پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۴۹
|
کد خبر: ۵۲۹۱
دانشگاه بوعلی‌سینا رتبه ۲۶ وبومتریک کشور و ۱۷۱۹ دانشگاه‌های دنیا را در نسخه جولای سال ۲۰۲۱ کسب کرد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
به گزارش خبرنگار بسنا، نسخه دوازدهم رتبه بندی وبومتریک در جولای ۲۰۲۱ منتشر شده و دانشگاه بوعلی‌سینا رتبه ۲۶ وبومتریک کشور ایران و ۱۷۱۹ دانشگاه‌های دنیا را کسب کرد.

وبومتریک (Webometrics) یا رتبه بندی وب سایت‌های دانشگاهی یک رتبه‌بندی وب‌سنجی است که در سال ۲۰۰۴ توسط آزمایشگاه سایبرمتریک، واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا، بر اساس چهار شاخص تهیه می‌شود.

این نظام رتبه بندی اعلام کرده است که بنا به درخواست دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تصمیم گرفته است به طور موقت در این نسخه از پروفایل‌های برتر گوگل اسکولار Google Scholar استفاده نکند.

دلیل این امر این بوده است که بیش از ۵ هزار پروفایل گوگل اسکولار به عنوان داده و اطلاعات وجود داشته و تاریخ نهایی برای اتمام آن وجود ندارد. به همین دلیل این نظام رتبه بندی تصمیم گرفته است جمع آوری استناد‌ها را بر اساس وب سایت اصلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به انجام برساند.

رتبه بندی نسخه یازدهم (نسخه ژانویه ۲۰۲۱ نسخه ۱۱.۱.۴ بتا) و ۳ هزار و ۷۶۳ مرکز دانشگاهی و علمی را مورد بررسی قرار داده است.

داده‌ها، مانند نسخه‌های قبلی، هنوز در BETA هستند برای نسخه بعدی رتبه بندی دانشگاه‌ها در پایان ژانویه ۲۰۲۱ از آن‌ها استفاده می‌شود.

این نظام رتبه بندی تغییرات رتبه بندی سال ۲۰۲۱ را اعلام کرده است.

توصیه شده است که از نام رسمی دانشگاه در عضویت و آدرس ایمیل استفاده شود تا استاندارد سازی نام و وابستگی درست انجام گیرد.

استنادات از ۲۱۰ پروفایل عمومی برتر هر دانشگاه جمع آوری می‌شود. پروفایل‌های غیر انفرادی (ژورنال‌ها و گروه‌ها) محاسبه نمی‌شوند. ضمن اینکه اگر مشخصات نویسندگانی که به دانشگاه تعلق ندارند، عمداً برای افزایش رتبه به دانشگاه اضافه شوند مؤسسه از رتبه بندی خارج می‌شود.

این نظام رتبه بندی داده‌های بیش از ۹۵۰ هزار مؤسسه و مرکز که دارای پروفایل در گوگل اسکولار بوده را جمع آوری کرده است، اما بسیاری از نادرست هستند که با توجه اینکه بررسی همه آن‌ها تقریباً غیرممکن است این نظام یک لیست قرمز از نمایه‌های نادرست ارائه کرده است.

اطلاعات دانشگاه‌ها و مراکز علمی در زمان ۲۶ تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ جمع آوری شده است.

شاخص ضریب تأثیر (۵۰ درصد)، شاخص بازبودن و شفافیت (۱۰ درصد)، شاخص عالی بودن (۴۰ درصد) در این رتبه بندی مؤثر هستند. به این ترتیب:

قابلیت مشاهده محتویات وب با وزن ۵۰ درصد: تأثیر تعداد شبکه‌های خارجی که به صفحه‌های وب مؤسسه لینک می‌شوند.

شفافیت با وزن ۱۰ درصد: میزان محققان پر استناد و تعداد استناد‌ها از ۲۱۰ نویسنده برتر (به استثنای ۲۰ مقاله برتر).

کیفیت برتر با وزن ۴۰ درصد: تعداد مقالات در میان ۱۰ برتر مورد استناد در هر یک از ۲۷ رشته پایگاه داده برای دوره پنج ساله ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ با منشأ Scimago.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست