پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۸۸۵
|
کد خبر: ۵۶۳۲
دکتر محمدرضا آهنچیان از برگزاری حضوری امتحانات، به عنوان گزینه مورد نظر دانشگاه‌ها خبر داد.
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۸ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰
به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا آهنچیان به سیاست وزارت علوم در خصوص نحوه امتحانات پایان ترم نیم سال جاری تحصیلی دانشجویان اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا دانشگاه‌ها از ۱۵ آبان ماه جاری می‌توانستند نسبت به ازسرگیری آموزش حضوری دانشجویان خود اقدام کنند. بر اساس اطلاعاتی که از تمامی دانشگاه‌ها دریافت شد، برخی از دانشگاه‌ها که شرایط مساعدتری داشتند، آموزش حضوری خود را آغاز کردند و برخی از آنها، آغاز آموزش حضوری دانشجویان را به آذر ماه موکول کردند. با توجه به وضعیت متغیر همه گیری بیماری کووید-۱۹ در مناطق مختلف کشور و نیز تفاوت در شرایط دانشگاهها، به نظر می‌رسد امکان ازسرگیری صد درصدی آموزش در همه دانشگاه‌ها به صورت حضوری به ویژه در دوره‌های کارشناسی وجود نداشته باشد.

آغاز پلکانی آموزش حضوری دانشگاه‌ها

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی فعالیت‌های مبتنی بر حضور دانشجویان در دانشگاه را به صورت پلکانی و تدریجی آغاز کرده اند و ادامه می‌دهند؛ همچنان که برخی از دانشگاه‌ها شامل دانشگاه جامع علمی – کاربردی که کمترین دانشجویان غیر بومی را در میان زیرنظام­های آموزش عالی دارد، آموزش حضوری خود را شروع کرده اند و در ادامه دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز که جمعیت دانشجویی غیر بومی کمتری دارد، بخش عمده‌ای از آموزش‌های خود به صورت حضوری را آغاز کرده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با بالا رفتن نسبت دانشجویان بومی یک دانشگاه به دانشجویان غیربومی، امکان بازگشایی دانشگاه بیشتر خواهد شد، زیرا دانشجویان بومی به برخی از امکانات از جمله خوابگاه نیازی ندارند.

سخنگوی ستاد از سرگیری آموزش حضوری دانشگاهها، همچنین تاکید کرد: قطعا در ادامه نیمسال جاری تحصیلی، به صورت تدریجی تمامی دانشگاه‌ها به سمت آموزش حضوری دانشجویان با نسبت هر چه بیشتر، حرکت خواهند کرد، اما این موضوع هم امکان پذیر نیست که ما در نیمسال جاری بتوانیم در سراسر کشور، آموزش‌های خود را به صورت صد در صدی برای تمامی دانشجویان و مقاطع تحصیلی، به شیوه حضوری برگزار کنیم.

برای نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان

دکتر آهنچیان همچنین به برنامه وزارت علوم در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان اشاره کرد و یادآور شد: باید این نکته را بپذیریم که نقطه ضعف آموزش عالی در شرایط فعلی استفاده کامل از آموزش مجازی، برگزاری امتحانات به صورت امن است. در واقع در شیوه مجازی، آموزش دانشجویان در دروس نظری می­توانستند به صورت کامل و گاهی بهتر از آموزش حضوری برگزار شود، اما در زمینه برگزاری امتحانات امن مجازی، محدودیت­هایی وجود دارد که باعث نگرانی در برخی دانشگاه‌ها شد و در همین دانشگاه­ها، کیفیت آموزش عالی از ناحیه امتحانات دانشجویان، دچار آسیب شد. به طوری که از یک نگاه، ارزش و تاثیر آموزش مجازی به دلیل شائبه‌هایی که درباره امنیت امتحانات به روش الکترونیکی وجود داشت و شایعه‌هایی که در این باره رواج یافت، مورد سوال قرار گرفت.

سیستم امنی برای امتحانات مجازی نداریم

سخنگوی ستاد ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها همچنین خاطر نشان کرد: مانند بسیاری از نظام‌های پیشرو آموزش عالی دنیا، متاسفانه ما هم نتوانستیم در دانشگاه‌ها سیستم امنی برای برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان ایجاد کنیم. به همین دلیل آسیب‌هایی نیز در این زمینه دیدیم. در این شرایط راه­های میانبری وجود داشت که موثر افتاد.

میانیگن معدل دانشجویان در ترم‌های مجازی

این مقام مسئول ادامه داد: برای مثال هنگامی که اساتید به این موضوع دقت داشتند که بتوانند ارزشیابی دانشجویان را به صورت مستمر و در طول ترم انجام دهند، نتایج ارزشیابی واقعی‌تر بود. در تأیید کنترل قابل قبول دانشگاه‌ها بر موضوع ارزشیابی معتبر از عملکرد تحصیلی دانشجویان، بررسی‌های موثقی که انجام شده است نشان می‌دهد که میانگین معدل کل دانشجویان، در یک نیم سال تحصیلی با بهره مندی از آموزش مجازی، با معدل آن‌ها در دوره‌ای که آموزش، حضوری بوده است تفاوت معنی داری نداشت؛ در حالی که تصور غالب این بود که معدل دانشجویان در امتحانات مجازی افزایش پیدا کند.

دکتر آهنچیان همچنین تاکید کرد: این که دانشجویان نتوانستند از طریق آزمون‌های مجازی بازخورد دقیقی از عملکرد خود از طریق امتحانات به شیوه الکترونیکی داشته باشند، موجب شده است در نیمسال جاری با وجود محدودیت‌های کنونی و آتی برای حضور همه دانشجویان در دانشگاه، بر برگزاری امتحانات به شیوه حضوری در تمامی مقاطع تحصیلی و برای همه دانشجویان تأکید شود. تنها عامل بازدارنده در صورتی است که در برخی مناطق و شهر‌های دانشگاهی، پیک جدید شیوع کرونا مانع از برگزاری امتحانات حضوری شود.

وضعیت واکسیناسیون دانشجویان

وی همچنین یاد آور شد: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی ما واکسینه هستند و آمار دانشجویان واکسینه شده دوره کارشناسی و کاردانی نیز رضایت بخش است، بنابراین اگر ثبات نسبی در وضعیت همه گیری بیماری، در سطح کشور وجود داشته باشد، می‌توانیم با توجه به روند سریع واکسیناسیون دانشجویان، امتحانات را به شیوه حضوری برگزار کنیم.

امتحانات میان و پایان ترم دانشجویان در بازه زمانی یکسانی برگزار نخواهد شد

آهنچیان خاطرنشان کرد: به این دلیل که دانشگاه‌ها در یک تاریخ واحد، نیمسال جاری خود را آغاز نکرده اند و از سویی دانشجویان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد ورودی ۱۴۰۰ با تاخیر وارد دانشگاه شده اند، امتحانات میان و پایان ترم دانشجویان در بازه زمانی یکسانی برگزار نخواهد شد.

برگزاری حضوری امتحانات، گزینه مورد نظر دانشگاه‌هاست

این مقام مسئول تاکید کرد: در تعیین زمان و شیوه برگزاری امتحانات میان ترم به شکل حضوری یا مجازی، گروه‌های آموزشی و دانشگاه‌ها تصمیم گیرنده هستند. اما از آنجا که تا امتحانات پایان ترم در حدود ۲ ماه فرصت باقی است و امیدوار هستیم در این فاصله هم پوشش واکسیناسیون جامعه دانشگاهی با دو دوز کامل شده باشد و هم دانشگاه‌ها شرایط مناسب تری برای پذیرش همه دانشجویان در بازه زمان برگزاری امتحانات در دانشگاه را داشته باشند، اهتمام به برگزاری امتحانات به شیوه حضوری مورد نظر همه دانشگاه‌ها برای همه دانشجویان است.

وی ادامه داد: اثبات این که کدام دانشگاه‌ها آمار‌های بالاتری ناشی از تخلفات امتحانی داشتند بسیار دشوار است، اما برای پیشگیری از بروز چنین آسیبی، به جز روش‌های ارزشیابی عملکرد دانشجو در طول نیمسال و ارزشیابی پروژه محور درسی، می‌توان از وجود اهرم‌های نظارتی که در اختیار دانشگاه‌ها قرار دارد نیز استفاده بیشتری کرد. قوانین کمیته انضباطی دانشگاه‌ها در شرایط آموزش حضوری درباره رفتار‌های ناهنجاری مانند تقلب در امتحان که در درصد بسیار اندکی از دانشجویان رخ می‌دهد، در مورد امتحانات مجازی نیز صدق می‌کند و این موضوع به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است؛ بنابراین اگر در سه نیمسال گذشته که دانشگاه‌ها درگیر آموزش مجازی بوده اند، مواردی از تخلف یا رفتار ناهنجار مشاهده شده است، دانشگاه‌ها موظف به رسیدگی به این تخلفات بوده و هستند.

درخواست مرخصی تحصیلی گروهی

سخنگوی ستاد از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها درخصوص میزان دریافت درخواست مرخصی‌های تحصیلی بدون در نظر گرفتن سنوات تحصیلی در طول سه نیمسال آموزش مجازی خاطرنشان کرد: دانشجوها، تقاضا‌هایی برای دریافت مرخصی‌های تحصیلی بدون در نظر گرفتن سنوات داشته اند که بر اساس گزارش‌های غیررسمی می‌توان برآورد داشت که میزان این درخواست ها، به طور طبیعی، افزایش پیدا کرده است. ما مواردی را شاهد بودیم که گروهی از دانشجویان با یکدیگر درخواست مرخصی تحصیلی در یکی از ۳ نیمسال گذشته را داشتند، در حالی که استفاده از مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیل بر اساس ابلاغیه‌های معاونت آموزشی فقط شامل دانشجویانی می‌شد که تحصیل شان تحت تاثیر همه گیری بیماری کووید-۱۹ مختل شده یا آسیب دیده بود.

به گفته وی، دانشگاه ها، تنها درخواست‌هایی که دانشجو در آن بر اثر ابتلای به کرونای خود یا اعضای خانواده دچار آسیب شده و درخواست مرخصی داشت را مورد موافقت قرار می‌دهند. البته به جز ابتلای خود و خانواده، در مواردی که همه گیری و وضعیت فوق العاده ناشی از همه گیری بیماری کووید-۱۹ بر روند و مسیرتحصیل دانشجو تاثیرات منفی گذاشته باشد هم به صورت بررسی موردی، با درخواست دانشجو موافقت شده است. به طور خلاصه در مواردی که روند و مسیر تحصیل دانشجویان به طور مستقیم یا غیر مستقیم از کرونا آسیب ندیده باشند، مشمول تسهیلات یا انعطاف آموزشی نخواهند شد.

دغدغه‌ای به نام کیفیت آموزش مجازی دانشگاه‌ها

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم همچنین در خصوص افت کیفیت آموزش دانشجویان در دوره آموزش مجازی نیز گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ما مراقبت از کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها در شرایط دشوار همه گیری کرونا بود. در نگاه منصفانه، معاونان و مدیران آموزشی دانشگاه ها، در سه نیمسال گذشته بدون ادعا و ایثارگونه چراغ آموزش در دانشگاه‌ها را روشن نگاه داشتند.

آهنچینان خاطر نشان کرد: در این مدت ۳ اجلاس رسمی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور با محوریت مدیریت آموزش و ملاحظه کیفیت آن در فضای مجازی برگزار شده است. گزارش‌هایی که در این اجلاس‌ها از سوی معاونان دانشگاه‌های دولتی ارایه شد نشان داد که خوشبختانه با همکاری اکثریت اعضای هیئت علمی، کیفیت آموزشی، با شاخص‌هایی نظیر آمار مشروطی دانشجویان آسیب جدی ندیده است. باید خاطر نشان کنم که در این مورد بیشترین دغدغه که به جا به نظر می‌رسید مربوط به کیفیت آموزش در رشته‌هایی بود که برنامه درسی انان تعداد بیشتری دروس عملی را شامل می‌شد. در ۳ نیمسال گذشته، در میان دروس همه مقاطع به ویژه در دوره‌های کاردانی و کارشناسی، بیشترین دغدغه متوجه حفظ کیفیت دروس عملی بوده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: به طور کلی ما در وزارت علوم گزارشی مبنی بر افت تحصیلی دانشجویان در دانشگاه‌ها در دوره استفاده از آموزش‌های مجازی نداشتیم، اما در آموزش عالی دنیا همواره این سوال مطرح است که آیا کیفیت آموزش تمامی رشته‌ها و دروس به شیوه آموزش مجازی، همانند آموزش حضوری است؟ که پاسخ ما منفی است.

وضعیت ساختار‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها

وی با تاکید بر این که ساختار ارائه آموزش‌های مجازی در دانشگاه‌های ما، به ویژه از نظر دسترسی به سخت افزار آموزش الکترونیکی مطلوب است، خاطر نشان کرد: بر خلاف تصوری که وجود دارد مشکل دانشگاه‌های کوچکتر در زیر مجموعه زیرنظام آموزش عالی دولتی، برای ارائه آموزش‌های مجازی، مشکلات زیر ساختی وسخت افزاری نیست چرا که در این دانشگاهها، امکانات مناسبی برای توسعه زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی وجود دارد که گاهی در دانشگاه‌های بزرگ‌تر کمیاب است. در این دسته از دانشگاه ها، مشکلات بیشتر مربوط به عوامل درون دانشگاهی شامل عامل انسانی و نرم افزاری، و عوامل برون دانشگاهی نظیر کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات با نماد اینترنت، گزارش شده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم ادامه داد: بنابراین ارزیابی ما در وزارت علوم طی نزدیک به دو سال آموزش مجازی این است که مشکل دانشگاه‌ها برای مدیریت آموزش مجازی سخت افزاری نبود، این مراکز اغلب مشکل ارتباطی نظیر اینترنت داشتند که آن هم خارج از اراده و توان وزارت علوم بود. البته در برخی از زیرنظام‌ها و موسسات آموزش عالی، گزارش‌هایی از مشکلات سخت افزاری دریافت شده بود که پاره‌ای از انتقادات را متوجه ان‌ها می‌­ساخت.

وضعیت آموزش دانشگاه‌ها ارزیابی می‌شود

دکتر آهنچیان همچنین از برنامه ارزیابی وضعیت آموزش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در دوره استفاده از آموزش الکترونیکی خبر داد و گفت: این ارزیابی بر اساس شاخص‌های مورد توافق مرکز منطقه‌ای علوم (ISC) و کارگروه آموزش‌های الکترونیکی زیر نظر معاونت آموزشی صورت می‌گیرد تا نقاط قوت و ضعف و دستاورد‌های آموزش الکترونیکی دانشگاه‌ها مشخص شود. به همین منظور دانشگاه‌ها می‌باید اطلاعات مورد نظر بر اساس شاخص‌ها را در سامانه­ای که به همین منظور طراحی شده است، بارگذاری کنند.

سیاست وزارت علوم برای بازگشایی دانشگاه‌ها از ترم آینده

دبیر ستاد از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی عالی در خصوص برنامه و چشم انداز وزارت علوم برای بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها از ترم آینده نیز گفت: اگر همانطور که برخی مسئولان وزارت بهداشت عنوان کردند در ۲۲ بهمن سال جاری پایان رسمی کرونا در کشور اعلام شود، قطعا در نیمسال بعد، آموزش دانشجویان در همه دوره­های تحصیلی به صورت صد درصد حضوری انجام خواهد شد. همان طور که وزارت علوم از همان ابتدای شیوع کرونا به صورت منطقی اعلام کرد تصمیات خود را ذیل تصمیمات ستاد ملی کرونا خواهیم گرفت و فقط در آن چارچوب، مقررات داخلی خود را تنظیم می‌کنیم؛ در این رابطه هم اگر پایان کرونا در بهمن ماه سال جاری جشن گرفته شود نیمسال دوم سال تحصیلی دانشگاه‌ها کاملاً حضوری خواهد بود.

محدودیت دانشگاه‌ها برای بازگشایی حضوری

آهنچیان همچنین تاکید کرد: اگرچه به دلیل برخی مشکلات اجرایی شامل محدودیت‌های بودجه که بر تأمین مالی زیرساخت­های اسکان و تغذیه دانشجویان تاثیر مستقیم دارد، و عدم واکسیناسیون کامل جامعه دانشگاهی در نیمسال جاری، امکان بازگشت آنی دانشگاه‌ها به آموزش حضوری، فراهم نشد، اما دانشگاه‌ها موظف هستند تا آمادگی خود را در حد توان و مطابق پروتکل‌های بهداشتی، برای ازسرگیری آموزش‌های حضوری داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: دوباره تاکید می‌کنم که حضور دانشجویان در دانشگاه با وجود آمادگی دانشگاه­ها، مشروط به شرایط کشور و همه مناطق و شهر‌های دانشگاهی از نظر شیوع کرونا خواهد بود. یک نکته ظریف را نیز اشاره کنم که در تمام دوره دشوار زمانی همه گیری کرونا در کشور، آموزش در دانشگاه‌ها به هیچ عنوان با تعطیلی مواجه نشد؛ به این دلیل عنوان کردن اصطلاح «بازگشایی دانشگاه ها» صحیح نیست! بهتر است رسانه‌ها از مضمون «ازسرگیری آموزش حضوری» استفاده کنند.

رشته‌هایی از زبان‌های خارجی حذف نشدند

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم همچنین در پاسخ به برخی حواشی برای حذف برخی رشته‌های زبان‌های خارجی در دانشگاه‌ها تاکید کرد: این خبر صحت ندارد و هیچ محدودیتی در خصوص حفظ و یا توسعه برنامه‌های مرتبط با زبان­های خارجی اعمال نشده است.

پایش و حذف رشته‌های کم طرفدار

دکتر آهنچیان در پایان از برنامه وزارت علوم برای پایش رشته‌های کم طرفدار در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: برنامه‌های درسی که رشته‌های دایر آن‌ها در دوره کارشناسی دانشگاه‌های کشور برای سه سال متوالی زیر حدنصاب ۱۰ دانشجو ثبت نامی داشته باشند، منسوخ خواهند شد. این قاعده بر مبنای این منطق گذاشته شده است که تقاضامحوری، دلیل اصلی تأسیس و فعال بودن یک برنامه است، که اگر برای آن، متقاضی وجود نداشته باشد، لزومی به پرداخت هزینه دولت برای حفظ آن رشته مشاهده نمی‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۲۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
دانشگاهایی که مجبورند تاپایان ترم جاری کلاس هارا به صورت مجازی ادامه دهند؛خیلی بهتراست که امتحانات راهم کاملا به صورت مجازی برگزارکنند.زیرا که تغییر یکباره شرایط در بازه ی امتحانات ممکن است خیلی ازدانشجویان رادچاراسترس واضطراب کند.
الخصوص دانشجویان مقطع کارشناسی برای اینکه بتوانند با فضای آموزش حضوری اخت شوند به بازه ی زمانی حداقل یک ونیم ماهه نیازاست .ازطرفیم اسکان دانشجویان درخوابگاه دراین بازه ممکن است موجب همه گیر شدن ویروس کرونا شود که لغو امتحانات را به همراه دارد
سعید
France
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
ظلمه با این وضعیت آموزش مجازی امتحان حضوری بشه استاد فیزیک درس دو ساعته رو ۳۰ دقیقه ای تموم می‌کنه بدون حل تمرین بین این ۳۰ دقیقه هم ۱۰ دقیقه چای بیسکویت میخوره به بهانه این که گلوش درد میکنه
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
با توجه به اینکه اکثرا یا بهتر بگویم همه دانشجویان واکسن زده اند و اگر دانشجویی واکسن نزده مشکل خودش است
و با توجه به اینکه در استان بوشهر و بعضی دیگر از استان های محروم وضعیت اینترنت چندان مطلوب نیست خواهشمندیم نسبت به حضوری شدن دانشگاهها مسوولین کارشکنی نکنند.
محمد هادی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
سلام،به نظر من جایز وبهتر بود که صبر میکردید همه دانشجویان به طور کامل واکسینه میشدند واز ترم آینده بهمن حضوری میشد دانشگاه،پس تکلیف ما که تازه یک دوزواکسن زدیم وآسترازنکا رازدیم و۲ماه دیگر طول میکشدتادوز دوم،چیست؟ودانشجویی که محل دانشگاه تا محل سکونش فرق میکند اگر حضوری کنید چیست؟یک کمی هم به فکرمشکلات دانشجو باشدکه، نیستید متاسفانه،بی برنامه یک دفعه تصمیم میگیرید واصلا هم به فکر معضلات دانشجویان نیستید.
احمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
باسلام،می خواستم بدانم الان اولویت با سلامت دانشجویان است یا فقط به فکر این هستید که حضوری کنید دانشگاه را بابا هنوز بیشتر دانشجویان نصفه ونیمه واکسینه شدند وتورا به خدا دوباره بایک اشتباه وعجله پیک کرونا رابالا نبرید،اگر ترم حداقل آینده بازگشایی کنید دانشجویان با خطر کمتر واطمینان بیشتر درکلاس ها حاظر میشوند،بعضی از دانشگاه ها کلاس های کوچک ونامناسبی دارند که از لحاظ فاصله گذاری هم استاندارد نیستن متاسفانه،با وجود آمدن پیک۶ کرونا وفصل سرما هم خطر بیشتر میشود،خود دانید.ممنون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
انقدر سیستم فضای مجازی بی در پیکر بود .که در اینده نه چندان دور دانشجویان با معدل بالا وارد جامعه میشوند .اما متاسفانه دریغ از یک درصد سواد علمی
فاجعه جبران ناپذیر اموزش مجازی کشور را به شدت تهدید میکند
هاجر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
سلام همیشه در حق دانشجو دانشجویاد گرفتید ظلم کنیدچراوسط ترم مجازی می خواهید حضوری کنید؟بیشتردانشجویان علمی کاربردی کیش به دلیل اینکه کرایه خانه ها بالا هست وبومی هم نیستند به شهرهای خودشان برگشتندواگر یکدفعه وسط ترم جاری که هستیم بخواهید حضوری کنید چطوری برگردند به کیش؟اگر مجازی باشد دانشگاه، می توانند درکلاس ها ازراه دورهم شرکت کنند،همه کاراتون همین طور بی برنامه وبدون فکر هست،نفس شما از جای گرم بلند میشودواصلا به فکر مشکلات دانشجونیستیدوبس متاسفانه،خداازشمانگذرد.
ناشناس
United States
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها معقول نیست/ نظر ستاد ملی کرونا فصل‌الخطاب است

صفحه نخست
پرطرفدارترین عناوین