
به گزارش بسنا و به نقل از اکو، به مناسبت پاسداشت مقام علمی حکیم هزاره ها، روز دو شنبه ۱ شهریورماه ۱۴۰۰، برابر با ۲۳ آگوست ۲۰۲۱، نشست بین المللی با حضور مقامات، اندیشمندان و اساتید دانشگاهی به صورت مجازی برگزار گردید.
سرور بختی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو؛ در افتتاحیه نشست مذکور درزمینه جایگاه و مرتبه علمی بوعلی سینا به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به مقام شیخالرئیس در میان اهل علم جهان مطرح کرد: آثار ارزشمند وی، تمام جنبههای علم را فراگرفته و بالاخص در رشد و نمو علم طب، نقش ارزندهای داشته است.
دکتر نظامالدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان؛ با تأکید بر ارزش و اهمیت «بازشناخت میراث اندیشه و دانش بشردوستانه و حکیمانه ابوعلی سینا»، نام شیخ الرئیس و میراث علمی، فلسفی و ادبی او را حجت برازندگی معنوی و فرهنگی مردمان ایران زمین تاریخی، ازجمله تاجیکان برشمرد. ایشان در ادامه به معرفی جامع سیناشناسی و سیناپژوهی در تاجیکستان پرداخت.
بهادر عبدالله اُف، سفیر جمهوری ازبکستان؛ نیز در ادامه، ضمن اظهار خرسندی از برگزاری این نشست، به بیان اینکه در ازبکستان که زادگاه ابنسینا است، این عالم متفکر را بهعنوان نماینده ارزنده دوران رنسانس اول منطقه بزرگ ما میشناسند، اذعان داشت: مطالعه و درک میراث گرانبهای ابنسینا تعامل و همکاری تنگاتنگ علمی را میطلبد.
در ادامه نشست دکتر محمدرضا اسدی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی؛ ابنسینا را حلقه وصل میان کشورهای هم فرهنگ نامید و تأکید کرد: تنها با تاریخنگاریِ قدرت یا تاریخ از بالا نمیتوان بوعلی را تحلیل کرد؛ بلکه برای شناخت او باید هم از متدهای تاریخ مردم یا تاریخ از پایین بهره برد و هم مطالعات میان رشتهای و نگاه تاریخی او را از دل آثار پزشکی و فلسفی و موسیقایی و دیگر آثارش بیرون کشید.
دکتر احمد غنی خسروی، رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه دولتی هرات افغانستان نیز در این نشست به بیان اهمیت و نقش ابوعلی سینای بلخی در تاریخ فلسفه اسلامی و تفکر در جهان پرداخت و اذعان داشت که او نخستین کسی است که توانسته است، تمامی اجزای حکمت را که در آن روزگار، حکم دایرة المعارفی از همۀ علوم معقول را داشت، در کتب متعدد، با سبکی روشن، مورد تحقیق و تدقیق قرار دهد.
در ادامه نشست دکتر اکبر عروتی موفق، استاد دانشگاه ابوعلی سینای همدان؛ با نگاهی به آثار و مبانی پذیرفته شده در نظام فلسفی ابن سینا، به بیان رابطه اخلاق و سعادت از نظر شیخالرئیس پرداخت و اظهار کرد: در طراحی نظام اخلاقی ابنسینا توجه به نبوت و معاد نقش اساسی ایفا مینماید و نظام اخلاقی وی با عنایت به مسئله لذت و تبیین دقیق آن و ارتباط و پیوند آن با سعادت طراحی شده است.
دکتر اسماعیل شمس، استاد دانشگاه علامه طباطبایی؛ دیگر سخنران برنامه بود که با تحلیل فرهنگی از تأملات فلسفی ابنسینا، طی دو محور «مواجهه فلسفی ابنسینا با فلسفه» و «فلسفه بهمثابه فرهنگ» به ایراد سخن پرداخت.
دکتر نورالدین شهاب الدین اُف، فیلسوف از جمهوری تاجیکستان؛ نیز در این نشست به بیان سرچشمههای فلسفه ابنسینا پرداخت. «هستی شناسی»، «وجود»، «مسئله ماهیت»، «متافیزیک جهانی»، «فلسفه یونانی» ازجمله موارد مطرح شده در سخنان ایشان بود.
در پایان دکتر فخرالدین ابراهیم اُف، محقق انستیتوی شرق شناسی ابوریحان بیرونی فرهنگستان علوم ازبکستان نیز به معرفی سابقه تدوین «اختصارات» و «قانونچه ها» در علوم پزشکی شرق پرداخت و در اهمیت شرح و اختصاراتی که بعداً نوشته شده بیان داشت که این دسته آثار، سهم بسزایی در توسعه پزشکی داشته است.
همچنین در حاشیه این مراسم چندین کلیپ نیز از هنرمندان افغانستان، ایران و تاجیکستان، ازجمله «آرامگاه و موزه ابن سینا در همدان»، بخشهایی از فیلم سینمایی «ابن سینا» ساخته مشترک تاجیکستان و ازبکستان؛ همچنین بخشهایی از مجموعه تلوزیونی «بوعلی سینا» ساخته ایران و «هنر خوشنویسی ابیات ابن سینا» از استاد محمدمهدی میرزایی، هنرمند افغانستان، پخش شد.