پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۰۳
|
کد خبر: ۶۰۹۱
دکتر آرش قربانی‌چقامارانی تاکید کرد:

پژوهش بایستی مساله‌محور و تقاضامحور باشد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری، هدف از پژوهش دو چیز است؛ یکی رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرامدان علم و فناوری و دیگری حل مسائل کنونی و آینده کشور است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار بسنا، دکتر آرش قربانی‌چقامارانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا در گفتگو با رسانه‌ها، پیرامون حلقه مفقوده ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه اظهار داشت: سالیان سال این امر به صورت شعار وجود داشته اما تقریبا در چند ماه اخیر وزارت علوم سامانه‌ای به نام "نان" (سامانه نظام ایده‌ها و نیازها) طراحی نموده است. هدف از طراحی این سامانه این است که حلقه مفقوده بین صنعت، جامعه و دانشگاه بالاخره تا حدودی حل شود.

وی ادامه داد: تمام ارگان‌ها، شرکت‌ها و‌ صنایعی که در کل کشور هستند، مکلف می‌شوند که نیازهایشان را در این سامانه قرار دهند و از طرفی پژوهش‌گران هم ایده‌های خود را در این سامانه قرار می‌دهند و قرار بر این است که این حلقه مفقوده پیدا شود و این ارتباط ایجاد شود. این سامانه به تازگی رونمایی شده است.

دکتر قربانی بیان داشت: اعضای هیات علمی سالانه می‌توانند گرنتی را برای تحقیقات دریافت کنند که ما متعقدیم این مبلغ برای پیشرفت پژوهش کم است و کفاف کارهای پژوهشی آن‌ها را نمی‌دهد. علاوه بر آن در این خصوص آیین‌نامه‌ای را تحت عنوان آیین‌نامه متمم گرنت یا تشویقی پژوهانه طراحی کردیم. طبق این آیین‌نامه یک سری فعالیت‌ها شامل پژوهانه اضافی به اعضای هیات علمی می‌شود که یکی از محورهای این پژوهانه تشویقی مربوط به فعالیت‌های اعضای هیات علمی در رابطه با جامعه و صنعت می‌شود تا عضو هیات علمی بیشتر سراغ مسائلی برود که مساله‌محور و تقاضامحور است.

وی متذکر شد: مقام معظم رهبری در بسیاری از بیانات خود به این نکته اشاره می‌کنند که هدف از پژوهش دو چیز است؛ یکی رسیدن به مرجعیت علمی و حضور در جمع سرامدان علم و فناوری و دیگری حل مسائل کنونی و آینده کشور است. ما نمی‌توانیم بگوییم مقاله نوشتن بد است، اما پژوهش ما بایستی مساله‌محور و تقاضامحور باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا درباره سهم تولیدات علمی همدان تصریح کرد: حدود ۲.۴ درصد از تولیدات علمی کشور را همدان انجام می‌دهد و حدود ۲.۱ از جمعیت کشور را داریم و این یعنی سهم تولیدات علمی ما کمی بیشتر از میانگین کل کشوری است که البته این ایده‌آل دانشگاه بوعلی‌سینا نیست و تلاش هیات رییسه دانشگاه ارتقای آن است.

آرش قربانی‌چغامارانی عنوان کرد: نظام‌های رتبه‌بندی مختلفی داریم. در نظام رتبه‌بندی ISC در سال ۲۰۲۰ رتبه دانشگاه بوعلی‌سینا در بین کشورهای جهان اسلام بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ بوده است اما این رتبه‌ها متنوع هستند. در فصلنامه معاونت پژوهشی تمامی رتبه‌بندی‌ها به طور مستمر درج می‌شود.

وی تصریح کرد: تاکنون تعداد مقالات دانشگاه بوعلی‌سینا در ISI حدود ۷۷۳۵ و در اسکوپوس حدود ۸۴۸۶ بوده است. ۶ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه بوعلی‌سینا جزو یک درصد دانشمندان پراستناد دنیا و ۱۶ نفر جزو دو درصد دانشمندان پراستناد دنیا هستند. همچنین ۴ نفر جزو فدراسیون سرآمدان کشور هستند.

وی تشریح کرد: دانشگاه بوعلی‌سینا حدود ۴۰ واحد فناور دارد که ۵ واحد آن را شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل می‌دهد و مابقی جزو واحدهای پیشرو و رشد هستند. در یکی از این شرکت‌ها، کنه‌ای به نام شکارگر پرورش داده می‌شود که جایگزینی برای سموم کشاورزی است و با آن ما به سمت محصولات صددرصد اورگانیگ پیش می‌رویم. همچنین در یکی دیگر از شرکت‌ها قفل الکترونیک تولید می‌شود. این دانشگاه پتانسیل فعالیت در تمام حوزه‌های فناوری و دانش‌بنیان را دارد.

خبرنگار: میرزایی

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست