پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۵۰۱
|
کد خبر: ۶۹۳۸
با محوریت احیاگری تفکر دینی - سیاسی بر مدار جهاد تبیین؛

سومین همایش ملی بزرگداشت سید جمال‌الدین اسدآبادی برگزار شد + گزارش تصویری

سومین همایش ملی «احیاگری تفکر دینی - سیاسی بر مدار جهاد تبیین» در روز بزرگداشت سید جمال‌الدین اسدآبادی توسط دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی با حضور اساتید و تاریخ‌نگاران برجسته کشور برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش بسنا، رییس دانشگاه سید جمال الدین اسد‌آبادی در افتتاحیه این همایش اظهار کرد: این دانشگاه  با ماموریت علوم انسانی و اسلامی در راستای تحقق گام دوم  بر آن است برند اندیشه بیداری اسلامی در روند یک کار علمی  را در دیار سید جمال تبیین کند که  این امر با انجام پژوهش‌های علمی و کنفرانس‌ها و همایش‌های مختلف محقق خواهد شد.

وی از زحمات مجموعه دانشگاهی، معاونین اداری و مالی، آموزشی و پژوهشی، دانشجویی و همچنین به صورت ویژه از پاشایی دبیر علمی و مهدنژاد دبیر اجرایی جهت هماهنگی و برگزاری با کیفیت این همایش تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران گفت: سید جمال در عصری اصلاح‌طلبی‌ می‌کند که آغاز سلطه طلبی است. قبل از مشروطه ۲پدیده را باید مورد بررسی قرار دهیم؛ قدرت رسمی و قدرت غیر رسمی که به تدریج دو پدیده دیگر هم ورود می‌کند که شامل نهاد‌های رسمی و غیررسمی متعلق نهاد‌ای حکومتی است.

وی اظهار داشت: وجه تمایز سید جمال الدین اسدآبادی این است که او در دوره زندگی خودش شناخت از جامعه ایران و از جامعه جهانی شناخت دقیقی داشته است. او حاضر است در این موضوع با استبداد همکاری کند تا وجه حاکمیتی را تقویت دهد و مقابل بیگانه استادگی بیشتری داشته باشد.

سپس حجت الاسلام والمسلمین غیاث الدین طه محمدی، نماینده خبرگان رهبری در استان همدان درخصوص شخصیت سید جمال الدین اسدآبادی اظهار داشت: جای تاسف دارد که جنازه سید جمال را به افغانستان می‌برند و ایران هیچ‌گونه واکنشی نشان نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه اغلب نمی‌دانند که سید جمال الدین اسدآبادی  شاگرد حسین قلی همدانی است گفت: او اگر در مکتب ملاقلی نبود و عرفانی تربیت نشده بود قطعا این‌گونه دغدغه‌مند نبود. سیدجمال به خاطر دفاع از دینش ذره‌ای آرام و قرار نداشت او روحانی مبارز سیاسی نبود او یک عارف جان‌سوخته است که بعد عرفانیش آرام و قرار او ا گرفته است.

در بخش دیگر این برنامه خسرو معتضد تاریخ‌نگار، مجری و کارشناس برنامه‌های تاریخ معاصر در همایش بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی به صورت ویدئو کنفرانس به بحث شبهات ایرانی یا افغانی بودن سید جمال الدین پرداخت و اظهار داشت: سید جمال الدین افغانی نبود. او  به دلیل اینکه افغانستان در هیچ جای دنیا سفیر و نماینده نداشت خود را افغانی معرفی کرده بود، صدراعظم مظفرالدین شاه ایرانی بودن سید جمال را تائید کرده است.

وی تاکید کرد: در کتب مختلف و بر اساس مستندات موجود می‌توان با استدلال و قطعیت گفت که ایشان اهل سیدان اسدآباد است.

ممعتضد در بخشی دیگر از سخنان خود به خاطراتی از اسدآباد پرداخت و گفت:  در سال ۱۳۴۶ یکبار از شهرستان اسدآباد دیدن کردم خیلی  خوشحالم در حال حاضر دانشگاه سید جمال اسدآبادی را دارد که می‌توانند در تبیین تفکر سیدجمال گامی بردارد.

درادامه این همایش  ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به نقش بی بدیل سیدجمال تاکید کرد: کار ویژه سیدجمال الدین اسدآبادی مبتنی بر «گفتمان وحدت در فصای نخبگان سیاسی و بازگشت به خویشتن برای نیرو‌های اجتماعی» بود. اندیشه سید جمال در دنیای امروز به هویت مقاومت تبدیل شده است.

سپس  وحید پاشایی؛ دبیر علمی همایش، بیانه پایانی سومین همایش ملی روز بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی  را قرائت کرد.

همچنین در پایان این همایش از ابراهیم متقی و عباس سلیمی نمین جهت همکاری و حضور در دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی توسط رئیس دانشگاه تجلیل شد.

گفتنی است در اختتامیه این همایش از کیوسک‌های هوشمند که براساس دانش فناورانه و به همت کارشناسان حوزه فناوری دانشگاه ساخته شده رونمایی شد. در این کیوسک علاقه‌مندان می‌توانند در رشته‌های مختلف علمی به بیش ۳۰ هزار نسخه کتاب دسترسی داشته باشند.

در این همایش همچنین پیام آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دانشگاه