پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۹۹۹
|
کد خبر: ۵۵۴۱
سایت کاوش "آسیاب قطار آبی تاریخی" دانشگاه بوعلی‌سینا، با حضور مسؤولین دانشگاه و استان، رونمایی شد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار بسنا، سایت کاوش "آسیاب قطار آبی تاریخی" دانشگاه بوعلی‌سینا، با حضور مسؤولین دانشگاه و استان، رونمایی شد.

دکتر اسماعیل همتی ازندریانی عضو هیات علمی باستان‌شناسی این دانشگاه و سرپرست گروه کاوش آسیاب قطار آبی تاریخی دانشگاه بوعلی‌سینا در این‌باره به خبرنگار بسنا گفت: در مجاورت رودخانه‌ای که در بین زمین‌های دانشگاه است، آسیاب قطار آبی شناسایی شد و پس از هماهنگی‌های لازم و اخذ مجوز کاوش، کاوش‌های باستان‌شناسی با هدف خواناسازی و شناسایی بقایای معماری در این محل آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حین انجام کاوش‌ها، کانال و آب‌راهه جهت انتقال آب از رودخانه به آسیاب، چندین فضای معماری، سنگ آسیاب و یافته‌های سفالی و ... کشف و شناسایی گردید.

همتی اضافه کرد: این یافته‌های فرهنگی عمدتا مربوط به قرون متاخر اسلامی و تقریبا متوجه دوره قاجار است، که براساس شواهدی که تا امروز بدست آمده، تا اوایل قرن معاصر مورد استفاده بوده است.

وی همچنین عنوان کرد: با توجه به موقعیت قرارگیری آسیاب قطار در اراضی دانشگاه و در محدوده شهر همدان، با کاوش باستان‌شناسی، حفظ و نگهداری این اثر ارزشمند، می‌توان آن را تبدیل به یک سایت - موزه گردشگری کرده و به یک جاذبه گردشگری جالب در یک محیط آکادمیک و دانشگاهی تبدیل نمود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست