پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۲۳
|
کد خبر: ۵۷۲۵
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان:

وحدت حوزه و دانشگاه سمت و سوی علوم را به سمت خردورزی می‌برد

آیت‌الله حبیب شعبانی موثقی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شده تا سمت و سوی علوم به سمت خردورزی برود.
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۷ آذر ۱۴۰۰
به گزارش بسنا، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌موثقی در مراسم تکریم رئیس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه بوعلی‌سینا و مراسم گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: تحقق تمدن اسلامی اگر بخواهد اتفاق بیافتد لازم است حوزه و دانشگاه در کنار هم باشند.

شعبانی‌موثقی با بیان اینکه وحدت اگر به معنای حضور در دانشگاه باشد قبل از انقلاب هم بود، تصریح کرد: در قرن ۱۷ که مسئله علم مطرح شد، اگوسنت کنت که پدر پوزیتیوست‌هاست در راس علم، ریاضی را قرار داد و پس از آن؛ فیزیک، شیمی، زیست شناسی و سپس جامعه شناسی مطرح شد و از منظر دانشگاه، علم فقط علم اثباتی است و هرم علم از ریاضیات شروع می‌شود و در قرون بعد روانشناسی هم به علوم، اضافه کردند.

وی ادامه داد: در این دوران که دانشگاه با این تفکر شکل گرفته، علوم انسانی هیچوقت جدی گرفته نشده و از اول انقلاب، تنها دو وزیر علوم، تحصیلات علوم انسانی داشتند.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان، اظهار کرد: ما اگر بخواهیم به وحدتی دست پیدا کنیم که جامعه را به سمت تمدن اسلامی پیش ببرد باید نرم افزار هم داشته باشد و قطعاً توسعه و پیشرفت در عرصه‌های مختلف نیازمند اقتصاد و توسعه است، اما تمدن اسلامی بدون علوم انسانی پیش نمی‌رود.

شعبانی‌موثقی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی واقعا زمانبر است، گفت: تمدن غربی مبتنی بر هوش است، اما توسعه و پیشرفتی که مبتنی بر هوش است با دانشگاهی که مبتنی بر خردورزیست، متفاوت است.

وی ادامه داد: هوش قوه محرکه توسعه در دنیاست و سرعت زندگی بشر مبتنی بر هوش است، اما کشف پدیده‌ها فارغ از اخلاق است بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شده تا سمت و سوی علوم به سمت خردورزی برود.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان، اظهار کرد: در توسعه و پیشرفت هوشی، فقر و غنا مهم نیست و آنچه در دانشگاه رخ می‌دهد همان فرهنگ غربی است و ما انسان‌های متمدن در ساختار غربی قرار گرفتیم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست