پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۷۰۸
|
کد خبر: ۷۲۳۲
رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا از آمادگی امضای تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌های ازبکستان خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۳۰ تير ۱۴۰۲

به گزارش بسنا، دکتر حسین رضوان رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا، در میزگرد مشترک ازبکی - ایرانی ابن‌سینا؛ حکیم هزاره‌ها، گفت: دانشگاه بوعلی‌سینا آمادگی دارد تا تفاهم‌نامه‌هایی برای تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه‌های ازبکستان منعقد کند.

وی اظهار کرد: این بسیار اهمیت دارد که شخصیت برجسته بوعلی‌سینا موضوع وحدت بین کشور‌های مختلف و به خصوص کشور‌هایی است که با علم شخصیت برجسته بوعلی‌سینا آشنایی دارند.

رضوان خاطرنشان کرد: دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان یکی از دانشگاه‌های برجسته ایران، مفتخر است یکی از مراکز بزرگ علمی کشور نام دارد. این دانشگاه که به نام این دانشمند مزین است در حدود ۵۰۰ عضو هیأت علمی دارد و در رشته‌های مختلف دارای ۵۶ رشته کارشناسی ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و‌۸۲ رشته دکتری است.

وی ادامه داد: ما در دانشگاه بوعلی‌سینا ۱۴ دانشکده داریم و در رشته‌های شیمی، نفت، علوم انسانی، علوم بیولوژی، مهندسی کشاورزی و علوم مرتبط بین رشته‌ای فعالیت می‌کنیم همچنین این دانشگاه در رشته‌های کامپیوتر، هوش مصنوعی و ارتباطات از دانشگاه‌های برجسته کشور است.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا یادآوری کرد: بیش از هفت دانشمند یک درصد برتر دنیا و ۱۸ دانشمند دو درصد برتر دنیا در دانشگاه بوعلی سینا هستند.

رضوان با اشاره به حضور نمایندگان بنیاد مردمی بوعلی‌سینا ازبکستان در دانشگاه بوعلی سینا، گفت: ما این آمادگی را داریم که به مناسبت حضور شما پذیرای دانشجویان ازبک برای مقاطع مختلف باشیم همچنین آمادگی داریم در این ارتباط تفاهمنامه‌های مختلف با دانشگاه‌های ازبکستان داشته باشیم و آموزش دانشجویان و اساتید شما در مقاطع مختلف را بر عهده بگیریم و پروژه‌های مشترک و تبادلات استاد و دانشجو داشته باشیم.

ناظم خان محموداف رئیس بنیاد مردمی ابن‌سینا ازبکستان نیز در این میزگرد، اظهار کرد: ما از این دیدار‌ها برای خود معلومات مفصل علمی گرفتیم و می‌خواهیم همکاری ما وسعت پیدا کند تا در آینده نیز همکاری دائمی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما هر سال در زادگاه بوعلی سینا خوانش جهانی ابن سینا برگزار می‌کنیم و امسال نیز دوازدهمین دوره است که موضوع آن ابوعلی سینا و تمدن است.

محموداف خاطرنشان کرد: علاقمند هستیم و تلاش می‌کنیم تا تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه بوعلی‌سینا همدان و دانشگاه طبی بخارا به امضا برسد.

آیت‌الله غیاث‌الدین طه محمدی، در این نشست، اظهار کرد: مسافرت نمایندگان بنیاد مردمی بوعلی سینا ازبکستان به ایران دررابطه با شناخت شیخ‌الرئیس، اثرگذار است و رسالت ما معرفی ابعاد شخصیتی بوعلی سیناست.

محمدی با بیان اینکه ابن سینا یک شخصیت جهان وطنی است، تصریح کرد: ایران، ازبکستان و تاجیکستان، تنها وطن شیخ‌الرئیس نیست بلکه هرجا انسانی وجود دارد، وطن این دانشمند بزرگ است.

وی با اشاره به سفر بنیاد مردمی بوعلی سینا ازبکستان به ایران، مطرح کرد: این سفر یک نحله علمی است، چون آثار بزرگان، پیامبران، امامان و افراد فرهیخته باید به جهانیان معرفی شود و مردم از اخلاق و رفتار آن‌ها بهره ببرند.

رئیس بنیاد بوعلی با بیان اینکه سفر برای نشر علم یکی از بهرین عبادت هاست، عنوان کرد: در احادیث نبوی کسی که دنبال علم و دانش و معرفت راه می‌افتد، تمام موجودات برای آن، دعای خیر می‌کنند و سفر شما شامل آن است.

محمدی خطاب به مهمانان ازبکی، گفت: شما به نام این که هم وطن شیخ‌الرئیس هستید و ما، چون میزبان بوعلی‌سینا هستیم، مسئولیت سنگین‌تری نسبت به بقیه داریم. ایران اسلامی بار‌ها و بار‌ها در کنگره بزرگداشت حکیم هزاره‌ها از دانشمندان خارج از کشور دعوت کرده که این گفت و شنود‌ها بسیار موثر بوده و از ۳۵ کشور خارجی مهمان داشتیم.

در این میزگرد یادداشت همکاری بین بنیاد علمی و فرهنگی ابن سینا ایران و بنیاد مردمی ابن سینا ازبکستان به امضای روسای این دو بنیاد رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
صفحه نخست