پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۶۴۴
|
کد خبر: ۶۸۶۸
در این یادداشت به مناسبت ۲۷ رجب بخوانید؛

مبعث رسول اکرم (ص) بزرگترین تجلی الهی در عالم است

مبعث رسول اکرم (ص) بزرگترین تجلی الهی در عالم است و در این راستا بزرگترین شریعت، کتاب و، ولی الهی در زمین معرفی شده و به جهت سه ویژگی یادشده چنین عظمتی پیدا کرده است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱

به گزارش بسنا و به نقل از مهر، در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است. در چنین روزی حضرت محمد مصطفی، پیامبر اعظم، به درجه پیامبری برگزیده شد. روز مبعث، بی شک بزرگترین روز تاریخ بشر است، زیرا هم آن کسی که طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد، یعنی وجود مکرّم نبیّ بزرگوار اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم بزرگترین انسان تاریخ و عظیم‌ترین پدیده عالم وجود و مظهر اسم اعظمِ ذات اقدس الهی است یا به تعبیری، خودِ اسم اعظم الهی، وجود مبارک او است و هم از این جهت که آن مأموریتی که بر دوش این انسانِ بزرگ گذاشته شد، یعنی هدایت مردم به سوی نور، برداشتن بار‌های سنگین از روی دوش بشر و تمهید یک دنیای مناسب وجود انسان و بقیه وظایف لایتناهی بعثت انبیا، وظیفه بسیار بزرگی بود، یعنی هم مخاطب بزرگترین است، هم وظیفه بزرگترین است. پس این روز بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است.

مبعث، ریشه سعادت بشر و تاریخ و سرچشمه خیرات تا ابدالآباد است. بزرگداشت مبعث، فقط تکلیف مسلمانان نیست، بلکه بشریت مظلوم باید از فرامین پیامبر اسلام (ص) که سرآغاز آن، روز مبعث بود، احترام و تجلیل و قدرشناسی کند؛ چون نجات انسان در این تعالیم است.

مبعث پیامبر نقطه عطفی در عالم وجود است که در ادعیه وارد شده به تجلی بزرگ الهی معرفی می‌شود؛ در هریک از مبعث‌های انبیا الهی قبل از رسول خدا (ص) تجلی الهی صورت پذیرفته، ولی در بعثت رسول خاتم بزرگترین تجلی الهی صورت پذیرفته است.

سبب در تحقق این تجلی بزرگ را در سه ویژگی می‌توان جستجو کرد؛ نخستین ویژگی شامل تحقق بزرگترین رسالت الهی است. در بعثت رسول خدا بزرگترین پیام الهی به بشر منتقل شده است. هرچند همه انبیا الهی مبلّغ یک دین بوده اند که همان دیانت اسلام است. قرآن کریم می‌فرماید إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ، ولی خداوند در هر دورانی یک شریعتی را برای مردم فرستاده است. در هریک از مبعث‌های انبیاء الهی قبل از رسول خدا (ص) تجلی الهی صورت پذیرفته، ولی در بعثت رسول خاتم بزرگترین تجلی الهی صورت پذیرفته است.

همچنین در آیه ۴۸ سوره مائده قرآن کریم می‌فرماید: لکل جَعَلْنَا مِنکُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا که جامع‌ترین همه آن‌ها شریعت پیامبر اکرم است. این جامعیت یکی از ویژگی‌های بی نظیر شریعت خاتم‌است. در سایر شرایع نواقص و محدودیت‌های وجود داشته است مانند اینکه شرایع گذشته برای همه حالات انسان دستورالعمل ندارد، ولی شریعت رسول خدا از پیش از تولد تا پس از مرگ، از بیداری اول صبح تا هنگام‌خواب شب سفارش دارد. از این‌رو ویژگی مهم شریعت پیامبر جامعیت برای همه حالات بشر است.

دومین ویژگی نزول بزرگترین کتاب الهی است. از سوی خدای سبحان کتب آسمانی متعددی نازل شده است، ولی در میان کتب آسمانی نازل شده هیچ کتابی مانند قرآن نبوده است.

قرآن تجلی‌گاه علم الهی است

قرآن دارای ویژگی‌های انحصاری است؛ ویژگی مهم قرآن که در سایر کتب چنین ویژگی نبوده است اعجاز قرآن است. به اعتراف موافق و مخالف بیان قرآن به گونه‌ای است که هیچ کسی حتی ادیب‌ترین افراد بشر از آوردن مانندش عاجز مانده اند. قرآن همه مردم را فراخوانده که همانند قرآن بیاورند. این درخواست قرآن به چند گونه بیان شده است. در برخی موارد به کتابی مانند قرآن، در مرحله بعد یک مرحله پایین آمده و فرموده ده سوره مانند قرآن و در مرحله سوم با یک سوره از قرآن مخالفان را به هماوردگاه دعوت شده است. اینکه ۱۴ قرن است هیچ سوره و آیه‌ای به عنوان آیه و سوره مشابه قرآن از سوی کسی معرفی نشده می‌تواند نشانه‌ای از ناتوانی همه مخالفان باشد.

از دیگر ویژگی‌های انحصاری قرآن کریم آن است که قرآن تجلی گاه علم الهی است. امام صادق فرمودند لَقَدْ تَجَلَّی اللَّهُ لِخَلْقِهِ فِی کَلَامِهِ وَ لَکِنَّهُمْ لَا یُبْصِرُونَ؛ به یقین خداوند برای مخلوقات خود در کلامش تجلی کرده است، ولی آن‌ها نمی‌بینند. از آنجا که در علم الهی حوادث گذشته و آینده و علوم اولین و آخرین وجود دارد این علم در قرآن نیز هست و کسی که به قرآن آگاه است به این علوم واقف خواهد شد. به سبب این جهت قرآن خود را تبیان برای هر چیزی معرفی کرده است و می‌فرماید وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ زمان آغاز نزول چنین کتابی دلیلی بر عظمت روزی است که ظرف نزول آن شده است.

معرفی بزرگترین ولیّ خدا به جهان سومین ویژگی است؛ در شب و روز مبعث یک ویژگی دیگری دارد و آن معرفی بزرگترین فردی که چنین لیاقت پیدا کرده که بهترین و جامع‌ترین شریعت الهی و تنها کتاب اعجاز آمیز الهی و تجلی گاه علم الهی بر قلب او نازل گردیده است. خود قرآن وقتی به نزول قرآن بر پیامبر اشاره می‌کند نزول قرآن را عظیم و ثقیل معرفی می‌کند.

مبعث رسول اکرم (ص) بزرگترین تجلی الهی در عالم است

نزول چنین کتابی و چنین شریعتی بر قلب یک بشر نشان از سه ویژگی آن انسان بزرگ دارد؛ برگزیدگی اولین ویژگی است. انسانی که در میان همه بشر برای این مسئولیت سنگین انتخاب شده است نشان از تحمل و ظرفیت بی‌نهایت این بشر است. ظرفیت ویژه این فرد را تنها او دارد در غیر این صورت انتخاب یک فرد با وجود افراد همانند و توانا در پذیرش این مسئولیت در میان بشر، ترجیج بلا مرجح خواهد بود.

علم گسترده ویژگی دیگر است؛ انسانی که مخاطب این شریعت و کتاب آسمانی قرار گرفته است خود باید اولین کسی باشد که به این کتاب عالم باشد وگرنه اگر مخاطب وحی، خود عالم به وحی نباشد قادر به تبلیغ و تفسیر تبیین آن و رفع ابهام و اختلاف از آن نخواهد بود و کس دیگری نیز عالم آن نبوده و نخواهد شد و نزول چنین علمی در میان بشر لغو خواهد بود؛ بنابراین رسول خاتم اولین و برترین کسی است که طبق آیه ۷ سوره آل عمران مصداق راسخان در علم معرفی شده اند که عالمان به این کتاب مفسران واقعی این کتاب الهی معرفی می‌شوند.

ولایت و تصرف در تکوین دیگر ویژگی است. بر اساس آیات قرآن کریم خدای والا یکی از آثار آیات قرآن را قدرت تصرف در تکوین معرفی می‌کند. بدیهی است که عالِم به قرآن نیز خود متصرف در عالَم خواهد بود در غیر این صورت نمی‌توان آن را عالم به قرآن دانست.

مبعث رسول اکرم (ص) بزرگترین تجلی الهی در عالَم است و در این راستا بزرگترین شریعت، بزرگترین کتاب و بزرگترین، ولی الهی در زمین معرفی گردیده و به جهت سه ویژگی یادشده چنین عظمتی پیدا کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست