پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۴۴۲
|
کد خبر: ۵۸۳
دکتر یعقوب محمدی فر، در اختتامیه دهه سرآمدی آموزش گفت: هیچ کشوری توسعه نمی یابد مگر اینکه دانشگاه توسعه یافته ای داشته باشد و محور آن بر دانایی باشد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۸ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا، بسنا، دکتر یعقوب محمدی فر در مراسم اختتامیه دهه سرآمدی آموزش که عصر دوشنبه در سالن همایش سرو دانشکده کشاورزی برگزار شد، با اشاره به سهم وسیع دانشگاه و آموزش و پژوهش و کارآفرینی، از بودجه سال 1397 بیان کرد: هیچ کشوری توسعه نمی یابد مگر اینکه دانشگاه توسعه یافته ای داشته باشد و محور آن بر دانایی باشد. اگر محور توسعه بر دانایی باشد کشور به ناچار باید دانشگاه را به عنوان اصل اول و پایه وستون خود قائل شود.

وی با بیان موضوع مأموریت گرا شدن دانشگاه ها، مأموریت بین المللی دانشگاه بوعلی سینا را با وجود دانشگاه D8 در کنار مأموریت های ملی و منطقه ای در راستای آمایش آموزش عالی توسط دانشگاه مادر، یاد آور شد.

دکتر محمدی فر افزود: برای توسعه دانشگاه باید چند اصل مهم مورد توجه قرار گیرد: نخست رعایت اصل شایسته سالاری در جذب هیأت علمی، دوم اصلاح هرم هیأت علمی و سوم بازنگری در رشته ها و فعال کردن رشته های کارآمد است.

وی در ادامه با اشاره به این که با توجه به قوانین موجود برای تعیین مسیر و برنامه های آتی دانشگاه که گاها حتی برخی از این قوانین متناسب با هم نیستند، تأکید کرد: امر مدیریت دانشگاه در چنین شرایطی امری دشوار است، در این زمان منابع و قوانینی که دانشگاه ملزم به الهام گیری از آنها هستیم را می توان قانون اساسی جمهوری اسلامی، سیاست های اقتصاد مقاومتی، سند توسعه دانشگاه اسلامی، سند نقشه جامع علمی کشور، سند چشم انداز1404، سیاست های کلی علم و فناوری، قانون و اهداف و تشکیلات وزارت علوم، قانون احکام دائمی، برنامه دولت دوازدهم، برنامه ششم توسعه، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند آمایش آموزش عالی و نیز منویات مقام معظم رهبری در ارتباط با دانشگاه، نام برد.

دکترمحمدی فر در ارتباط با فرآیند تدریس و حضور در کلاس اساتید، بر تعامل دوگانه بین آموزش دهنده و آموزش گیرنده در فضای امن کلاس و نیز تدریس سرفصل های موجود با محتوای غنی، اشاره نمود و توصیه کرد: از اساتید می خواهیم تا از دانشجویان در مورد دانسته هایی که خود به دانشجویان آموزش داده اند، ارزیابی مستمر و تدریجی داشته باشند، تا بازدهی و بهره وری علمی مناسب بدست آید.

رئیس دانشگاه بوعلی سینا در ادامه تدریس را علاوه بر علم به عنوان هنر معرفی نموده و تاثیر رفتار و گفتار اساتید را بر دانشجویان یادآور شد و افزود: دانشجوی آموزش دیده باید از مرحله آگاهی به خود آگاهی برسد و به عنوان یک منتقد قادر به تشخیص سره از ناسره باشد و در این صورت است که آموزش خوب منجر به داشتن پژوهشگر خوب می شود.

در پایان این مراسم از اساتید برتر در گروه های مختلف آموزشی دانشگاه بوعلی سینا تقدیر و تشکر گردید.

خبرنگار: قاسمیه

عکس: امینی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست