پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۰۸۷
|
کد خبر: ۵۱۴۴
طراحی یک دسته جدید از نانوذرات طلا به منظور توسعه تکنیک PCR معمولی (Conventional PCR) برای تشخیص بیماری COVID-19 به همت محققان گروه شیمی تجزیه دانشگاه بوعلی‌سینا انجام شد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۰۷ تير ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار بسنا، طراحی یک دسته جدید از نانوذرات طلا به منظور توسعه تکنیک PCR معمولی (Conventional PCR) برای تشخیص بیماری COVID-19 به همت محققان گروه شیمی تجزیه دانشگاه بوعلی‌سینا انجام شد.

این طرح، دومین کار تحقیقاتی بر روی ویروس کرونا در گروه شیمی تجزیه دانشگاه بوعلی‌سینا بود که به همت عباس کرمی دانشجوی دکتری شیمی تجزیه دانشگاه بوعلی‌سینا و راهنمایی دکتر معصومه حسنی موسوی عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا انجام گرفت و منجر به ارائه یک روش رنگ‌سنجی جدید حساس و ارزان برای تشخیص بیماری COVID-19 شد.

از مزایای این روش این است که تنها ابزار لازم برای کاربرد یک ترموسایکلر ساده است که نمونه‌های داخلی آن یافت می‌شود؛ همچنین قابلیت اجرا در مقیاس وسیع برای غربالگری است.

ابزار اصلی آن چند سالی است در ایران تولید می‌شود و در واقع دستگاه ترموسایکلر کاربرد‌های روتین و زیادی دارد و در اکثر آزمایشگاه‌ها موجود است، اما این روش از لحاظ اصول پایه مانند روش real time PCR است که به عنوان استاندارد طلایی برای تشخیص مولکولی ویروس‌ها شناخته می‌شود. با این تفاوت که نیاز به ابزار گرانقیمت و پیچیده ندارد.

عنوان کامل مقاله‌ی به چاپ رسیده "نوکلئیک اسید‌های سنجاق سری-کروی برای تشخیص COVID-19: یک روش ساده برای کاربردی کردن PCR معمولی به منظور استفاده در تشخیص‌های مولکولی" است؛ مراحل اعتبارسنجی این روش با همکاری گروه ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی همدان به سرپرستی دکتر فرید عزیز جلیلیان انجام شد و نتایج آن در مجله‌ی Analytical Chemistry از مجلات زیر مجموعه انتشارات انجمن شیمی آمریکا (ACS Publications) به چاپ رسیده است.

به گفته‌ی محققانِ این کار تحقیقاتی، مراحل پژوهش و ارائه‌ی این روش، حدود ۹ ماه زمان برده است و هم‌اکنون از لحاظ عملی تمامی بستر‌های استفاده از آن در سطح کشور وجود دارد و می‌تواند جایگزین موقت و اولیه برای تست‌های real time PCR که تست‌های مرسوم است، باشد.

لازم به ذکر است این روش قابل تعمیم برای تشخیص سایر بیماری‌های ویروسی نیز می‌باشد.

خبرنگار: میرزایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
علم و فناوری