پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۲۰۳
|
کد خبر: ۵۲۳۷
دکتر محمد راسخ‌مهند در گروه زبان، ادبیات و زبان شناسی و دکتر فردین مرادخانی در گروه حقوق برگزیده جشنواره بین‌المللی فارابی شدند
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۲ - ۲۷ تير ۱۴۰۰

به گزارش بسنا، در مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی فارابی که به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی و صرفا با حضور تعداد محدودی از برگزیدگان داخلی با رعایت دقیق پروتکل‌ها برگزار شد، صاحبان ۱۹ اثر «برگزیده» یا «شایسته تقدیر» در بخش داخلی، هفت برگزیده در بخش بین الملل و همچنین ۱۱ شخصیت برگزیده در سایر بخش‌ها اعم از شخصیت پیشکسوت علوم انسانی و اسلامی، شخصیت پیشگام علوم انسانی و اسلامی، مترجم برتر، نظریه پرداز برجسته، انجمن علمی و نشریه علمی برگزیده با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی  معرفی و تقدیر شدند.

در پی فراخوان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی، چهار هزار و ۴۵۸ اثر در بخش داخلی در قالب ۱۵ گروه علمی  و ۲۸۱ اثر در بخش بین الملل به دبیرخانه جشنواره واصل شده بود که پس از داوری اولیه، ۲۶۸ اثر در بخش داخلی و ۴۱ اثر در بخش خارجی برای ارزیابی به مراحل چند گانه داوری راه یافتند.

از بین آثار داوری شده در گروه‌های علمی داخلی در نهایت، تعداد ۱۹ اثر در کمیته‌های علمی پانزده گانه و  شورای علمی جشنواره به عنوان آثار برگزیده یا شایسته تقدیر بخش داخلی معرفی  شدند.  
در بخش بین‌الملل نیز هفت اسلام شناس و ایران‌شناس برجسته خارجی معرفی و تقدیر شدند.

در مراسم تقدیر از برگزیدگان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی از مرحوم دکتر سید اسعد شیخ‌الاسلامی، مرحوم دکتر داود فیرحی و  مرحوم دکتر عزت الله نگهبان به عنوان شخصیت‌های پیشگام علوم انسانی و اسلامی، دکتر ژاله آموزگار، آیت الله سید محسن خرازی، دکتر سید محمد رضوی و دکتر ضیاء موحد به عنوان شخصیت‌های پیشکسوت علوم انسانی و اسلامی، دکتر محمدرضا ریخته‌گران  به عنوان نظریه‌پرداز برجسته، دکتر منوچهر صانعی دره‌بیدی به عنوان  مترجم برتر تقدیر شد.  

در بخش نهاد‌های پژوهشی (انجمن علمی و نشریه علمی) برتر هم انجمن علمی مطالعات برنامه درسی ایران و نشریه International Journal of Information Science and Management (IJISM) مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به عنوان برگزیدگان این دوره از جشنواره فارابی، معرفی و تقدیر شدند.

همچنین در بخش بین‌الملل دوازدهمین دوره جشنواره فارابی، «آدریانو والریو ر‌سی» از ایتالیا، «پییر لوکوک» از بلژیک، «عارف نوشاهی» از پاکستان و «عنایت الله شهرانی» از افغانستان به دلیل جمع آثار در حوزه ایران‌شناسی، «الکسی خیسمتولین» از روسیه به دلیل جمیع آثار در حوزه اسلام‌شناسی و «میرزا ملا احمد» از تاجیکستان و «بیرگیت هافمن» از آلمان به دلیل جمیع آثار در حوزه اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی به عنوان برگزیدگان جشنواره تقدیر شدند.

در بخش داخلی (گروه‌های علمی پانزده گانه) این دوره از جشنواره در گروه اخلاق، ادیان و عرفان در سطح بزرگسال، دکتر فاطمه توفیقی با کتاب Paul's Letters and the Construction of the European Self   و در سطح جوان، دکتر سمیه خادمی با ارائه رساله دکتری خود با عنوان «تحلیل ماهیت واردات قلبی از دیدگاه روزبهان بقلی و ابن عربی» شایسته تقدیر شناخته شدند.
 در گروه تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی در سطح بزرگسال، دکتر علی اکبر مسگر با رساله «شکل‌گیری، اندیشه، ساخت و کارکرد شهریاری ساسانی در سدۀ سوم میلادی» به عنوان «برگزیده دوم» معرفی شد و در سطح جوان، اثری برگزیده یا شایسته تقدیر شناخته نشد.

در گروه حقوق در سطح بزرگسال، دکتر فردین مرادخانی با کتاب «مقدمات مشروطه خواهی (آشنایی ایرانیان با مفاهیم حقوقی در عصر قاجار) و در سطح جوان، دکتر سید شهاب الدین موسوی زاده مرکیه با رساله «زمینه فرهنگی قانون‌گرایی با تأکید بر مورد ایران» شایسته تقدیر شناخته شدند.

در گروه زبان، ادبیات و زبان شناسی نیز در سطح بزرگسال، دکتر محمد راسخ مهند با کتاب «نحو زبان فارسی- نگاهی نقشی رده شناختی» و در سطح جوان، دکتر سعید مهدوی‌فر با رساله «فرهنگنامۀ تحلیلی پشتوانۀ فرهنگی دیوان خاقانی» شایسته تقدیر معرفی شدند.

در گروه علوم اجتماعی و علوم ارتباطات در سطح بزرگسال، دکتر یاسر باقری با رساله «میدان سیاست‌گذاری اجتماعی در ایران؛ تحلیل مناسبات قدرت در فرآیند سیاست‌گذاری اجتماعی ایران (۱۳۹۴-۱۳۷۶)» به عنوان «شایسته تقدیر» و در سطح جوان، دکتر شیوا  علینقیان با رساله «مادری: تلاقی جنسیت و دیگر نظام‌های اجتماعی: خودمردم نگاری برساخت اجتماعی مادری در شهر تهران» به عنوان برگزیده اول معرفی و تقدیر شدند.

در گروه علوم اقتصادی، مدیریت و علوم مالی در سطح بزرگسال، دکتر محمدامیر ریزوندی با رساله «بررسی تقدم نهاد‌ها در گذار به اقتصاد دانش‌بنیان در ایران» شایسته تقدیر شناخته شد و در سطح جوان، هیچ برگزیده یا شایسته تقدیری معرفی نشد.

در گروه علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای در سطح بزرگسال،  دکتر احمد مهربان دافساری با رساله «تحلیل پدیده افراط‌گرایی مذهبی در خاورمیانه با تاکید بر مفهوم نوعصبیت (مطالعه موردی: گروه سلفی- تکفیری داعش)» و در سطح جوان، علی نظیف‌پور با پایان نامه کارشناسی ارشد «استثناگرائی و سیاست خارجی ایران» شایسته تقدیر شناخته شدند.

همچنین در گروه علوم قرآنی، تفسیر و حدیث در سطح بزرگسال، دکتر مهدی حبیب اللهی با کتاب «کاربردشناسی جمله‌های مشابه در قرآن کریم» به عنوان شایسته تقدیر و در سطح جوان، حامد دهقانی فیروزآبادی با پایان نامه کارشناسی ارشد «رویکرد منبع‌گرایانه به روایات اهل بیت (ع) در معناشناسی قرآن (مبانی، رهیافت‌ها و نمونه‌ها)» به عنوان برگزیده سوم معرفی شدند.

در گروه فلسفه، منطق و کلام نیز دکتر محمود هدایت افزا با رساله «معناداری صفات ذاتی خداوند در پرتو ترادف مفهومی (با تأکید بر آراء ابن سینا و شیخ احمد احسائی)» به عنوان شایسته تقدیر و دکتر سیدمسعود حسینی توشمانلویی با رساله «حقیقت نزد افلاطون از منظر هایدگر و گادامر» به عنوان برگزیده دوم معرفی و تقدیر شدند.

در گروه فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری در سطح بزرگسال، دکتر زهرا ناصری با رساله «طراحی و تبیین مدل اثربخشی بازاریابی محتوایی در صنعت نشر ایران» به عنوان شایسته تقدیر شناخته شد و در سطح جوان، برگزیده یا شایسته تقدیر معرفی نشد.

در گروه مطالعات هنر و زیبایی شناسی، محمد فدایی با پایان نامه کارشناسی ارشد «پژوهشی در سیر تاریخی و تطور مفهوم اصول در سنت خوشنویسی و متون فارسی مربوط به آن» به عنوان شایسته تقدیر و در سطح جوان، حسین نخعی با کتاب «مسجد جامع ورامین، بازشناسی روند شکل گیری و سیر تحول» به عنوان برگزیده دوم معرفی و تقدیر شدند.

در گروه‌های «علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم ورزشی»، «فقه و اصول»، «مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)» و «مطالعات میان رشته ای» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی هم در سطح بزرگسال و جوان، برگزیده یا شایسته تقدیری معرفی نشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
بسیار عالی دکتر مرادخانی باعث افتخار هستند خوشحالم شاگردشان بوده ام
صفحه نخست