پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۸۱
|
کد خبر: ۵۴۶۱
علیرضا کاظمی گفت: هرچند واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در دستور کار است اما واکسیناسیون دانش آموزان شرط بازگشایی مدارس نیست، بلکه به هر میزان که بشود پروتکل ها را رعایت کرد، می توان مدارس را بازگشایی کرد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
به گزارش بسنا، علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور، که با موضوع پروژه مهر و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر، برگزارشد، اظهار کرد: علیرغم تلاش‌های فراوان، همچنان چالش‌های آموزش و پرورش بسیار زیاد است؛ لذا زمانی می‌توانیم به توفیقات و اهداف تعلیم و تربیت دست پیدا کنیم که مشکلات حل شود و این موضوع نیازمند حمایت ملی و تمام قد دارد.

کاظمی با تشریح برخی مشکلات آموزش و پرورش ادامه داد: تا زمانی که سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان را تامین نکنیم در حوزه دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت مشکل اساسی داریم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: زمانی می‌توانیم به توفیقات و اهداف تعلیم و تربیت دست پیدا کنیم که این مشکلات تامین و حل شود این موضوع نیازمند حمایت ملی و تمام قد دارد.

وی افزود: کفایت در کمیت و صلاحیت در نیروی انسانی بزرگ‌ترین چالش آموزش و پرورش است عدم کفایت منابع مالی یکی دیگر از چالش‌های این دستگاه عریض و طویل است.

کاظمی با اشاره به برنامه درسی، تصریح کرد: ساختار برنامه درسی ما حافظه محور و دانش محور است و نیازمند تحول عمیق و بنیادین در این حوزه هستیم تا تربیت محور باشد.

وی گفت: بی ثباتی درمدیریت یکی از چالش‌های بزرگ آموزش و پرورش است چنان که طی ۸ سال، ۵ وزیر تغییر می‌کند و تغییر یک مدیر تا کف مدرسه پیش می‌رود این یکی از عوامل عدم موفقیت آموزش و پرورش در تحقق اهداف است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ثبوت مدیریت را عامل موفقیت آموزش و پرورش دانست و اضافه کرد: نبود نظام ارزشیابی تربیتی مطلوب، توزیع نامتعادل تجهیزات و فضا‌های آموزشی، از دیگر چالش‌های آموزش و پرورش است.

کاظمی با تأکید بر تمرکز بر موضوعات بازگشایی مدارس خاطرنشان کرد: مسائل در سه بخش تقسیم بندی می‌شود؛ در حوزه نیرو‌های انسانی، بحث تامین از طریق نیرو‌های خرید خدمات و حق التدریس مهم است. بحث خدمتگزاران و نیرو‌های قرآنی، به کارگیری نیرو‌های دانشگاه فرهنگیان نیز باید بررسی شود.

وی افزود: در بخش مالی و تجهیزاتی نیز بخش پاداش، حق التدریسی‌ها و فوق العاده ویژه، باید اولویت بندی شود. در حوزه تجهیزات نیز توزیع تبلت در مدارس باید در اولویت باشد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از تامین منابع مالی تهیه تبلت دانش‌آموزی و ابلاغ آن تا هفته آینده به استان‌ها خبر داد و افزود: در سال جدید تحصیلی نسخه جدید شبکه شاد راه اندازی می‌شود.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور در خصوص اینترنت شاد، گفت: اینترنت مورد استفاده معلمان و دانش آموزان در شبکه شاد رایگان خواهد بود.

کاظمی بر تک صدایی بودن خبر‌های مربوط به بازگشایی مدارس تاکید کرد و عنوان کرد: در فرصت باقیمانده تا مهرماه، با تدوین بسته بازگشایی مدارس و اقناع سازی افکار عمومی تلاش کنیم این تک صدایی را ایجاد کنیم.

وی تقدم ذاتی سلامت در بازگشایی مدارس را یک اصل مهم دانست و تصریح کرد: کفایت اقناع جامعه و خانواده‌ها نیز یک اصل مهم دیگر است، اصل عدالت در تامین فرصت‌های آموزشی با رویکرد‌های اقتضایی نیز باید مدنظر باشد. اصل انعطاف و تفاوت‌های جغرافیایی متناسب با کرونا، اصل تدریجی بودن حضور دانش‌آموزان در فضای آموزش و پرورش و اصل نظارت نزدیک و میدانی در قالب ایجاد یک شبکه بزرگ و مویرگی تا دل مدرسه نیز از دیگر اصول مهم قابل توجه است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، اصل تمرکززدایی را یک اصل مهم دانست و افزود: استان‌ها باید مانور بازگشایی را تدوین کنند. آغاز سال تحصیلی از اول مهرماه و بازگشایی در قالب الگوی تدوین شده خواهد بود. توجه به واکسیناسیون مخاطبان آموزش و پرورش نیز باید دردستور کار باشد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای زنگ آغاز سال تحصیلی بسیار مهم است که باید در لایه‌های استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای اتفاق بیافتد. در کنار نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی، نواختن زنگ نماز و ایثار و مقاومت نیز باید در دستور کار باشد.

کاظمی همچنین نهضت تکریم معلمان در گفتار و رفتار را مهم برشمرد و تصریح کرد: بسته سیاستی آسیب‌های اجتماعی از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی را تدوین و به استان‌ها ابلاغ کردیم. دوره آموزشی برای آیین نامه اجرایی مدارس نیز باید تدوین شود که نیازمند برگزاری دوره‌های مختلف است.

وی درباره الگوی بازگشایی مدارس گفت: در این الگو سه مسیر را دنبال خواهیم کرد؛ مدرسه تلویزیونی ایران به عنوان مکمل، فضای مجازی و شبکه شاد به عنوان مهم‌ترین ریل با پوشش حداکثری که سال تحصیلی با آن آغاز می‌شود، آموزش حضوری آرام و تدریجی که به عنوان گام سوم مطرح است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، اضافه کرد: آموزش در مدارس کم جمعیت روستایی و عشایری که سال گذشته نیز حضوری بوده اند و دسترسی به فضای مجازی ندارند امسال نیز حضوری خواهد بود.

وی ادامه داد: آموزش در مدارس با جمعیت متوسطه به صورت ترکیبی خواهد بود و ساعات آموزشی نصف حضوری و نصف مجازی خواهد بود. البته این موضوع ۱۵ روز بعد از اتمام واکسیناسیون پیگیری می‌شود.

کاظمی تصریح کرد: در گام سوم مدارس با تراکم بالا و پرجمعیت است که در صورت مهیا بودن زیرساخت‌ها با گروه بندی دانش آموزان و حضور یک روز در میان، و حضور حداقلی آموزش‌ها حضوری خواهد شد.

وی افزود: هرچند واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در دستور کار است، اما واکسیناسیون دانش آموزان شرط بازگشایی مدارس نیست بلکه به هر میزان که بشود پروتکل‌ها را رعایت کرد، می‌توان مدارس را بازگشایی کرد، لذا به طور کلی بازگشایی مدارس در سال جدید تحصیلی با توجه به تراکم جمعیت و زیرساخت‌های بهداشتی در هر منطقه متفاوت خواهد بود و در این زمینه نیز تفویض اختیار خو اهد شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آموزش و پژوهش