پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۶۴
|
کد خبر: ۵۸۴۸
هیات وزیران، پلیس راهور را مامور به صدور سند مالکیت رسمی و کارت شناسایی وسایل نقلیه کرد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۸ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
به گزارش بسنا و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به موجب مصوبه هیات وزیران، تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارتخانه ها، سازمان‌ها و مؤسسات و دانشگاه ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهاد‌های عمومی غیردولتی (در مواردی که آن بنیاد‌ها و نهاد‌ها از بودجه کل کشور استفاده می‌نمایند)، مؤسسات عمومی، بنیاد‌ها و نهاد‌های انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیاد‌ها و مؤسساتی که زیر نظر، ولی فقیه اداره می‌شوند و همچنین دستگاه‌ها و واحد‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است.

اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه آنها، ستاد اجرایی و قرارگاه‌های سازندگی و اشخاص حقوقی وابسته به آنها، مشمول «آیین نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی کشور» بوده و ملزم به اعمال تکالیف مقرر در آن هستند.

تشریح شرایط و ضوابط ورود به خدمت، جذب و استخدام نخبگان و استعداد‌های برتر، راهکار‌ها و اقدامات لازم برای نگهداشت نخبگان و استعداد‌های برتر، امتیازات و تسهیلات در نظر گرفته شده برای برگزیدگان این آیین نامه و تشکیل کارگروه دائمی مشترک به منظور نظارت بر حُسن انجام مواد آیین نامه و نحوه رسیدگی به شکایات و اعتراضات برگزیدگان، از دیگر مواد مندرج در آیین نامه یاد شده است.

تعیین تکلیف نقل و انتقال وسایل نقلیه (خودرو) به مراکز تعیین شده توسط نیروی انتظامی

دولت با هدف یکپارچه سازی فرآیند نقل و انتقال خودرو و ضرورت تسهیل و تسریع امور مربوط به آن و پرهیز از فرآیند‌های طولانی و پیچیده صدور اسناد مالکیت و نقل و انتقال اسناد خودرو و تمرکز آن در مرجع واحد، با پیشنهاد وزارت کشور در خصوص لایحه اصلاح ماده (۲۹) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مبنی بر تعیین تکلیف نقل و انتقال وسایل نقلیه به مراکز تعیین شده توسط نیروی انتظامی موافقت کرد.

لایحه مذکور مشتمل بر احکام مترتب بر فرآیند نقل و انتقال خودرو از قبیل تعیین تکلیف چگونگی ثبت مالکیت، نقل و انتقال، تنظیم اسناد رهنی، اخذ مالیات، عوارض و سایر موارد مرتبط است که با بهره گیری از تجارب سایر کشور‌ها و با استفاده از ظرفیت نیروی انتظامی برای انجام این امور به ویژه از حیث احراز اصالت خودرو و هویت خریدار و فروشنده، تهیه و تدوین شده است و تصویب و اجرای آن، موجب حذف یا کاهش هزینه‌های اضافی مترتب بر نقل و انتقال خودرو برای مردم خواهد شد.

به موجب لایحه یاد شده، متعاملین وسیله نقلیه موتوری یا نمایندگان قانونی آنان مکلفند برای نقل و انتقال وسایل نقلیه خود به مراکز تعیین شده توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مراجعه و درخواست خود را در سامانه شماره گذاری ثبت نمایند. پلیس راهور پس از بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت متعاملین و اقامتگاه خریدار، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق شامل هرگونه مالیات یا عوارض تعیین شده وسیله نقلیه موتوری موضوع معامله، اقدام به اختصاص پلاک به نام آخرین مالک، نصب بر روی وسیله نقلیه و صدور سند مالکیت رسمی و کارت شناسایی وسیله نقلیه می‌نماید.

نیروی انتظامی جز مبالغ مذکور و نیز مبلغی که با رعایت قوانین مربوط در مقابل واگذاری یا تعویض پلاک خودرو دریافت می‌کند، مجاز به دریافت وجه دیگری نمی‌باشد.

مراجع قضایی و ادارات اجرای اسناد رسمی حسب مورد مکلفند به صورت برخط یک نسخه از احکام قطعی ناظر به سلب یا انتقال مالکیت، حجر و ورشکستگی اشخاص و نیز دستور‌های مربوط به توقیف خودرو را به راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، ارسال نمایند و نیروی انتظامی مکلف است مفاد احکام و دستور‌های یاد شده را در صدور سند مالکیت خودرو اعمال و در سامانه مربوط درج کند. نقل و انتقال وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای به صورت برخط به اطلاع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‏ای می‌رسد. در صورت عدم انجام تکالیف یاد شده، متخلف مطابق قواعد ضمان قهری، مسئول جبران خسارات وارده خواهد بود.

آیین نامه اجرایی کمک به شهرداری‌ها و دهیاری‌های کمتر توسعه یافته به تصویب رسید

هیات وزیران در اجرای حکم مقرر در بند (الف) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده و با هدف تعادل بخشی منطقه‌ای، حمایت از شهرداری‌ها و دهیاری‌های مناطق کمتر توسعه یافته، توسعه پروژه‌های عمرانی و خدماتی در مناطق کمتر توسعه یافته به واسطه توزیع متعادل منابع، آیین نامه اجرایی مربوط را به تصویب رساند.

به موجب آیین نامه اجرایی فوق، سازمان امور مالیاتی موظف است هر ماه ۱۰ درصد از سهم عوارض و جریمه‌های مربوط مندرج در قانون مالیات بر ارزش افزوده را پس از کسر کسورات قانونی، به تفکیک به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) واریز نماید.

عوارض موضوع آیین نامه مذکور براساس شاخص‌ها و ترتیبات مقرر در آیین نامه میان شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و روستا‌های فاقد دهیاری و مناطق عشایری توزیع می‌گردد.

همچنین براساس آیین نامه یاد شده، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور موظف است با رعایت ماده فوق، نسبت به پرداخت وجوه در چارچوب سرفصل‌های زیر اقدام نماید:

کمک به بهبود عبور و مرور
کمک به اجرای طرح‌های توسعه عمرانی و خدماتی و زیست محیطی
کمک به تجهیز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به ماشین آلات عمرانی، خدماتی و فناوری اطلاعات
پرداخت بخشی از سود تسهیلات دریافتی از مؤسسات و بانک‌ها توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای اجرای طرح‌های درآمدزا
کمک به کارآفرینی اجتماعی
کمک به بودجه هزینه‌ای شهرداری‌های شهر‌های کمتر از ۵۰ هزار نفر و دهیاری‌ها

تصویب آیین نامه اجرایی ایجاد سامانه الکترونیک متمرکز عوارض سالانه وسایل نقلیه توسط وزارت کشور

هیات وزیران به موجب تکلیف مقرر در تبصره (۱۱) ماده (۲۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده و به منظور ساماندهی وصول عوارض سالانه خودرو با هدف تسریع و تصریح در فرآیند‌ها و جلوگیری از تخلفات این بخش، آیین نامه اجرایی تبصره یاد شده را تصویب کرد.

به موجب این آیین نامه، وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کشور) مکلف است با ایجاد سامانه ملی الکترونیک متمرکز عوارض وسایل نقلیه (سمیع)، امکان محاسبه عوارض، استعلام، پرداخت و صدور الکترونیکی مفاصاحساب عوارض را برای مالکان، نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی فراهم نماید.

شهرداری‌ها، نیروی انتظامی (با رعایت طبقه بندی)، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، دفاتر اسناد رسمی و سازمان ملی ثبت احوال کشور، مراکز اسقاط و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط مکلفند نسبت به دسترسی برخط اطلاعات مورد نیاز به صورت رایگان حداکثر ظرف مدت یک ماه از تصویب این آیین نامه به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اقدام نموده و سازمان مذکور نیز موظف است دسترسی برخط سامانه سمیع را برای دستگاه‌های اجرایی فوق‌الذکر فراهم نماید.

پرداخت عوارض موضوع این آیین نامه برعهده مالک است و مالک مکلف است عوارض هر سال را تا پایان همان سال پرداخت نماید. عوارض مذکور در سالی که نقل و انتقال صورت می‌گیرد بر عهده خریدار می‌باشد و مالک بعد از پرداخت عوارض موضوع این آیین‌نامه بری­ء الذمه است.

پرداخت عوارض سالانه و آلایندگی هر سال، حداکثر تا پایان همان سال موجب برخورداری از تخفیف به میزان ۲۰ درصد است. همچنین پرداخت عوارض سالانه و آلایندگی پس از موعد مقرر مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل ۱۰ درصد عوارض سالانه است و در صورت تأخیر بیش از یک ماه، علاوه بر جریمه مذکور مشمول جریمه­ای معادل ۲ درصد عوارض سالانه به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر است.

مراکز اسقاط موظفند قبل از اسقاط وسائط نقلیه، تسویه عوارض وسایل نقلیه را به صورت برخط استعلام نمایند. وسائط نقلیه‌ای که گواهی اسقاط دارند، در سال اسقاط، مشمول عوارض آلایندگی نمی‌شوند.

وسایل نقلیه که قبل یا بعد از لازم الاجرا شدن این قانون شماره گذاری شده باشند نیز، مشمول عوارض‌های موضوع این آیین نامه می‌شوند.

ثبت سند انتقال وسایل نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی جمهوری ایران (معاونت راهنمایی و رانندگی) منوط به تسویه عوارض وسایل نقلیه مورد معامله و سایر وسایل نقلیه متعلق به انتقال گیرنده و انتقال دهنده است.

در صورتی که مالک یا مالکان وسایل نقلیه از پرداخت عوارض‌های موضوع این آیین نامه به مدت ۵ سال از سال مالکیت، خودداری نمایند و یا مبلغ عوارض و جریمه پرداخت نشده از ۵ درصد نصاب معاملات کوچک مندرج در قانون برگزاری مناقصات با اصلاحات بعدی بیشتر شود، نیروی انتظامی موظف است براساس فهرست برخط اعلامی وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) نسبت به توقف وسایل نقلیه مزبور اقدام تا پرداخت بدهی به صورت کامل انجام شود. وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها) پس از ۲ بار تذکر و با فاصله ۳ ماه به روش مقتضی به مالکین، نسبت به اعلام فهرست مذکور به نیروی انتظامی اقدام می‌کند.

اصلاح مصوبه دولت درخصوص زمان لازم الاجرا شدن پرداخت فوق العاده سختی کار کارکنان وزارت نیرو

هیات وزیران به منظور رفع خلأ زمانی در مصوبه مربوط به پرداخت فوق‌العاده سختی کار کارکنان وزارت نیرو، با اصلاح مصوبه مذکور موافقت کرد. به موجب اصلاحیه فوق، مصوبه یاد شده از تاریخ ۸ مهر ۱۳۹۹ لازم الاجراست.

موافقت دولت با اضافه شدن شرکت ساتکاب به فهرست سازمان‌های توسعه‌ای

هیات وزیران با هدف حمایت اقتصادی، فنی و تخصصی و عملیاتی نمودن فناوری‌های نوین در صنعت آب، برق و آب و فاضلاب مخصوصاٌ در نواحی کمتر برخوردار، با اضافه شدن شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) به فهرست سازمان‌های توسعه‌ای موافقت کرد.

آیین‏ نامه اجرایی قانون شکار و صید اصلاح شد

هیات وزیران به منظور رفع مغایرت قانونی آیین‏ نامه اجرایی قانون شکار و صید، همچنین ضرورت تفکیک مجوز حمل و نگهداری سلاح شکاری از موضوع پروانه شکار و صید و نیز عدم نیاز به اخذ پروانه شکار در برخی موارد استفاده از سلاح شکاری، به استناد ماده (۲۸) قانون شکار و صید، آیین ‏نامه اجرایی قانون شکار و صید را اصلاح کرد.

به موجب اصلاح مصوبه فوق، برقراری هرگونه محدودیت و ممنوعیت موقتی زمانی، مکانی، نوعی و طریقی و کمی شکار و صید هر ساله به عهده سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد که مطابق ماده (۴) قانون شکار و صید، با اصلاحات بعدی، اعلام عمومی خواهد شد.
همچنین شرط مستثنی بودن پروانه‌های حمل سلاح شکاری صادره به موجب قوانین و مقررات خاص از شمول این حکم، لغو شد.

موافقت دولت با افزایش سرمایه شرکت ملی صنایع پتروشیمی

دولت در اجرای احکام مندرج در ماده (۴) و بند (م) ماده (۱۶) اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با پیشنهاد وزارت نفت مبنی بر افزایش سرمایه این شرکت موافقت کرد. بر این اساس، سرمایه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۵۰۰ر۶۷ میلیارد ریال منقسم به ۷۵۰ر۶ میلیون سهم ۱۰ هزار ریالی افزایش می‌یابد.

همچنین وزارت نفت مکلف است ظرف حداکثر دو ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، نسبت به تهیه اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در چارچوب مقررات اقدام و لایحه مربوط را برای تصویب به هیات وزیران ارایه نماید.

دولت آیین نامه چگونگی تنظیم و انعقاد توافق‌های بین المللی را اصلاح کرد

هیات وزیران با توجه به ضرورت هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور و تسهیل انجام فعالیت‌های فرهنگی در حوزه بین‌الملل، پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص اصلاح ماده (۲) آیین نامه چگونگی تنظیم و انعقاد قرارداد‌های بین‌المللی موضوع انعقاد موافقتنامه‌های فرهنگی در عرصه بین‌المللی را به تصویب رساند.

به موجب اصلاح آیین نامه مذکور، در موافقتنامه‌های فرهنگی و هر گونه سند همکاری مشترک در زمینه‌های فرهنگی، هنری، دینی، تبلیغی و همچنین خواهرخواندگی با دولت‌ها و مؤسسات خارجی، لازم است قبل از تأیید نهایی وزارت امور خارجه، با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هماهنگی لازم به عمل آید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
استانی