پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۲۱۹
|
کد خبر: ۵۲۸۶
زمان اعلام نتایج اولیه و نهایی سه آزمون شامل "کنکور سراسری"، "کارشناسی ارشد" و "دکتری تخصصی" سال ۱۴۰۰ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مشخص شد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۰
به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، کنکور ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از صبح روز چهارشنبه ۹ تیر با برگزاری آزمون داوطلبان گروه آزمایشی هنر آغاز شد و به مدت چهار روز و با شرکت داوطلبان سایر گروه‌های آزمایشی ادامه یافت. بر این اساس کنکور گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی در صبح روز پنجشنبه ۱۰ تیرماه، کنکور گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح روز جمعه ۱۱ تیرماه و کنکور گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در صبح روز شنبه ۱۲ تیرماه برگزار شد.

نتایج اولیه آزمون سراسری به صورت کارنامه تنظیم شده و تا روز دوشنبه این هفته بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از نیمه اول مرداد ماه می‌توانند نسبت به انتخاب رشته در آزمون سراسری اقدام کنند.

تعداد ۶۶۲ هزار و ۱۱۴ داوطلب زن و تعداد ۴۴۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب مرد در آزمون سراسری ۱۴۰۰ ثبت نام کرده‌اند که برای آن‌ها با احتساب گروه آزمایشی دوم برخی داوطلبان، تعداد یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۳۱ کارت ورود به جلسه صادر شد.

اسامی پذیرفته شدگان نهایی کنکور ۱۴۰۰ هفته آخر شهریور اعلام خواهد شد و بر اساس این نتایج، تعداد یک میلیون و ۹۰ هزار داوطلب در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور پذیرش خواهند شد.

آزمون کارشناسی ارشد

آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ نیز روز‌های چهارشنبه ششم مرداد با شرکت بیش از ۷۲ هزار داوطلب و پنج شنبه هفتم با شرکت بیش از ۳۰۰ هزار و ۲۵۵ و سر انجام روز گذشته جمعه هشتم مرداد با شرکت ۲۵۵ هزار و ۸۳۵ داوطلب برگزار شد.

در آزمون کارشناسی ارشد امسال، تعداد ۶۳۴ هزار و ۵۴ داوطلب شرکت کردند و حدود ۵۳ درصد داوطلبان را زنان تشکیل می‌دهند.

آزمون کارشناسی ارشد در ۶ گروه آموزشی برگزار می‌شود که در گروه علوم انسانی با شرکت بیش از ۴۰۸ هزار نفر در گروه علوم پایه بیش از ۳۵ هزار نفر در گروه فنی و مهندسی بیش از ۱۲۵ هزار نفر، در گروه کشاورزی و منابع طبیعی ۱۴ هزار و ۶۷۲ نفر، در گروه هنر ۴۶ هزار و ۸۵۶ نفر، در گروه دامپزشکی ۲ هزار و ۵۴۵ نفر و مجموعا ۶۳۴ هزار و ۵۹ داوطلب در این آزمون شرکت کردند.

تعداد رشته‌های امتحانی آزمون کارشناسی ارشد ۱۳۱رشته است که تعداد ۶۴ عدد آن "بین رشته ای" هستند و داوطلب می‌تواند به جز رشته اول خود در این رشته‌ها نیز شرکت کند.

نتایج اولیه آزمون دهه اول شهریور اعلام می‌شود که داوطلبان بعد از مشاهده نتایج اولیه خود می‌توانند انتخاب رشته کنند. همچنین به تدریج تا اوایل مهر ماه نتایج رشته‌های مصاحبه دار و آزمون‌های عملی نیز اعلام می‌شود در نهایت نتایج نهایی آزمون اواخر مهر یا اوایل آبان ماه اعلام شود.

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور همچنین، ظرفیت پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ سال گذشته حدودا ۱۴۷ هزار نفر بود و حدودا ۱۳۰ هزار ظرفیت نیز در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت و با توجه به ضریب ریزش ها، امسال ظرفیت پذیرش داوطلب ارشد در کل زیر نظام‌ها حدود ۳۰۰ هزار نفر پذیرش می‌شود و تقریبا ۵۰ درصد داوطلبان می‌توانند در این رشته‌ها پذیرش شوند.

آزمون دکتری تخصصی ۱۴۰۰

فرآیند برگزاری آزمون دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از ساعت هشت صبح روز جمعه مورخ ۱۵ اسفند ماه سال ۹۹ در حوزه‌های امتحانی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آغاز شد. بر اساس اعلام فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور، آمار تعداد ثبت نام کنندگان در کنکور دکتری تخصصی سال ۱۴۰۰ برای ورود به دانشگاه‌ها ۱۸۵هزار و ۶۹ نفر عنوان شد.

به طور کلی حدود ۱۲ هزار داوطلب این آزمون در دانشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی پذیرفته می‌شوند و در مجموع امسال حدود ۲۵ هزار نفر از ۱۸۵ هزار داوطلب دکتری وارد دانشگاه‌ها می‌شوند.

نتیجه اولیه آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در هفته اول فروردین اعلام شد و داوطلبان از هفته اول اردیبهشت ماه انتخاب رشته خود را آغاز کردند.

مصاحبه‌های تخصصی پذیرفته‌شدگان آزمون دکتری ۱۴۰۰ از اوایل خرداد ماه آغاز شد و به تدریج دو تا دو ماه و نیم ادامه دارد و در نهایت نتایج نهایی این آزمون هفته اول شهریور ماه اعلام می‌شود.

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، بیش از سه برابر ظرفیت، داوطلب برای مصاحبه به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی معرفی می‌شود و بر اساس حدنصابی که دانشگاه‌ها تعیین می‌کنند حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار نفر داوطلب برای مصاحبه معرفی خواهند شد.

تعداد ۱۳۶ هزار و ۶۶۵ داوطلب در آزمون دکتری ۱۴۰۰ مجاز شدند و۵۰ درصد نمره داوطلب براساس آزمون و ۵۰ درصد نیز از مصاحبه خواهد بود و با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مرحله اول معرفی و مرحله مصاحبه، حدنصاب نمره لحاظ خواهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
الی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
چرا جوابها نمیان
کبری
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
باسلام اعتراض به نمره و رتبه
کبری
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
از چه طریقی به نتیجه کنکور اعتراض کنیم ؟اگر به سازمان سنجش مراجعه کنیم پاسخگو هستند؟پاسخنامه رو بررسی میکنن؟
آموزش و پژوهش