پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۲۷۳۱
|
کد خبر: ۵۵۸
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان؛

20 نوع فعالیت در بخش کشاورزی استان همدان

رضوانی جلال، در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان، گفت: بخش کشاورزی استان در بیش از ۲۰ نوع فعالیت و محصول دارای رتبه های برتر کشور و استان های همجوار می باشد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
به گزارش خبرنگار بسنا، رضوانی جلال، امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، در جلسه قرارگاه اقتصاد مقاومتی استان همدان، ضمن تشریح اینکه استان همدان حدودا دارای ۱۱۵۰۰۰ هزار بهره برداری کشاورزی و ۳۰ % از اشتغال می باشد، گفت: بخش کشاورزی استان در بیش از ۲۰ نوع فعالیت و محصول دارای رتبه های برتر کشور و استان های همجوار می باشد. از مجموع ۱۰۳۰۰۰ بهره برداری زمین های کشاورزی، ۹.۸ % مربوط به زمین های کمتر از ۵ هکتار، ۳۷% مربوط به زمین های ۵ تا ۲۰ هکتار، ۳۰% مربوط به زمین های ۲۰ تا هکتار و ۲۳.۲% مربوط به زمین هایی با هکتار ۵۰ به بالا است و تنها ۲.۲ درصد از بهره برداران با سواد بخش دارای تحصیلات عالی مرتبط و غیر مرتبط می باشند. 

وی درباره سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی اظهار کرد: ما در این باره حمایت مؤثر و ساماندهی فرآیند تولید و اصلاح نظام بازار محصولات کشاورزی را شاهد بودیم. 

رضوانی جلال افزود: همچنین با طراحی سامانه ایجاد تعادل تولید و مصرف و تجارت محصولات راهبردی زمینه را برای اجرا آماده کردیم و با افزایش پژوهش های کاربردی، استفاده از فناوری های زیستی و نوین و تولید در محیط های کنترل شده مواجه بودیم.

وی از طرح های اجرایی اولویت دار در بخش کشاورزی گفت و تشریح کرد: در این زمینه اجرای سامانه های نوین آبیاری، احداث شبکه های فرعی آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، انتقال آب با لوله، احیا و مرمت قنوات و طرح های کوچک و زودبازده تأمین آب را داشته ایم. 

وی خاطرنشان کرد: در بخش زراعت نیز شاهد توسعه کشت دانه های روغنی، توسعه کشت حبوبات، توسعه سیستم نوین آبیاری و افزایش تولید محصولات زراعی و راهبردی بودیم. 

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان درباره عملکرد 6 پروژه اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶ تشریح کرد: تولید گندم ۹۵%، تولید چغندر قند ۲۰۴%، تولید سیب زمینی ۹۶% و تولید دانه های روغنی ۶۲% بوده است و درصد تحقق تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی ۱۰۱، تولید نهال اصلاح شده ۱۱۱ و آفت کشی غیر شیمیایی ۱۲۴ بوده است. 

وی اضافه کرد: به دلیل پر آب بر بودن سطح زیرکشت چغندرقند با همکاری متصدیان مربوطه، بین ۳۰ تا ۴۰ هکتار کاهش یافته است. اما این کاهش دارای جایگزین های متفاوت در اقصی نقاط استان است؛ به عنوان مثال در نهاوند محصولاتی چون گشنیز، سیر و کلزا جایگزین این محصول پرآب‌تر می‌شوند.

خبرنگار: انتصامی
عکس: شهروز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی