایش اطلاعات شعب اخذ رای در محدوده جغرافیایی کاربر را دارد و عموم مردم می‌توانند در روز اخذ رای انتخابات، از محل شعب نزدیک به خود آگاهی پیدا نمایند.

رئیس کمیته فن آوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور در همین زمینه افزود: این سامانه با در نظر گرفتن مسافت شعبه تا کاربر و همچنین تراکم افراد آن شعبه، علاوه بر نمایش شعب بر روی نقشه، شعب مناسب برای مراجعه را به هر کاربر پیشنهاد می‌کند.

رئیس کمیته فن آوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور با اشاره به افزودن خدمات سرویس «ریسک من» در سامانه "انتخاب ایران" گفت: از آنجا که سرویس «ریسک من» احتمال حاد شدن بیماری افراد را در صورت اینکه در آینده مبتلا به کرونا شوند، پیش بینی می‌کند، لذا با استفاده از این سرویس در سامانه انتخاب ایران، متناسب با ریسک اختصاصی هر فرد، شعبه رای دهی بهینه‌ای را در روز انتخابات در صورت ورود کد سرویس ریسک من به سامانه انتخاب ایران، پپیشنهاد خواهد کرد.

شجاعان در این زمینه افزود: سرویس «ریسک من» که بر اساس داده‌های بیش از ۱۰۰ هزار بیمار کووید-۱۹ و بر اساس آخرین تکنولوژی‌های هوش مصنوعی توسعه یافته است احتمال حاد شدن بیماری و علائم افراد را در صورت ابتلا به کرونا پیش بینی می‌کند و با محتوای اختصاصی موجب توسعه مراقبت فردی می‌شود.

عضو ستاد انتخابات کشور افزود: هموطنان می‌توانند، پس از دریافت کد پیگیری ریسک خود از نسخه تحت وب یا اپلیکیشن ریسک من، با وارد کردن کد مذکور در سامانه انتخاب ایران، شعب رای گیری متناسب با ریسک کرونای خود را پیدا کنند. هدف نهایی ریسک من در انتخابات، راهنمایی افراد پر ریسک به مکان‌های امن‌تر و انجام سریع‌تر روند‌های رای گیری برای ایشان می‌باشد.

گفتنی است، استفاده همگانی و جامع از سامانه انتخاب ایران، علاوه بر ارتقای سلامت‌های فردی در جامعه می‌تواند به برگزاری انتخابات عاری از کرونا بینجامد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی