پایگاه خبری دانشگاه بوعلی سینا- بسنا

تعداد بازدید: ۱۰۵۵
|
کد خبر: ۷۵۴۲
قائم مقام وزیر علوم:

نقش وتویی مقاله در آیین‌نامه جدید ارتقا کاهش یافت

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آئین‌نامه ارتقا اعضای هیئت علمی که پیشنهاد این وزارتخانه است، گفت: در این آئین‌نامه نقش وتویی مقاله را کاهش دادیم.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۰۱ آبان ۱۴۰۲

به گزارش بسنا و به نقل از وزارت علوم، نشست بررسی تغییر ملاک ارتقا اعضای هیئت علمی برای حل مسائل کشور بر مبنای تدبیر مقام معظم رهبری به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه و با حضور وزرای علوم، بهداشت و آموزش و پرورش و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورا برگزار شد.

محمد سلیمانی، قائم مقام وزیر علوم، درباره آئین‌نامه ارتقا اعضای هیئت علمی که پیشنهاد این وزارتخانه است، گفت: در این آیین‌نامه نقش وتویی مقاله را کاهش دادیم، شاگردپروری، مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، ماندگاری اعضای هیئت علمی در رتبه‌های علمی را مدنظر قرار دادیم.

وی ادامه داد: دوره استاد ممتازی را اضافه و استاد تمامی را دو مرحله‌ای خواهیم کرد. همچین تقویت متوازن رشد علمی را مدنظر خواهیم داشت.

قائم مقام وزیر علوم در ادامه افزود: مسئولیت اجتماعی استاد، دانش‌پژوهی آموزشی، طراحی تولید محصولات آموزشی، استفاده از روش‌های آموزش مبتنی بر فناوری و نوشتن کتاب را در آئین‌نامه جدید مورد توجه قرار دادیم.

در ادامه وزیر علوم تحقیقات و فناوری نیز در این نشست بیان کرد: ایران ۲ درصد تولید علم دنیا را برعهده دارد و از ۹۸ درصد علم دنیا استفاده می‌کند و ما نیز از علم دنیا استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در خیز جدید علمی باید طرح جدیدی داشته باشیم. رتبه علمی کشور را باید حفظ و تقویت کنیم، چراکه مقام معظم رهبری درباره کاهش رتبه علمی تذکر دادند، باید توجه داشته باشیم که رتبه علمی با مقاله بین‌المللی ایجاد می‌شود، بنابراین مقالات باکیفیت باید حفظ شوند، مقالات نباید ملاک ارتقاء باشند، باید این‌ها را به هم ارتباط دهیم.

زلفی گل تأکید کرد: باید انواع تحقیقات بنیادین، توسعه‌ای و ملی را مورد توجه قرار دهیم. همچنین لازم است ماهیت رشته‌ها مورد توجه قرار گیرد. آیین‌نامه باید واحد باشد، اما برای رشته‌ها معیار‌های سنجش متفاوت داشته باشد.

وزیر علوم گفت: مرتبط کردن مقالات با نیاز جامعه یکی از اولویت‌های ما در وزارت علوم است آن‌چنان که در پژوهانه دانشجویان دکتری آن را مدنظر قرار دادیم.

وی ادامه داد: مرجعیت زبان فارسی به‌عنوان زبان علم نیز باید مورد توجه باشد.

ارسال نظرات
صفحه نخست