پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۵۷
|
کد خبر: ۶۶۷۳
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مطرح کرد:

پردیس فناوری در دانشگاه بوعلی‌سینا راه‌اندازی می‌شود

دکتر آرش قربانی‌چقامارانی از راه‌اندازی پردیس فناوری در دانشگاه بوعلی‌سینا خبر داد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱

به گزارش بسنا و به نقل از ایسنا، دکتر آرش قربانی‌چقامارانی اظهار کرد: مقدمات و امکانات تشکیل پردیس فناوری در دانشگاه بوعلی سینا فراهم و مجوز‌های اولیه دریافت شده است و در صورتی‌که تفاهم‌نامه‌های مورد نظر ما منعقد شود، تا قبل از پایان سال شاهد راه اندازی این پردیس در دانشگاه بوعلی سینا خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ساخت این پردیس موازی کاری با پارک علم و فناوری استان نیست، اظهار کرد: دانشگاه بوعلی سینا و پارک علم و فناوری در راستای همدیگر حرکت می‌کنند، از طرفی ظرفیت‌های فراوانی در استان وجود دارد، اما پارک با محدودیت فضا مواجه است.

قربانی‌چقامارانی خاطرنشان کرد: در آموزش عالی ساختاری شامل گروه آموزشی، دانشکده و دانشگاه داریم که اگر آن را به حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان تعمیم دهیم، مرکز رشد به مثابه گروه آموزشی، پردیس فناوری به مثابه دانشکده و پارک علم و فناوری به مثابه دانشگاه است.

وی در رابطه با تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور استان همدان گفت: براساس آمار‌های رسمی ۸۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور در کشور وجود دارد که سهم استان همدان از این تعداد، ۶۸ شرکت بوده و از نظر کمیت در جایگاه بیستم در میان استان‌های کشور قرار داریم که از نظر واقع‌بینانه جایگاه خوبی نیست، اما از ابتدای سال ۱۴۰۱ اقداماتی برای بهبود این وضعیت در استان آغاز شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا یادآور شد: برق، الکترونیک و مخابرات، ماشین آلات و فناوری اطلاعات دارای بیشترین فراوانی در میان ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد‌های فناور استان همدان است.

وی با بیان اینکه شعار هفته پژوهش ۱۴۰۱ «پژوهش و فناوری؛ پیشران تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است، مطرح کرد: اگر تولید دانش‌بنیان باشد، اشتغال می‌آفریند چراکه با دانش‌بنیان شدن نیازمند نیروی انسانی هستیم و پژوهش و فناوری نیروی محرک دانش‌بنیان شدن و اشتغال آفرینی است.

قربانی‌چقامارانی ادامه داد: از دیگر فواید دانش‌بنیان شدن تولیدات علاوه بر مسأله اشتغال، مقرون به صرفه بودن تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به واردات نمونه‌های مشابه خارجی است همچنین تا زمانی‌که ما تکنولوژی تولید محصولات مورد نیاز و مواد اولیه آن را نداشته باشیم باید به دیگران وابسته بمانیم.

وی تأکید کرد: به دنبال این هستیم که پژوهش‌ها را در استان مسئله محور و تقاضامحور کنیم و در همین راستا یک گرنت ویژه برای اساتید دانشگاه درنظر گرفتیم تا نیروی محرک و نخستین تشویق ما برای فعالیت در این حوزه باشد. این گرنت ویژه به افرادی تعلق می‌گیرد که در راستای اهداف دانشگاه فعالیت دارند یعنی پژوهش‌هایی انجام می‌دهند که مرجعیت علمی دارد، منجر به تولیدات علمی می‌شود و در راستای ارتباط با صنعت و جامعه تلاش می‌کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: باید یاد بگیریم چند بُعدی حرکت کنیم تا هم بتوانیم با تولید مقالات مرجعیت علمی خود را در دنیا حفظ کنیم و هم بتوانیم از این مقالات محصولی تولید یا یک چالش در اجتماع را حل کنیم. در راستای ارتباط دانشگاهیان با صنعت و جامعه مذاکراتی با سازمان‌ها و ارگان‌ها انجام می‌شود تا نیاز‌ها و چالش‌های آن‌ها در اختیار اساتید دانشگاه قرار گیرد.

وی در پایان در رابطه با مشکلات این شرکت‌ها در استان همدان گفت: یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور، پایین بودن سطح تسهیلات درنظر گرفته شده در این حوزه است به طوریکه برخی شرکت‌ها نیازمند فناوری‌های های‌تک هستند که مستلزم منابع مالی بالایی است، اما مقدار وامی که برای این شرکت‌ها درنظر گرفته شده، پاسخگوی نیازشان نیست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست