پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۲۴
|
کد خبر: ۵۱۰۹
حجت‌الاسلام حاجیلویی‌محب گفت: حضور مردم است که باعث استحکام و پویایی جامعه می‌شود و حیات اجتماعی را تضمین می‌کند؛ اگر مردم باشند، این نظام اسلامی تداوم پیدا می‌کند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

حجت‌الاسلام دکتر محمدمهدی حاجیلویی‌محب مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بسنا گفت: در آستانه سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در سال ۱۴۰۰ قرار داریم؛ انتخابات در نظام‌های مردم‌سالار و مردم‌سالاری دینی به ویژه در کشور عزیز ما، جایگاه رفیع و پراهمیتی دارد.

وی تبیین کرد: از نخستین روز‌های انقلاب اسلامی این جایگاه به رسمیت شناخته شده و همه‌ی کسانی که دلسوز انقلاب بودند و در رأس آن‌ها حضرت امام (ره) بر این جایگاه اهتمام ویژه‌ای ورزیده‌اند.

حجت‌الاسلام دکتر محمدمهدی حاجیلویی‌محب در ادامه تشریح کرد: نخستین تبلور این موضوع پس از پیروزی انقلاب، تعیین شیوه‌ی نظام است؛ با وجودی که مردم در آن زمان، تغییر نظام را پذیرفته بودند، اما با فرمان امام راحل شیوه‌ی حکومت به رأی مردم گذاشته شد و همه‌پرسی درباره شیوه‌ی حکومت انجام شد و مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند.

وی افرود: تبلور دیگری از این موضوع در سال ۵۸ در زمان تشکیل مجلس بررسی نهایی قانون اساسی بود. مردم به خبرگان خود در مجلسِ بررسی نهایی قانون اساسی رأی دادند و آن مجلس بند‌ها و اصول مختلف قانون اساسی را بررسی کرد و به آن رأی دادند و در نهایت همان قانون هم مجدد به آرای عمومی گذاشته شد؛ این نشانی از جایگاه بلند مردم در نظام مردم‌سالار است.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا یادآور شد: اگر به اصل ششم قانون اساسی مراجعه کنیم، می‌خوانیم که در جمهوری اسلامی ایران، امور کشور باید به اتکای آرای عمومی و از راه انتخابات مانند انتخابات رئیس جمهور، انتخابات شورا‌های اسلامی، انتخابات مجلس و نظایر این‌ها یا از راه همه‌پرسی در مواردی که در اصول دیگرِ قانون معیّن می‌شود، اداره شود؛ بنابراین مردم در جای‌جای تعیین و تداوم این کشور و این حاکمیت نقش دارند و این نقش در قانون اساسی، در فرمایشات امام راحل و همچنین در بیانات مقام معظم رهبری به وضوح دیده شده و بر آن تأکید و اصرار شده است.

وی عنوان کرد: در واقع حضور مردم است که باعث استحکام و پویایی جامعه می‌شود و حیات اجتماعی را تضمین می‌کند؛ اگر مردم باشند این نظام اسلامی تداوم پیدا می‌کند. حیات و آبروی این نظام به مردم است و باید حضور مردم را به رسمیت شناخت و باید برای نظرشان ارزش قائل شد.

محمدمهدی حاجیلویی‌محب خاطرنشان کرد: در بخشی از بیاناتی که مقام معظم رهبری داشتند، عنوان کردند که امام در وصیت‌نامه خود فرموده‌اند که عدم حضور در انتخابات در بعضی مقاطع، چه بسا گناهی در رأس گناهان کبیره باشد؛ همچنین ایشان در همان سخنرانی فرمودند که راه‌حل مشکلات، انتخاب درست است نه رأی ندادن. اگر نابسامانی و ناکارآمدی وجود دارد باید آن را با انتخاب درست و خوب جبران کنیم نه با عدم انتخاب. اگر ضعفی در مدیریت‌ها وجود دارد، راهِ چاره این است که با یک مدیریت به معنای واقعی کلمه، اسلامی و مردمی آن را جبران کرد البته این مشارکت باید به یک انتخابات صحیح بینجامد.

وی تصریح کرد: انتظار ما این است که انتخابات سه ویژگی و شاخصه داشته باشد؛ اولاً انتخابات باید ضامن وحدت اجتماعی شود نه اینکه باعث گسست در اجتماع شود، دوماً انتخابات باید اعتلای اخلاق را در پی داشته باشد نه اینکه به تنزل اخلاق، تهمت، غیبت، تخریب و توهین بینجامد و سوماً انتخابات باید سبب امید در جامعه شود نه اینکه ناامیدی را در جامعه پمپاژ کند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا متذکر شد: در واقع کسانی که کاندیدای ریاست جمهوری یا شورای شهر می‌شوند، نباید کار‌های انجام شده و زحمات مجموعه‌های قبل را که در این کشور انجام شده، نادیده بگیرند.

وی تأکید کرد: نباید نگاه صفر و صدی داشته باشیم؛ یک اشکال جدی که در زمینه‌ی انتخابات وجود دارد، نگاه صفر و صدی است. باید انصاف بورزیم و نقاط قوت و ضعف را باید باهم ببینیم. اگر اشکال یک مجموعه را می‌بینیم، باید نقاط قوت آن را هم ببینیم.

دکتر حاجیلویی‌محب بیان داشت: پیرامون شاخصه‌ی کاندید اصلح باید دقت کرد. مقام معظم رهبری هم در سخنرانی خود در خرداد ماه امسال، به همه‌ی ما یادآوری کردند که به وعده‌ها و حرف‌ها نمی‌توان اعتماد کرد چرا که حرف زدن آسان است. اما سوال اینجاست که چطور باید حرف‌ها و وعده‌ها را تشخیص داد چرا که به هر حال، افراد برنامه‌های مختلفی ارائه می‌دهند؛ مقام معظم رهبری می‌فرمایند راه فهم این موضوع این است که ما به گذشته‌ی افراد نگاه کنیم و ببینیم با کارنامه‌ای که دارند، می‌توانند وعده‌هایشان را عملی کنند یا نه.

وی ادامه داد: البته نکته‌ی دیگری نیز در این زمینه وجود دارد و آن داشتن یا نداشتن پشتوانه‌ی علمی برای وعده‌ها است؛ گاهی سخنانی در عرصه‌های مختلف گفته می‌شود که دارای پشتوانه‌ی علمی در نزد مختصصین همان عرصه، نیست. البته باید روی شاخصه‌های هفتگانه‌ای که مقام معظم رهبری روی آن تاکید داشتند، تأمل کرد.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا تشریح کرد: از منظر  مقام معظم رهبری کسی که می‌خواهد در عرصه‌ی جامعه به عنوان رئیس جمهور حضور پیدا کند، باید دارای هفت شاخصه باشد؛ نخست باید دارای کفایت و مدیریت باشد یعنی دانایی و توانایی و قدرت هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف را داشته باشد. او باید وزارتخانه‌های مختلف را راهبری کند و باید بتواند سازمان‌های متعدد و مجموعه‌های بیرون از دولت را با دولت هماهنگ کند، همراه با یکدیگر کند و به پیش ببرد. چنین قدرتی از کسی برمی‌آید که توانایی قدرت میدانی داشته باشد.

وی در ادامه تأکید کرد: دومین شاخصه این است که باید باایمان باشد؛ ایمان، پاک‌دستی او را تضمین خواهد کرد. سوم اینکه لبریز از امید باشد. او باید امید به آینده و روشنای فردا و افق‌های نو را در کشور بدمد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی حاجیلویی‌محب اضافه کرد: چهارم اینکه باید معتقد به توانمندی‌های داخلی داشته باشد؛ نگاه به داخل و ظرفیت‌های مادی و انسانی داخل کشور بسیار مهم است. ما توانمندی‌ها و متخصصان متعدد در عرصه‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، معدنی و علوم متفاوت در کشور داریم که باید آن‌ها بشناسیم. ما باید بدانیم که ما می‌توانیم ایرانی سربلند را با اتکاء به داخل و البته با ارتباطی معقول و از نگاهی مقتدرانه و متعامل با دنیای بیرون و کشور‌های مختلف داشته باشیم. لازمه‌ی اعتقاد به داخل، بریدن از بیرون نیست بلکه تعامل سازنده با کشور‌های مختلف در عین اعتقاد به توانمندی‌های داخلی کاملاً قابل جمع است.

وی عنوان کرد: پنجمین شاخص اعتقاد به مردم و جوانان است؛ باید به توده‌های مردم و جوانان این کشور اعتماد کرد. باید کار برای مردم و جوان امروز را افتخار و آن‌ها را، ولی نعمتان این کشور دانست.

محمد مهدی حاجیلویی‌محب در ادامه گفت: ششم عملکرد انقلابی است؛ البته عملکرد انقلابی به معنای تحول‌آفرینی می‌باشد و تحول‌آفرینی در عین عقلانیت، هوشمندی، آرمان‌گرایی، قدرت ایجاد تحول به دور از خمیدگی، و بهره‌گیری از متخصصین است.

وی افزود: هفتمین شاخص این است که او باید حقیقتاً عدالت‌خواه و ضدفساد باشد؛ این موضوع در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است. مردم ما تشنه‌ی عدالت، ایجاد توازن در بین بخش‌های مختلف، و برخورداری بخش‌های مختلف از رشد متوازن هستند. فردی که در جایگاه ریاست جمهوری قرار می‌گیرد، باید واقعاً به دنبال عدالت و فسادستیز باشد.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا در رابطه با انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا ابراز کرد: به نظر می‌رسد در بحث شورا‌های اسلامی شهر و روستا به دلیل نوع کار، پاک‌دستی و دوری از فضا‌های باندی و جناحی و گروهی بسیار مهم است؛ در کنار آن، حتماً ما تخصص‌های مختلف را در شورای شهر و روستا نیاز داریم و فقط به یک تخصص خاص نیاز نداریم، چون شهر ما شهری است که نیازمند مباحث معماری، شهرسازی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و مانند این‌ها است.

خبرنگار: میرزایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست